تجربه‌ی بانک تهی‌دستان

کدخبر: 2376556
خبرنگار:

گرامین بانک با هدف وام دادن به صورت خرد تاسیس شد. عده‌ای معتقدند که رشد بالای بنگلادش به علت همین وام‌های خرد است.

نسیم‌آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سلسله پیش نشست‌های سومین همایش ملی قرض نیکو به بیان دیدگاه خود پرداخت. مهمترین نکات مطرح شده توسط خاموشی به شرح ذیل است:

- فقیهان در قدیم بر روی درهم و دینار بحث می‌کردند که این موارد از طلا و نقره بود و ذاتا ارزش داشتند. در طی تاریخ فقیهان بر این اساس صرفا بر روی ارزش ذاتی پول بحث می‌کردند و کمتر به ارزش مبادلاتی پول پرداخته می‌شد.

- من تقاضا می‌کنم نمونه‌های موفق بانک‌ها یا صندوق‌های اعتباری مرتبط با وقف در دنیا از جمله «گرامین بانک» را مطالعه کنید. محمد یونس، موسس گرامین بانک دو مرتبه برای این ایده جایزه هم می‌گیرد. ایشان در زمانی که در بنگلادش تدریس می‌کردند به روستا‌ها می‌روند و متوجه می‌شوند که غالب افراد این روستا‌ها برای وام گرفتن ضامن ندارند و نتیجه می‌گیرد که نظام بانکی موجود صرفا برای سرمایه‌دارها است.

- گرامین بانک با هدف وام دادن به صورت خرد تاسیس شد. عده‌ای معتقدند که رشد بالای بنگلادش به علت همین وام‌های خرد است. در این بانک با توجه به وضعیت جامعه‌ی بنگلادش هدف‌گذاری برای اعطای وام را برای زنان قرار می‌دهد. محمد یونس بیان می‌کرد که قصد دارد به افراد ضعیف جامعه وام بدهد آن هم با نرخ بهره‌ی بالاتر ولی بدون ضمانت.

- در اصل برای برگرداندن وام از تضمین اجتماعی استفاده می‌کرد. برای مثال به سی نفر با هم وام می‌داد که این سی نفر هم دیگر را ضمانت می‌کردند و اگر کسی وام را پرداخت نمی‌کرد مابقی افراد وام او را پرداخت می‌کردند. بازپرداخت این وام در بین مردان 80 درصد بود و در بین زنان بالای 90 درصد.

ارسال نظر: