فرصت تاریخی تجارت با ارمنستان

کدخبر: 2369095

نامه اخیری که از سوی وزارت خارجه ارمنستان، به دست مقامات دولتی ایران رسیده، نشان می دهد آنها قصد تعامل نزدیک اقتصادی با ایران را دارند و می‌خواهند بسیاری از کالاهای مصرفی‌شان را از کشور ما تهیه کنند

مجتبی موسویان‌ریزی، معاون سازمان توسعه تجارت چند روز پیش اعلام کرد: ارمنستان به دلیل تحریم‌های ترکیه به ایران نامه زده که قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین 2250 قلم کالای وارداتی از ترکیه کند.

ارمنستان اکنون دارای یک بازار بیش از 5 میلیارد دلاری است و ایران فقط حدود 350 میلیون دلار سالانه به این کشور صادرات دارد. یعنی یک سهم حدود 6.4 درصد از این بازار چند میلیارد دلاری!

نامه اخیری که از سوی وزارت خارجه این کشور، به دست مقامات دولتی ایران رسیده، نشان می دهد آنها قصد تعامل نزدیک اقتصادی با ایران را دارند و می‌خواهند بسیاری از کالاهای مصرفی‌شان را از کشور ما تهیه کنند.

ارمنستان تنها کشور است که مرز زمینی با اتحادیه اوراسیا دارد و می‌تواند کل کشورهای اتحادیه اوراسیا را به ایران متصل کند.

اتحادیه اوراسیا یک بازار 880 میلیارد دلاری دارد که از ارمنستان به عنوان دروازه این اتحادیه برای واردات کالا یاد می‌شود.

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ارمنستان عبارت است از : انواع پلی اتیلن، نیترات آمونیوم، پلی پروپیلن، ورق‌های پلاستیکی، ورق‌های آهن، کاشی و سرامیک، ورغن‌های صنعتی، مواد شوینده، اقلام خوراکی مردم مرزنشین.

«نود اقتصادی» امیدوار است دولت جمهوری اسلامی قدر این فرصت بزرگ را بداند و مانند ماجرای کشور قطر، این فرصت را نیز از دست ندهد.

 

منبع: نود اقتصادی
ارسال نظر: