کریدور شمال - جنوب احیا می‌شود؟

کدخبر: 2375141

گزارش رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از برنامه دولت برای احیای کریدور شمال جنوب

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مزیت‌های استفاده از کریدور شمال و جنوب آن هم در بحران جنگ روسیه و اوکراین گفت:

ایران از نظر ژئوپلیتیکی موقعیت مناسبی در منطقه دارد به همین دلیل به صورت ویژه مورد توجه کشورهای همسایه قرار داشته و در این راستا در سفرها توافقاتی در حوزه حمل و نقل با ترکمنستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان صورت گرفته است همچنین روز گذشته توافق خوبی با عمان در حوزه حمل و نقل دریایی و ترکیبی به امضا رسید تا آنها بتوانند با ایجاد مرکز لجستیک در ایران کالاهای خود را از طریق خطوط ریلی ایران به کشورهای حوزه قفقاز ارسال کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدم ساماندهای توافقات با کشورهای همسایه قطعا باعث عقب ماندن کشور در زمینه ترانزیت خواهد شد گفت:

در سفر به روسیه با مقامات این کشور مذاکرات مختلفی صورت گرفته تا با توجه به جنگ اوکراین، روس‌ها بتوانند کالاهای خود را از طریق ایران به آسیای میانه و هند انتقال دهند همچنین روز چهارشنبه معاون نخست وزیر روسیه به ایران در این راستا به ایران سفر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نقش روس‌ها در تامین زیرساخت‌های ریلی گفت:

قطعا از ظرفیت‌های روسیه برای توسعه ناوگان ریلی بهره‌گیری خواهد شد و در این راستا قرار است از شرکت‌های روس لکوموتیو خریداری شود. قاسمی با عنوان اینکه ایران پتانسیل ترانزیت بیش از 20میلیون تن در سال را دارد که به معنی درآمد بیش از 20 میلیارد دلاری است که تحقق آن برنامه ریزی مفصلی را طلب می‌کند، گفت: در کشور توانمندی‌های بسیاری وجود دارد و تولید کنندگان ایرانی توانایی ساخت واگن را دارند و در این زمینه نیازی به واردات وجود ندارد به گونه‌ای که شرکت‌های داخلی می‌توانند در هر حجم و میزانی واگن تولید کنند و بر این اساس در سال جاری افزایش تولید و انعقاد قراردادهای جدید هزار دستگاه لکوموتیو نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی افزود:

14 هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد تکمیل کنیم تا کریدور شمال و جنوب تکمیل خواهد شد. همچنین به بیش از 1000 دستگاه لکوموتیو در کشور نیاز است که در صورت برخورداری از آن با همین شرایط و زیرساخت‌های کنونی امکان انتقال و ترانزیت 20 میلیون تن کالا در کشور وجود داشت که نه تنها منابع درآمدی مناسبی برای کشور دارد بلکه وقتی کشوری مرجع ترانزیت می‌شود مزایای سیاسی و امنیتی بسیاری در پی آن ایجاد می‌شود.

وی گفت:

قرار بود در طول برنامه ششم توسعه 30 درصد بار کشور از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شود اما متاسفانه یک سوم این میزان هم محقق نشده و سرعت پایین قطارهای باری ما در این مسأله تاثیرگذار بوده است. همچنین باید در بخش مسافری کیفیت واگن‌ها افزایش یابد که در دستور قرار دارد و توسعه و رونق صنعت ریلی جزو نیازهای اصلی کشور است این در حالیست که در برخی از کشورها سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی مسافر بیش از 80 درصد است.

منبع: آرمان ملی
ارسال نظر: