تحریم و FATF آدرس‌ غلط مشکلات اقتصادی بود

کدخبر: 2364651

هنگامی که آقای رئیس‌جمهور عنوان می‌کند عامل مشکلات‌ اقتصادی کشور آمریکا و کاخ سفید است، مردم بروید کاخ سفید را لعن کنید این مساله قبل از اینکه نشان دهنده عاملیت آمریکا در اقتصاد ما باشد نشاندهنده بی کفایتی مدیریت اقتصادی کشور است.

نسیم آنلاین ؛ ساحل عباسی: تورم به شدت در حال افزایش است بنحوی که گویا آرام و قراری بر آن نیست و یا دولت قصدی برای نظارت و کنترل و مدیریت بازار و قیمت ها ندارد، هر چند که بوی مسائل سیاسی در مسائل اقتصادی به مشام می‌رسد چرا که به نظر می رسد برخی گرانی ها یک سر سیاسی دارد و آن هم در فشار قرار دادن نظام برای پذیرش قراردادهای ننگین و ضد منافع ملی چون اف ای تی اف و برجام های ٢و ٣ و.... به هر حال عده ای در تلاشند تا بار مشکلات کشور را به گردن نظام بیاندازند به این دلیل که با خواسته ها و سیاست های آمریکا و اروپا همراهی نکرده است. محمد کهندل اقتصاددان و استاد دانشگاه در این گفت و گو توضیح می‌دهد گرانی ها چقدر ماحصل عدم تصویب اف ای تی اف یا عدم نشستن پای میز مذاکره با آمریکاست؟

آیا می توان بخشی از تورم های کنونی را به مسائل سیاسی چون عدم تصویب اف ای تی اف نسبت داد؟

بیش از یک سال از عدم تصویب پیوستن به کنوانسیون موسوم به اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد. از سوی دیگر همه می دانند این موضوع کاملا منتفی بود و غیر قابل تصویب بود، لذا این موضوع از یک سال گذشته از دور خارج شده و پرونده اف ای تی اف یک سال و نیم پیش بسته شده است. هیچ فرد و مسوولی نمی تواند به مردم بگوید که تورم های کنونی ناشی از عدم تصویب اف ای تی اف است. به نظر می آید مسوولین بی کفایت سعی می کنند مسولیت بی‌کفایتی مدیریتی خود را به گردن نظام‌، عدم تصویب اف ای تی اف یا عدم مذاکره های بعدی برجام با آمریکا بیاندازند. بهتر است آقایان بدانند که اف‌ای‌تی‌اف بیش از یک سال است که در جمهوری اسلامی مرده و دفن شده است.

اما دولت تلاش می کند تا بار مشکلات را به گردن مسائل سیاسی کشور با دنیای غرب بخصوص امریکا بیاندازد این بار سیاسی‌تا چه اندازه روی تخریب اقتصاد ما موثر است، به این دلیل که آقای روحانی آدرس کاخ سفید را به ما داد؟

مساله این است که عملکرد دولت طوری بوده که عطسه و سرفه آقای ترامپ بر بالا رفتن نرخ ارز و تورم ایران تاثیر داشت. از سوی دیگر همیشه در اقتصاد با مسئله‌ای به نام انتظارات تورمی رو به رو هستیم که متاسفانه ناشی از عدم اعتماد فعالین اقتصادی و مردم به مدیریت کلان اقتصاد است. وقتی اعتماد مردم به مدیریت کلان اقتصاد کم می‌شود و مردم سیاست‌های دولت را قبول ندارند و بی اثر می دانند انتظارات تورمی شکل می گیرد و افزایش می یابد. از سوی دیگر هنگامی که هنگامی که آقای رئیس‌جمهور عنوان می‌کند عامل مشکلات‌ اقتصادی کشور آمریکا و کاخ سفید است، مردم بروید کاخ سفید را لعن کنید این مساله قبل از اینکه نشان دهنده عاملیت آمریکا در اقتصاد ما باشد نشاندهنده بی کفایتی مدیریت اقتصادی کشور است، اصلا چرا رئیس‌جمهور باید علت مسائل و مشکلات اقتصادی ایران را در کاخ سفید جستجو کند و آدرس کاخ سفید را به مردم بدهد؟ حتی اگر علت مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در سیاست‌های تحریمی کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، دلیلی بر بیان آن از سوی رئیس‌جمهور نیست. اصلا فرض کنیم علت مشکلات اقتصادی کشور کاخ سفید است، آیا شخص اول اجرایی کشور این مسئله را باید از تریبون‌های رسمی عنوان کند و به آمریکا و کاخ سفید گرا بدهد که ما را خوب به خاک سیاه نشاندی؟ یعنی آقای روحانی به آمریکا پیام داد که سیاست‌های تحریمی شما بر اقتصاد ما تأثیر گذاشته لذا به تحریم های خود علیه ما ادامه دهید، به اینجای ماجرا که می رسیم ملت ایران شکایت آقای رئیس جمهور را باید به کی ببرد؟

آیا واقعاً ارتباط اقتصادی با دنیای غرب آخرین نسخه درمانی برای اقتصاد ماست؟

غرب به سرکردگی آمریکا و با برنامه‌ریزی و آتش افروزی اروپا به دنبال آن است تا شرایطی را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند که مسئولین، مدیران و برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی باور کنند که حل مسائل اقتصادی ما فقط و فقط به دست اروپا و آمریکاست، البته آنها در اجرای این سیاست در دولت آقای روحانی موفق شدند به این دلیل که همواره از ابتدای برجام شاهد این موضوع بودیم که متاسفانه مدیران کلان سیاسی و اقتصادی کشور باور کردند که بر این اساس و با نسخه غرب حال اقتصاد ما خوب می شود. در حالی که از همان زمان توانمندی‌ها و ظرفیت های اقتصادی و سیاسی کشور و ظرفیت های منطقه ای ما که با پانزده کشورهمسایه هستیم مورد غفلت قرار گرفت و دولت کمترین توجهی به گسترش ارتباطات و تعاملات تجاری و صادرات و واردات با کشورهای همسایه نکرد. ما حتی با لنج های کوچک در جنوب می توانیم صادرات و واردات داشته باشیم، وقتی چنین شرایطی را داریم اصولاً مسئله‌ای به نام تحریم در ما اثر نمی کند اما سیاست‌های همگرایی با همسایه‌ها دست کم گرفته شد و مسئله ای به نام تحریم برای جمهوری اسلامی یک چالش شد، لذا دولت کل همسایه‌ها را رها کرد، به آمریکا و اروپا متوسل شد غافل از اینکه اروپا و آمریکا به دنبال به زانو درآوردن ما هستند و تلاش می کنند ما را در شرایطی قرار دهند که هیچ برنامه ریزی برای تولید و توسعه اقتصادی نکنیم. متاسفانه غربی ها توانستند این باور را به آقای روحانی و تیم اقتصادی دولت تلقین کنند که ما حلال مشکلات شما هستیم، دولت هم باور کرد به آمریکا و اروپا اعتماد کرد در حالی که می دانست آنها دشمن ما هستند و ما با آنها در حال جنگ هستیم حتی اگر با آنها هم در حال جنگ نباشیم، به دلیل اینکه رقیب ما در منطقه هستند می بایست برای توسعه اقتصاد و تولید خود برنامه ریزی می کردیم و در برنامه ریزی خود راهبرد اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار می‌دادیم، اما متأسفانه راهبرد اقتصاد مقاومتی در مشی اجرایی و سیاست‌های دولت قرار نگرفت، یا بهتر است گفته شود که دولت اصولاً برنامه‌ای برای اقتصاد کشور تدوین نکرد. دولت در هفت سال گذشته اقتصاد را به صورت روزمره مدیریت کرده،برنامه ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی نداشته و برنامه یکساله و برنامه پنج ساله را هم اجرا نکرده است. جای شک وجود ندارد که دلیل بیشتر مشکلات اقتصادی خود ما هستیم نه کاخ سفید و نه عدم تصویب ماف‌ای‌تی‌اف و نه آقای ترامپ. اینکه با بیمار شدن و دست تکان دادن آقای ترامپ اقتصاد ایران بالا و پایین می شود نشان دهنده بی عرضگی و ضعف مدیران کلان و سیاستگذاران ماست.

بنابراین بخش مهمی از مشکلات اقتصادی را وابسته به عملکرد دولت می دانید؟

آنچه بر سر اقتصاد کشور آمده ناشی از مدیریت آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی و تیم سیاسی آقای رئیس‌جمهور است. آقای روحانی و دولتمردان بدانند که ما از بیان این مسائل و چالش ها واقعا متاسف هستیم اما باید روشنگری کرد شاید دولتی ها به خود بیایند و به غیر از خود دنبال مقصر دیگری نباشند.

ارسال نظر: