در گفت و گو با نسیم آنلاین مطرح شد

نگاه دولت به چشم آبی ها اقتصاد مقاومتی را محقق نکرد

کدخبر: 2367999

نگاه دولت به کاهش نرخ ارز بحث سیاسی است. یعنی دولت در تلاش است تا فضا را به گونه ای آماده کند که مسائل سیاسی منجر به کاهش نرخ ارز شود یعنی از یک تحول بین‌المللی دولت بهره برداری کند. هر چند این موضوع به لحاظ منطقی بد نیست اما واقعیت این است که دولت نباید همه چیز بخصوص نرخ ارز را که بر تولید و معیشت و بازارهای مختلف ما درایران تاثیر دارد را به برجام گره بزند.

نسیم آنلاین ؛ ساحل عباسی: کاهش نرخ ارز مولفه مهمی در کاهش قیمت کالاهای مصرفی است، به عبارت دیگر معیشت و قیمت کالاها در ایران وابسته به افزایش یا کاهش نرخ ارز است که مولفه های مهمی از تصمیمات دولت تا مسائل سیاسی واقتصادی بر آن تاثیر گذار است. اما کاهش نرخ ارز و حل مسائل اقتصادی ما چقدر وابسته به بازگشت آمریکا به برجام است؟ دولت برای این مساله چقدر فرصت از دست داده وچه راهکاری پیش روی ماست را بیژن عبدی اقتصاددان عنوان کرده است.

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره کاهش نرخ ارز و سخنان دولتی ها دراین باره گفت: آقای همتی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که من بیست و سوم مهرماه اعلام کردم که فشار حداکثری از روی بازار برداشته می شود بعد از سه هفته دیدیم که نرخ ارز کاهش چشمگیری پیدا کرد وی بر این موضوع تاکید کرد که نرخ ارز متاثر از مسائل غیر اقتصادی است بنابراین در آینده قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند. رئیس بانک مرکزی به مشکل بیماری کرونا و اینکه با شیوع این بیماری صادرات نفتی ما کاهش یافت و انتظارات تورمی بالا رفت اشاره کرد. مساله مهم موضوع پیش بینی کاهش نرخ ارز در ماه های آینده است که دولتی ها بسیار ریز و ظریف برآن تاکید می کنند که نرخ ارز در ماه های آینده با کاهش قابل ملاحظه ای رو به رو می شود و بخشی از فشار تورمی از روی مردم برداشته می شود.

وی دراین باره تصریح نمود: یکی از موضوعاتی که در این محور باید روشنگری شود این است که نگاه دولت به کاهش نرخ ارز بحث سیاسی است. یعنی دولت در تلاش است تا فضا را به گونه ای آماده کند که مسائل سیاسی منجر به کاهش نرخ ارز شود یعنی از یک تحول بین‌المللی دولت بهره برداری کند. هر چند این موضوع به لحاظ منطقی بد نیست اما واقعیت این است که دولت نباید همه چیز بخصوص نرخ ارز را که بر تولید و معیشت و بازارهای مختلف ما درایران تاثیر دارد را به برجام گره بزند.

بیژن عبدی با بیان اینکه صحبت های دولت پالس منفی به طرفین مذاکره می دهد گفت: وقتی دشمن تصور می کند نرخ ارز و حل مسائل اقتصادی ایران وابسته به آغاز دور جدیدی از مذاکرات است یعنی اینکه ما با دست خود به دشمن پالس منفی داده ایم و دشمن را به طمع انداخته ایم که برای باز کردن فضاهای اقتصادی فشار بیشتری به ما تحمیل کند و بیش از پیش زورگویی کند چرا که گمان می کند همه ی مشکلات ما با حل مساله ای به نام برجام مرتفع می شود.

نباید تجارتمان منحصر به اروپا و امریکا باشد

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح نمود: به هر حال دولت باید بداند فضاهای جدیدی پیش روی ما وجود دارد، ما نباید اقتصاد و تجارت خارجی خود را به آمریکا و اروپا وصل کنیم و منتظر تجارت با آنها باشیم. یکی ازاین فضاها می تواند انعقاد قراردادهای بلندمدت بین ایران و چین، ایران و روسیه باشد. مثل قرار داد بیست و پنج ساله ای که قرار است بین ایران و چین منعقد شود. به هر حال اگر این قراردادها منعقد شود در فروش نفت و درآمد زایی برای کشور ثبات ایجاد می شود و وضعیت ارزی نیز بهتر خواهد شد و چون بین دو دولت قرار دادی بسته شده هیچ تحریم و هیچ قدرتی نمی تواند مانع تحقق وی شود از این جهت فروش نفت با ثبات می شود و می توانیم روی درآمدهای ارزی حساب بیشتری باز کنیم.

دولت به راهکاری ضدتحریمی بی اعتنا بود

استاد اقتصاد با بیان اینکه تولید اگر از داخل تقویت می شد وضعیت کنونی ما متفاوت بود خاطر نشان کرد: امید می رفت دولت در سال های گذشته که آمریکا و اروپا به تعهدات برجامی خود اعتنایی نکردند به دنبال روابط پولی دوجانبه با کشورهای دیگر باشد، تهاتر کالا روش خوبی برای دور زدن تحریم هاست دولت می توانست نفت بفروشد و کالاها و ماشین آلات و قطعات مورد نیازمردم و تولید کشور را وارد کند، لذا دست ما بسته نبوده اما متاسفانه به این راهکارها اعتنایی نشد. دولت به جای فروش نفت می توانست کالاهای خوراکی، داروی مورد نیاز کشور و مواد اولیه و تکنولوژی های مورد نیاز تولید راوارد کند که اقتصاد امروز با تنش های کنونی مواجه نشود. به هر حال مقام معظم رهبری سال هاست راهکارقوی کردن اقتصاد را توضیح داده اند اما وقتی برای تحقق آن گامی برداشته نشده مسلم است که اقتصاد قوی نمی شود. مقام معظم رهبری این موضوع را بسیار شفاف بیان کردند،به کار بردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی. اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت توانمندی های داخلی تا ظرفیت های تولید افزایش بیابد. این مساله یک باور جدی می خواهد اما متاسفانه این دولت چنین موضوع مهمی را محقق نکرد و در ماه های باقیمانده از عمر دولت آقای روحانی نمی توان باور کرد که دولت قدمی به سمت تحقق توانمندی ها و تقویت ظرفیت های داخلی اقتصاد بردارد.

سوتدبیر مانع تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

وی با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت تصریح نمود: مهمترین عاملی که مانع تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی شود سوء تدبیر دولت در اقتصاد ایران بود. وقتی دولتی به توانمندی های داخلی باور ندارد و سال هاست همه ی امید خود را ئر سبد مذاکره با چشم آبی های اروپایی گذاشته قطعا توانایی های داخلی ما افزایش نمی یابد. انتقاد من به دولت این است که شیفته اروپا و آمریکا است لازم نیست بسیاری کالاها را وارد کنیم اگر دولت در هشت سال گذشته سالی 10 درصد وابستگی های خود را به خارج کاهش می داد در طول هشت سال نیازهای ما به خارج از کشور۸۰ درصد کاهش یافته بود اما متاسفانه با سیاست های غلط دولت نه تنها وابستگی ما کاهش نیافت بلکه افزایش هم یافت. مثلا چرا باید درواردات علوفه و دانه‌های روغنی برای صنعت روغن مشکل داشته باشیم؟ بین ۴ تا ۱۸ میلیارد دلار در سال بابت واردات این کالاها و نهادها ارز خارج می شود اینها دیگر نیازبه تکنولوژی پیشرفته‌ای ندارد اینکه چرا دولت این ها را تامین نکرده وبرای خودکفایی دراین موضوع تلاشی نکرده واقعا جای سوال است.

اگر نقدینگی به سمت تولید رفته بود در بسیاری صنایع خودکفا شده بودیم

عبدی بیان داشت: چرا جوجه های یک روزه نابود می شوند که با قیمت بالای مرغ رو به رو شویم، آیا نباید این برنامه ها را سوء تدبیر نامید؟ آیا اگر دولت از تولید کننده به جای هزینه های اضافی و ریخت و پاش های اضافی حمایت می کرد نه تنها بازار داخلی با قیمت های مناسب تامین می شد بلکه امکان صادرات نیز برای تولید کننده ایرانی مهیا می شد. اگر دولت همت می کرد ما می توانستیم بسیاری از نیازها و کالاها و مواد اولیه خوراکی کشور را بدون هیچ وابستگی به خارج و خارج کردن ارز از کشور تهیه کنیم این ها موضوعاتی است که بر روی معیشت مردم و بر نرخ ارز و حساسیتی که روی مصرف منابع ارزی کشور وجود دارد تاثیر می گذارد. وارد کردن تکنولوژی به سایر بخش‌ها وفضا سازی از تولید و باز کردن فضا برای تولید با برداشتن بروکراسی های اداری موجب تحریک و تقویت تولید ما می شد مثلا ما قبل از انقلاب وارد کننده لوازم خانگی مثل یخچال فریزر و اجاق گازبودیم اما در حال حاضر با کیفیت خوب تولید می کنیم،اگر دولت از همه ی بخش های تولیدی کشور به صورت قاطع حمایت می کرد با مشکلات و چالش های کنونی رو به رونمی شدیم. اگر دولت در هشت سال گذشته نقدینگی را به سمت تولید هدایت می کرد در بسیاری از بخش های اقتصادی خودکفا بودیم و الان دولت نیازی نداشت که منتظر بازگشت آمریکا به برجام باشد و همه چیز اقتصاد را به این موضو گره بزند. این مسائل ضعف عمده دولت است که متاسفانه دولت در مدیریت خود به خوبی به نمایش گذاشت.

ارسال نظر: