راغفر: نگارش برنامه ششم بر اساس پساتحریم بیماری هلندی را تشدید می‌کند

کدخبر: 1016917

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با «نسیم» افزود: برنامه ششم بر مبنای شرایط پساتحریم به رشته تحریر در بیاید، بیماری هلندی در اقتصاد ایران گسترش می یابد؛ بیماری هلندی در کمین اقتصاد کشور است

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از تلاش برای نگارش برنامه ششم توسعه براساس شرایط پسا تحریم اظهار کرد: جهت گیری برنامه ششم باید به سمت تولید باشد و نگارش آن بر مبنای شرایط پساتحریم اشتباه است.

وی افزود: اگر برنامه بر مبنای حمایت از تولید نگارش شود مشکلاتی مانند افزایش واردات بعد از شرایط لغو تحریمها به وجود نخواهد آمد.

این اقتصاددان با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار در برنامه ششم توسعه عوان کرد: دولت باید موانع تولید را رفع کند و شرایط را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند که این مستلزم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار است.

راغفر خاطرنشان کرد: دولت باید در برنامه ششم توسعه تصمیمات خیلی سختی را بگیرد و تکلیف قانون بهبود فضای کسب و کار را روشن کند و قوای دیگر هم باید در این زمینه به دولت کمک کنند.

وی تصریح کرد: برای این که برنامه ششم موفق باشد باید روی صنعت و تولید تاکیدات موکدی داشته باشد، آن هم نه برای همه صنایع، بلکه برای صنایعی که نه نقش پیش بنده و محوری را ایفا می کنند.

این اقتصاددان با هشدار در خصوص احتمال گسترش بیماری هلندی در اقتصاد کشور با نگارش برنامه ششم بر مبنای شرایط پسا تحریم گفت: مسئول اصلی بیماری هلندی چه در این دولت چه در دولتهای قبل سیاستهای اقتصادی دولت است و اگر در حال حاضر هم دولت بد عمل کند، دولت با واردات بی رویه رو به رو می شود که این بستگی به مدیریت دولت دارد.

راغفر به تجربه غلط استفاده از منابع در دولت قبل اشاره و بیان کرد: اگر دولت قبل منابع را درست مدیریت می کرد، تورم و بسیاری از مشکلات حل می شد، بنابراین مشکل اصلی مدیریت منابع است و این بار هم بیماری هلندی در کمین اقتصاد کشور است.

ارسال نظر: