فرشاد مومنی: خروج سرمایه از کشور در دولت نهم ۱۲۵ برابر افزایش یافت

کدخبر: 1020857

عضو هیأت علمی‌ دانشگاه علامه طباطبایی افزود: خالص حساب سرمایه در بانک مرکزی در شهریور ٨٤، منفی ٢٠٠ میلیون دلار بود اما این رقم در پایان سال ٨٩ به منفی ٢٥ میلیارد دلار رسید

به گزارش «نسیم»، فرشاد مومنی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: براساس گزارشی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، خروج سرمایه از کشور در سال‌های ٨٤ تا ٨٩، ١٢٥ برابر افزایش یافت.

مومنی در نشست بررسی سیاست‌های اقتصادی پساتحریم در خوزستان گفت: بر‌اساس این گزارش، خالص حساب سرمایه در بانک مرکزی در شهریور ٨٤، منفی ٢٠٠ میلیون دلار بود اما این رقم در پایان سال ٨٩ به منفی ٢٥ میلیارد دلار رسید.

وی گفت: بر اساس این گزارش از سال ٨٤ تا ٩٢ ایران برای دستیابی به هر یک واحد توسعه اقتصادی، پنج برابر نسبت به مدت مشابه پیش از آن هزینه کرد.

مومنی افزود: کشور ایران در سال ٢٠١٤ رتبه نخست را در زمینه فرار مغزها داشته و این یک فاجعه است.

وی گفت: ما افراد را تربیت و پرورش می‌دهیم و زمان بهره‌وری از کشور خارج می‌شوند و هیچ توجهی هم به این مساله نداریم. این اقتصاد‌دان گفت: از کل جمعیت فعال در ایران ٦٣ درصد آنها هیچ نقشی در تولید ملی ندارند. مومنی افزود: خوزستان در همه حوزه‌ها جزو پنج استان ممتاز کشور است اما این استان در عمل اوضاع نابسامانی دارد.

وی گفت: افرادی که در مرکز هستند حتی اگر نهایت حسن نیت را داشته باشند، ظرفیت دانایی آنها کافی نیست و باید سطح پیچیدگی نظام تصمیم‌گیری را بالا ببریم.

مومنی گفت: اگر دولت بخواهد همه کارها را خودش انجام دهد هم فرسوده می‌شود و هم تصمیمات و اقدام‌های مناسبی نخواهد داشت.

ارسال نظر: