معاون سابق توسعه تجارت: هنوز زود است مرکز مبادلات ارزی را جمع کنیم

کدخبر: 1024221

کرمانشاهی در گفتگو با «نسیم»: با توجه به این که هنوز نتایج مذاکرات پدیدار نشده و بحث مدیریت واردات همچنان باید در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال شود، بنابراین وجود مرکز مبادلات ارزی هم در همین راستا ضروری است

کیومرث کرمانشاهی معاون سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نسیم» در خصوص تعطیلی مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: با توجه به این که هنوز نتایج مذاکرات پدیدار نشده و بحث مدیریت واردات همچنان باید در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال شود، بنابراین وجود مرکز مبادلات ارزی هم در همین راستا ضروری است.

گروه بندی کالایی نباید یک شبه فراموش شود

وی خاطرنشان کرد: منابعی که در دوران پسا تحریم آغاز می شود، هر مقدار که باشد، علیرغم اختلافاتی که در آمارها و عدد و رقم‌ها وجود دارد،حتماً باید مدیریت شود به عبارت دیگر این بحث مدیریت واردات و گروه‌بندی کالایی که در ده گروه مطرح شده بود، نباید یک شبه اینها فراموش شود.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به نوع گروه بندی کالایی در مرکز مبادلات ارزی به نسیم تاکید کرد: در گروه بندی کالاهایی که قبلا اعلام کرده بودیم، مواد اولیه، ماشین‌آلات، مواد واسطه‌ای، قطعات یدکی، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در اولویت اول واردات بودند و کالاهای لوکس در الویت دهم قرار داشتند، که این مسئله با تداوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی همچنان حفظ می شود.

کرمانشاهی تصریح کرد: نباید در دوران پساتحریم به سمت واردات کالاهای لوکس برویم و با این کالاها بازار را اشباع کنیم، چون در ادامه بحث مدیریت واردات ما حمایت از تولید داخل را مطرح کردیم که این بسیار مهم است.

چه زمانی تعطیلی مرکز مبادلات ارزی جای نگرانی ندارد

وی به لزوم مدیریت منابع ارزی توسط بانک مرکزی با تعطیل شدن مرکز مبادلات ارزی اشاره و بیان کرد: اگر بانک مرکزی منابع ارزی را مدیریت کند و از تولید داخل حمایت کند و در نهایت توسعه صادرات در امور تجاری کشور دنبال خواهد شد و تعطیلی مرکز مبادلات ارزی جای نگرانی ندارد.

معاون سابق سازمان توسعه و تجارت افزود: لازمه مدیریت بر منابع ارزی تبعیت بانک‌های عامل از بانک مرکزی است که این مسئله در مرکز مبادلات ارزی به خوبی وجود داشت.

کرمانشاهی در خصوص تک نرخی شدن ارز نیز به نسیم گفت: نرخ ارز یکی از مؤلفه‌های اقتصادی کشور است که ارزش پول ملی کشور را تعیین و تبیین می‌کند، لذا نوسانات نرخ ارز همیشه به عنوان یک چاقوی دو لبه است زیرا اگر نرخ ارز پایین بیاید به نفع واردات است و اگر بالا برود به نفع صادرات است.

وی گفت: ما نباید نگران افزایش حجم تجارت باشیم اما باید میزان صادرات غیر نفتی‌مان به واردات بچربد، یعنی اگر واردات بیشتری کردیم، باید در داخل ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کنیم که به تولید صادرات محور منتج شود، که اگر این اتفاق بیفتد، قیمت ارز تثبیت خواهد شد.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت به لزوم نظارت بر تجارت خارجی اشاره و بیان کرد: قیمت ارز نباید دستوری تعیین شود و بازار باید آن را تعیین کند، اما نظارت بر بازار، واردات و تولید هم مهم است و در کنار آن باید به حقوق مصرف کننده هم توجه شود.

کرمانشاهی تاکید کرد: در یک فعالیت تجاری همواره باید چهار محور در نظر بگیریم واردات، تولید، منافع مصرف کننده و در نهایت صادرات که این چهار عامل هم بازار را متعادل می کند و هم قیمت ارز را در مسیر ثبات قرار می دهد.

ارسال نظر: