روایت مدیرعامل اسبق بانک ملی از دلایل گرانی دلار

کدخبر: 1041462

انصاری در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: وام ۲۵ میلیونی خودرو قیمت ارز را ۳۷۰۰ تومان کرد؛ بی‌تدبیری ساده‌لوحانه دولت ادامه پیدا کند دلار گران‌تر می‌شود؛ چشم دولتمردان به خارج است؛ احساس می‌کنند با منابع داخلی نمی‌توانند کشور را اداره کنند

عبدالحمید انصاری مدیر عامل اسبق بانک ملی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر تا حدود 3700 تومان اظهار کرد: علت افزایش قیمت ارز طی هفته های اخیر باید دقیقا بررسی شود و تا با ریشه یابی عوامل اصلی از نوسانات آتی بازار جلوگیری کنیم.

وی گفت: یکی از مسائل تاثیر گذاری که در افزایش قیمت ارز می توان به آن اشاره کرد، سفر بین 1.5 تا دو میلیون نفر از زائرین به کربلا برای شرکت در مراسم اربعین است. این حجم از زائرین ارز قابل توجهی را برای استفاده در سفر نیاز دارند.

وام 25 میلیونی خودرو قیمت ارز را 3700 تومان کرد

انصاری با اشاره به تاثیر وام 25 میلیونی خودرو در افزایش قیمت ارز عنوان کرد: با توجه به این که طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو چیزی نزدیک به 2500 میلیارد از منابع بانک مرکزی را به جامعه تزریق می کند، بخشی از این نقدینگی روی جامعه تاثیر گذار است و روی همه قیمتها اثر خودش را تخلیه خواهد کرد.

وی افزود: طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا هم در راه است و اگر دولت ارائه پول پر قدرت به جامعه را بخواهد ادامه دهد، به نظر می رسد قیمت ارز از 3700 تومان هم گران تر شود.

مدیرعامل اسبق بانک ملی تصریح کرد: منابع بسته اقتصادی دولت، به سمت همان جایی که دولت هدفگذاری کرده نمی روند و به نقاط دیگری منحرف می شوند و ایجاد تقاضا می کنند. باید در نظر بگیریم ارقامی که با اجرای طرح کارت 25 میلیونی خرید خودرو و 10 میلیونی خرید کالا به اقتصاد کشور تزریق می شوند رقمهای زیادی هستند.

بسیاری از دلالان در طرح وام 25 میلیونی خودرو ثبت نام کرده اند

انصاری با انتقاد از طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو به نسیم خاطرنشان کرد: دولت 110 هزار خودرو را از انبارهای خودروسازان با استفاده از منابع بانک مرکزی تخلیه کرد. مطابق گزارشات غیر رسمی که داده می شود بسیاری از کسانی که در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیونی شرکت کرده اند، دلال هستند و متقاضی واقعی نیستند.

وی امکان سواستفاده از این طرح را بسیار محتمل دانست و به نسیم تاکید کرد: وقتی دلالها وارد ماجرای وام 25 میلیونی شوند، این خودروها به نحوی در بازار فروخته خواهد شد. اگر امکان فروش این خودرو تا چند سال هم فراهم نباشد، دلالان با سند غیر رسمی خودروها را می فروشند و پول آن را در جایی که از نظر آنها با صرفه تر است، مورد استفاده قرار می دهند،‌ یکی از این حوزه ها ارز است، زیرا بنگاهها برای واردات مواد اولیه نیاز به ارز دارند.این اتفاق طبیعی است و ما نمونه ان را در 30 تا 40 سال گذشته به کرات تجربه کرده ایم.

بی تدبیری ساده لوحانه دولت ادامه پیدا کند دلار گران تر می شود

مدیرعامل اسبق بانک ملی تصریح کرد: اگر دولت بی تدبیری های ساده لوحانه خود را ادامه دهد و منابع بانک مرکزی را به این شکل به جامعه تزریق کند، روند افزایش قیمت دلار حتما ادامه خواهد داشت. ممکن است به دلیل هیجان اربعین قیمت دلار اندکی افزایش پیدا کند، چون بین یک و نیم تا دو میلیون مسافر اربعین در روزهای آتی خریدهای ارزی خود را انجام خواهند داد. اما اثر تزریق این پول در جامعه روی ارز و سایر کالاها مخصوصا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تخلیه خواهد شد.

انصاری در خصوص افزایش قیمت ارز مبادله ای نیز به نسیم گفت: وقتی به هر دلیل نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا می کند، سیاست درست این است که بانک مرکزی ارز مبادله ای را با قیمتی نزدیک بازار آزاد به جامعه تزریق کند، بنابراین افزایش قیمت ارز مبادله ای تا بیش از 3000 تومان سیاست غلطی نیست.

مسئولان بانک مرکزی فقط بلدند با مصاحبه بازار ارز را مدیریت کنند!

وی با انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بازار آزاد ارز تصریح کرد: متاسفانه در بازار آزاد ارز، بانک مرکزی نظارت جدی ندارد و بیشتر سعی دارد با صحبت، مصاحبه، مناظره و سخنرانی بازار ارز آزاد را مدیریت کند. مسئولان بانک مرکزی مصاحبه می کنند و افزایش قیمت ارز را به گردن دیگران می اندازند که این مسئله به هیچ وجه صحیح نیست.

مدیرعامل اسبق بانک ملی افزود: البته از یاد نبریم همه ابزارهای نظارتی برای کنترل قیمت ارز در بازار آزاد، در دست بانک مرکزی نیست. دستگاهها و ارگانهای دیگر هم برای مدیریت بازار ارز آزاد باید همکاری کنند که بانک مرکزی معتقد است که همکاری لازم از سوی آنها انجام نمی شود.

دولت به دنبال افزایش قیمت ارز نیست، اما بی تدبیری قیمت را بالا برده است

انصاری با رد دخالت دولت در افزایش قیمت ارز آزاد به دلیل جبران کسری بودجه و تامین منابع مالی یارانه نقدی به نسیم عنوان کرد: دولت آنقدر نادان نیست که به دنبال افزایش قیمت ارز باشد. جبران کسری بودجه یا تامین اعتبار برای یارانه نقدی از محل افزایش قیمت ارز کار بسیار احمقانه ای است. این کار بدترین شیوه برای تامین مالی است و آثار بسیار مخربی برای کل جامعه به ویژه بودجه دولت دارد. بهتر است دولتمردان را این قدر ساده انگار تصور نکنیم که دست به چنین کارهایی بزنند. ارز 3700 تومانی نتیجه بی تدبیری دولت است.

وی به احتمال تورم آفرینی افزایش قیمت ارز اشاره و بیان کرد: افزایش قیمت ارز حتما تورم را به دنبال دارد و این امری طبیعی است.

نگاه غلط به حل مشکلات اقتصادی، دولت را از افزایش نقدینگی غافل کرده است

مدیرعامل اسبق بانک ملی با انتقاد از افزایش احتمالی نقدینگی بعد از اجرای بسته خروج از رکود دولت خاطرنشان کرد: 235 هزار میلیارد نقدینگی که مرکز پژوهشهای مجلس، در خصوص افزایش نقدینگی بعد از اجرای دو طرح وام خودرو و کالا پیش بینی کرده، تحلیل درستی است. دولت نگاه غلطی به حل مشکلات اقتصادی دارد که تا این نگاه غلط اصلاح نشود، ما شاهد بی توجهی آنها به افزایش نقدینگی خواهیم بود. دولت باید نگاهش را از تعلق به خارج از مرزها، به ظرفیتهای داخل کشور بازگرداند.

انصاری افزود: دولت باید نگاهش را از این که رابطه با چند کشور خاص در دنیا مشکلات اقتصادی را حل می کند، تغییر دهد. تا دولت این نگاه را در عمل و سخن اجرایی نکنیم، باید شاهد ادامه مشکلات اقتصادی باشیم.

چشم دولتمردان به خارج است و احساس می کنند با منابع داخلی نمی توانند کشور را اداره کنند

وی در خصوص سیاست کاهش تورم دولت طی 830 روز گذشته به نسیم گفت: هدف گیری مهار تورم توسط دولت آقای روحانی موفق ترین و افتخار آمیزترین کار دولت بود. اما چون نگاه دولت کاملا به بیرون از مرزهاست و احساس می کند که دیگر با اتکا به منابع داخلی نمی تواند، ادامه دهد و راه حل را در کوتاه آمدن در برابر برخی از کشورها می داند، نمی تواند مشکلات را حل کند.

انصاری بیان کرد: ضمن اینکه فشارهای داخلی که بر همه دولتها وجود داشته، بر این دولت هم وجود دارد . دولت در ماههای اول به این فشارهای داخلی اهمیتی نمی داد اما با اعطای وام خودرو و کالا نشان داد که تسلیم فشارهای داخلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش نقدینگی کنونی و نقدینگی که بعد از اجرای وام خودرو و کالا ایجاد خواهد شد، طبیعتا باید منتظر تورم باشیم، مگر اینکه دولت با تدابیر دیگری اثر افزایش نقدینگی را خنثی کند. بعد از بررسی بودجه 95 می توانیم تحلیل بهتری در خصوص احتمال افزایش تورم طی ماههای آتی ارائه دهیم.

دل بستن به منابع آزاد شده برجام اشتباه استراتژیک دولت است

مدیرعامل اسبق بانک ملی دل بستن دولت به منابع آزاد شده بعد از برجام را اشتباهی استراتژیک دانست و تصریح کرد: دولت بعد از برجام از ناحیه پولهای بلوکه شده سودی نخواهد برد چون بانک مرکزی اعلام کرده ما قبلا این پولها را خرج کرده ایم. مسئولان دولتی رقمی بین 6 میلیارد تا 150 میلیارد را برای پولهای بلوکه شده نقل کرده اند، که بانک مرکزی اعلام کرد ما عملا 5 تا 6 میلیارد دلار داریم.

انصاری افزود: حتی اگر بانک مرکزی این حرف را برای جلوگیری از ایجاد التهام زده باشد، حرف خوبی زده زیرا این پولها نباید به داخل اقتصاد کشور تزریق شود و نوسانات التهابات پر هیجان را به اقتصاد کشور تزریق کند.

دولت به بهانه های مختلف چشم به آنسوی مرزها دارد

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، اقتصاددانان و حتی اقتصاددانان حامی دولت در زمان فعلی و در دوران انتخابات ریاست جمهوری 92 بارها اعلام کردند که دولت باید نگاهش را روی اقتصاد داخل و استحکام درونی متمرکز کند، ولی متاسفانه نگاه دولت به بهانه های مختلف به خارج از کشور است.

ارسال نظر: