هشدار نایب رئیس اتاق بازرگانی به خطر زودگذر بودن سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در گفتگو با «نسیم آنلاین»

نگران نیامدن خارجی‌ها به ایران هستم/ سرمایه‌گذاری خارجی دوام نمی‌آورد

کدخبر: 2010734

سلطانی گفت: نگران موج دوم سرمایه گذاری خارجی هستم، زیرا فضای کسب و کار برای بقای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص وضعیت جذب سرمایه خارجی در دوران پسابرجام اظهار کرد: به موج اول سرمایه گذاری خارجی خوش بین هستم، زیرا این موج بیشتر به سمت بخشهایی می رود که سابقه جذب سرمایه گذاری خارجی در آن وجود داشته است.

وی افزود: به نظر می رسد در حال حاضر در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع بزرگ مانند خودروسازی و امثال آنها رغبت زیادی برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: در شرایط فعلی سرمایه گذاری خارجی نسبت به سرمایه گذار داخلی از نظر تامین مالی و نقدینگی وضع بسیار بهتری دارد که این یک مزیت به شمار می رود. سرمایه گذاران داخلی با توجه به فشارهای مختلفی که در چند سال گذشته داشتند در این مدت در تنگنای مالی قرار گرفته اند.

سلطانی به بیان مزیت‌های حضور سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد کشور پرداخت و به نسیم آنلاین تصریح کرد: سرمایه گذار خارجی با خود پول به کشور می آورد و این پول باعث می شود، در جاهایی که سرمایه گذار داخلی توان ندارد، سرمایه مورد نیاز به وسیله طرفهای خارجی تامین شود. این مسئله به افزایش سرعت سرمایه گذاری در کشور کمک شایانی می کند. وقتی در حوزه های بزرگ سرمایه گذاران خارجی وارد شوند کارهای آن حوزه ها ساده تر پیش می رود.

وی با اشاره به تاثیر بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد در جذب سرمایه خارجی عنوان کرد: وقتی محیط سرمایه گذاری مساعد باشد سرمایه گذاران داخلی هم حرکت بهتری را در اقتصاد کشور انجام می دهند و نیاز به کشور به سرمایه گذاری توسط آنها پاسخ داده می شود.

سلطانی گفت: باید توجه کرد که خیلی از سرمایه گذاران داخلی صبر کرده بودند تا برجام اجرایی شود. در دوران پسابرجام سرمایه گذاری با اتکا به روشهای بانکی و بازار سرمایه راحت تر و ارزان تر انجام می شود و توجیه اقتصادی بهتری پیدا می کند.

وی به ورود موج دوم سرمایه گذاری خارجی به کشور اشاره و به نسیم آنلاین خاطرنشان کرد: موج دوم سرمایه گذاری خارجی به کشور بستگی به تجربه موج اول دارد. اگر در بهبود فضای کسب و کار کند، عمل کرده، در رفع مقررات زاید و قوانین ناکارآمد با سرعت پایین عمل کنیم و در افزایش سلامت اداری و شفافیت حرکت جدی و مشهودی نداشته باشیم، موج دوم سرمایه گذاری خارجی موج کوتاهی خواهد بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: نگران موج اول سرمایه گذاری نیستم زیرا در کشور عطش جذب سرمایه با توجه فرصتهای دست نخورده فراوان وجود دارد. اما نگران موجهای بعدی یا همان استمرار سرمایه گذاری خارجی هستم. در موج اول می توانیم سرمایه گذاری معقول و قابل توجهی داشته باشیم، اما باید از هم اکنون به فکر دوران بعدی باشیم.

سلطانی گفت: موج دوم سرمایه گذاری خارجی در صورتی می تواند ادامه دهنده موج اول باشد که محیط سرمایه گذاری و کسب و کار در کشور ما به طرز محسوسی تغییر کند. در حال حاضر نگران عدم تداوم سرمایه گذاری در کشور هستم.

ارسال نظر: