معاون وزیر سابق اقتصاد در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»: نمره دولت در اقتصاد زیر ۱۰ است

مردم در انتخابات مجلس به سیاست‌های روحانی رای نمی‌دهند

کدخبر: 2013158

محمد هادی زاهدی وفا گفت: اگر مردم به امید رونق اقتصادی به روحانی رای داده باشند، در دوره بعد رای ایشان به طور چشم گیری سقوط خواهد کرد.

محمد هادی زاهدی وفا معاون وزیر سابق اقتصاد در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اظهار کرد: آقای روحانی در سال 92 وعده داده بود که هر 100 روز به مردم گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت خواهد داد و در 100 روز نخست فعالیت دولت هم مشکلات اقتصادی را برطرف خواهد کرد، ولی آن چیزی که ایشان پیش بینی کرده و وعده داده بود اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: نگاه دولت بیش از حد به بیرون است و تمام توجه خود را در دو سال و نیم اخیر به مسئله سیاست خارجی و حل مسئله هسته ای معطوف کرده است. دولتمردان فکر می کردند حل مسئله هسته ای تاثیری زیادی بر رفع مشکلات اقتصادی خواهد گذاشت ، در حالی که این طور نبود و دولت در حوزه اقتصاد ضعیف عمل کرد. بسیاری از مشکلات اقتصادی ریشه در دورن اقتصاد کشور دارد.

معاون وزیر سابق اقتصاد بیان کرد: با وجود غفلت از حل مشکلات داخلی اقتصادی کشور نباید توقع رونق اقتصادی و اشتغال را داشته باشیم. در حال حاضر تنها وعده آقای روحانی که محقق شد کنترل تورم بود. البته کاهش تورم نتیجه سیاستهای دولت نبود و به دلیل رکودی که به اقتصاد تحمیل شد اتفاق افتاد.

زاهدی وفا گفت: در سیاستهای اقتصادی وقتی بر جنبه تقاضا متمرکز شویم مبادله ای میان تورم و بیکاری اتفاق می افتد یعنی وقتی تورم زیاد شود بیکاری کاهش می یابد و وقتی تورم کاهش یابد بیکاری زیاد خواهد شد.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق افزود: در این دو سال و نیم سیاست هدفداری از دولت دیده نشده، ولی به دلیل سیاستهای انقباضی دولت و کاهش قیمت نفت، رکودی بر اقتصاد کشور تحمیل شد و کاهش تورم را به وجود آورد. بنابراین شاید کاهش تورم دستاوردی برای دولت به حساب بیاید.

نمره تیم اقتصادی دولت زیر 10 است

معاون وزیر سابق اقتصاد در خصوص نمره دولت در دو سال و نیم گذشته به نسیم آنلاین عنوان کرد: با توجه به این که دولت آقای روحانی سیاست مشخصی برای مدیریت اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم نداشتند، بنابراین نمره آنها در اقتصاد زیر 10 است. کاهش تورم معلول سیاست دولت نبوده و هر دولت دیگری هم بعد از سال 92 سکان قوه مجریه را به عهده داشت تورم کاهش می یافت.

در انتخابات مجلس مردم به سیاست‌های اقای روحانی رای نمی‌دهند

زاهدی وفا با اشاره به کاهش اقبال عمومی به سیاستهای اقتصادی رئیس جمهور نسبت به سال 92 گفت: اگر ملاک رای دادن به رئیس جمهور وعده های اقتصادی ایشان باشد با توجه به تحقق نیافتن این وعده ها شمار رای دهندگان به سیاستهای اقتصادی ایشان کاهش پیدا خواهد کرد و بدون شک در انتخابات مجلس مردم به سیاستهای اقای روحانی رای نمی دهند. دو سال زمان کوتاهی برای قضاوت عملکرد آقای روحانی نیست و اکنون می توان ایشان را ارزیابی کرد. اگر مردم به امید رونق اقتصادی به روحانی رای داده باشند، در دوره بعد رای ایشان به طور چشم گیری سقوط خواهد کرد.

وی افزود: البته پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 96 کمی زود است، ولی مطمئنا در مورد مجلس بخش زیادی از کسانی که به خاطر وعده های اقتصادی به آقای روحانی رای داده اند این بار به سیاستهای ایشان رای نخواهند داد.

معاون وزیر سابق اقتصاد تصریح کرد: در دوران تحریم در سه حوزه انرژی، نقل و انتقالات مالی و تجارت مشکل داشتیم و برای بررسی اثر گذاری برجام بر اقتصاد کشور باید این سه جنبه را بررسی کنیم. در حوزه انرژی مشکل اساسی ما این بود که نمی توانستیم نفتمان را تا میزان 2.5 میلیون بشکه بفروشیم و فروش ما در حد یک میلیون و یا 900 هزار بشکه بود.

زاهدی وفا گفت: حالا اگر دو میلیون بشکه نفت بفروشیم ولی قیمت آن نصف باشد مثل این می ماند که تحریمها هنوز ادامه دارد. بنابراین در حوزه انرژی بعد از برجام تغییری در وضعیت ما ایجاد نشده است. دستیابی به تکنولوژی های جدید هم یکی از مشکلات مهم است در حوزه تکنولوژی به نظر می رسد دشمن اجازه انتقال تکنولوژی های نو را به کشور ما ندهد، مگر این که آن تکنولوژی نسل جدید نباشد.

قرارداد پژو انتقال تکنولوژی از رده خارج به ایران بود

وی بیان کرد: اگر تکنولوژی به ایران داده شود مانند خودروسازی، تکنولوژی از رده خارجی خواهد بود. در قرارداد جدید با پژو هم به خوبی شاهد این مسئله هستیم، که سه خودروی از رده خارج قرار است به ایران آورده شود. در حوزه تسویه حسابهای مالی مبادلات غیر دلاری ما تسهیل خواهد شد، ولی مبادلات دلاری در یک یوترنی U-Turn در بانک نیویورک تسویه حساب می شوند. در این زمینه ما هنوز مشکل داریم و مشکل هم خواهیم داشت. زیرا مبادلات دلاری نیازمند تسویه مالی در اتاق تسویه نیویورک خواهد بود.

معاون وزیر سابق اقتصاد عنوان کرد: دولت درباره سوئیفت و خیلی از مسائل دیگر در برجام خیلی خوش بینانه برخورد می کردند و چیزی که پیش بینی می شد انجام شود را انجام شده تلقی کرد. اما با توجه به بازار آشفته نفت در سال آینده احتمالا گشایشهای ناشی از برجام سودی را عاید ما نخواهد کرد.

زاهدی وفا بیان کرد: غربی ها به دنبال این هستند که اجناسی در انبارها دارند به کشورهای دیگر منتقل شود تا چرخ کارخانه هایشان بچرخد، بنابراین در مبادله با آنها تکنولوژی به ما انتقال پیدا نخواهد کرد. در نقل و انتقال پولی هم احتمالا سه تا چهار ماه طول خواهد کشید که در بحث تسویه حساب مالی مشکلات ما بر طرف شود.

تیم اقتصادی هماهنگ و منسجمی در دولت روحانی وجود ندارد

وی در خصوص گرایشات فکری تیم اقتصادی دولت یازدهم به نسیم آنلاین گفت: در دو سال و نیم اخیر دو بسته ضد رکود توسط دولت مطرح شد. اخیرا هم بسته ای مبتنی اقتصاد مقاومتی معرفی شده است. متولی دو بسته اول به طور خاص مشخص نبود و کسی هم مسئولیت آن را نمی پذیرفت. بسته اخیر را هم ظاهرا وزارت اقتصاد تدوین کرده است، بنابراین تیم منسجم و هماهنگی را در اعضای اقتصادی دولت ندیدم.

معاون وزیر سابق افتصاد اظهار کرد: حتی در موضوع وام خودرو هم ارگانهای رسمی دولت اظهار نظر نمی کردند و مسئولیت نمی پذیرفتند. کسی را در دولت نمی شناسم که سیاست اقتصادی دولت را مدیریت کند و در قبال آن مسئولیت بپذیرد. تفکر دولت بروکراتیک اقتصادی و بیشتر نگاه به بیرون دارد. نمونه این تفکر را در دولتهای گذشته به طور حادتر دیدیم که می خواستند ما را در اقتصاد جهان هضم کنندکه پیشرفت کنیم.

ارسال نظر: