عضو شورای رقابت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت برای اجرا نکردن اقتصاد مقاومتی برجام را بهانه کرد

کدخبر: 2019275

بندهای اقتصاد مقاومتی برنامه پذیر بوده و میزان پیشرفت آن هم قابلیت ارزیابی را دارد، اما کمتر سازمان دولتی به جز تعریف و تفسیر بندهای ۲۴ گانه ، در راستایی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی پا را فراتر گذاشته است.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو شورای رقابت در گفتگو با «نسیم‌ آنلاین» درباره عملکرد دولت یازدهم در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: دولت متاسفانه در دو سال گذشته هیچ برنامه عملی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارایه نکرد.

آلبرت بغزیان افزود: بندهای اقتصاد مقاومتی برنامه پذیر بوده و میزان پیشرفت آن هم قابلیت ارزیابی را دارد، اما کمتر سازمان دولتی به جز تعریف و تفسیر بندهای 24 گانه ، در راستایی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی پا را فراتر گذاشته است.

وی، با ذکر مثالی گفت: وزارت جهادکشاورزی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی فقط به افزایش تولیدات محصولات کشاوری بسنده کرده، اما آیا در همین حین، میزان واردات محصولات کشاورزی هم کاهش یافته اسیت؟

به گفته بغزیان، اقتصاد مقاومتی با برجام عجین بوده و به نسیم آنلاین گفت: حتی در صورت اجرایی نشدن و به تاخیر افتادن برجام هم دلیلی نداشت که دولتمردان اقتصاد مقاومتی را اجرایی نکنند.

این اقتصاددان اقتصاد مقاومتی را به مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تحریم‌ها تعبیر کرده و افزود که برجام یک امر ابدی نبوده و اگر مفاد آن اجرایی نشود، کشور به شرایط پیش از برجام برخواهد گشت.

وی، با طرح این پرسش که اگر اجرای برجام کند شد ، برای آن ایام چاره‌ای اندیشیده شده، خود پاسخ داد که نباید دست روی دست گذاشت و منتظر عملی شدن یا نشدن سرمایه گذاری خارجی در کشور بود. اقتصاد مقاومتی به دولت راهنمایی میکند اگر سرمایه گذار خارجی به کشور نیامد چه کنیم؟

بغزیان، نامگذاری سال 95 به سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل را تحسین برانگیز دانست و به «نسیم آنلاین» گفت: دولتمردان در زمینه اصلاح الگوی مصرف هم برنامه اجرایی معرفی نکرده‌اند. به گفته وی نباید اقتصاد مقاومتی را محدود به زمان و مکان خاصی دانست.

بغزیان با انتقاد از اینکه در برخی از صنایع کشور به خصوص در حوزه خودرو هیچ حرکت جدی در راستای اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته، تصریح کرد که تولید خودروی کشور با تلنگر تحریم به نصف تقلیل یافت و در کنار آن قیمت‌ها هم به شدت افزایش داشت و ادامه داد که در این مدت هیچ برنامه‌ای برای صنعت خودرو تعریف نشد.

وی، افزود: در حال حاضر هم که اجرای برجام هم قطعی شده، مدیران، نگران ورود خودروهای خارجی و ضربه خوردن صنعت خودرو از واردات هستند که این امر بیانگر آن است که کاری از پیش نرفته و مقاوم سازی اقتصادی در صنعت خودرو شکل نگرفته است.

ارسال نظر: