گزارش «نسیم آنلاین»: دولت سرمایه‌گذاری خارجی ِ "مصوب" را به جای "جذب شده" به مردم قالب کرد!

آمار سرمایه‌گذاری خارجی توسط دولتی‌ها جعل شد

کدخبر: 2033399

رئیس جمهور و سخنگوی دولت در حالی تاکید دارند که دولت بعد از اجرای برجام ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور کرده که این مقدار پول تنها مصوب شده و هنوز به کشور نیامده است!

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: "با گذشت چهار ماه از اجرای برجام 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شد." این جمله ای بود که روز گذشته بر زبان محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جاری شد. این عدد در شرایطی از سوی وی مطرح شد که به گواه اکثر فعالان اقتصادی بعد از برجام هنوز هیچ سرمایه گذار خارجی به ایران نیامده است. اما هفته گذشته نفر اول قوه مجریه هم همین آمار را در سفر استانی خود به کرمان مطرح کرد. حسن روحانی با انتقاد از کسانی که اجرای برجام را برای اقتصاد کشور بی فایده می دانند اعلام کرد که در چهار ماه گذشته 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است. اما سوال اینجاست که اگر این سه میلیارد و 418 دلار وارد اقتصاد ایران شده است، چه پروژه هایی از این مقدار سرمایه گذاری خارجی بهره برده‌اند؟ بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه سرمایه گذاری خارجی معتقدند که تحقق این آمار از سوی دولتمردان نمی‌تواند با واقعیت تطابق داشته باشد، زیرا در حال حاضر با وجود ورود هیات‌های تجاری متعدد به ایران هیچ قرارداد سرمایه گذاری خارجی منعقد نشده و همه چیز بیشتر در حد تفاهمنامه است. اما رئیس جمهور قبلا هم در خصوص آمار سرمایه گذاری از این گونه اعداد مطرح کرده بود. اولین بار حسن روحانی در حالی که شش ماه بیشتر از حضور خود در راس قوه مجریه نگذشته بود، در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم آمار جالبی را در خصوص میزان سرمایه گزاری خارجی و فاینانس اعلام کرد. در آن زمان که اعضای کابینه روحانی هنوز وزراتخانه های خود را شناسایی نکرده بودند و دالان‌های بسیاری از بدنه دولت شامل معاونین و مدیران کل در برزخ تغییر و یا ابقا بودند، همچنین رئیس جمهور هم وعده 100 روزه برای حل مشکلات خود داده بود، بنابراین همه منتظر بودند ببینند دولت در شش ماهگی خود چه کاری کرده است؟ رئیس جمهور در این گفتگو اعلام کرد که دولت متبوعش توانسته است 8 میلیارد فاینانس خارجی برای سد، نیروگاه و... جذب کرده و هشت و نیم میلیارد دلار دیگر هم تا پایان سال جذب خواهد کرد. او همچنین گفت دولتش در شش ماه فعالیت خود 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

در آن زمان که دولت هنوز پایه های خود را محکم نکرده بود اعلام اینکه حدود 20 میلیارد پول خارجی در انواع مختلف خود وارد کشور شده است، تعجب برانگیز به نظر می رسید. اما حتی اگر این اطلاعات درست باشد هر ناظر آگاهی می داند که آماده سازی این پروژه ها و طرحهای کشور مربوط به گذشته است.

اما چرا رئیس جمهور و دیگر دولتمردان اصرار دارند که در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق عمل کرده اند؟

یافته های « نسیم آنلاین » نشان می دهد که روحانی و دولت متبوعش به جای بیان آمار سرمایه گذاری جذب شده، آمار سرمایه گذاری خارجی مصوب را به مردم اعلام می کند. این آمار شامل پروژه هایی است که برای سرمایه گذاری خارجی مورد تصویب و تایید هیات جذب سرمایه قرار گرفته و تاکنون اعلام عمومی آن مرسوم نبوده است. وقتی تصویب یک پروژه سرمایه گذاری خارجی در هیات جذب سرمایه نهایی می شود هنوز مشخص نیست که این سرمایه گذاری محقق شود و اعلام آن کار غیرحرفه ای غیر کارشناسی و یک نوع آمارسازی به حساب می آید. اما قطعا تکرار آمارهای غلط و فاجعه آمارسازی در کنار انحراف افکار عمومی مسئله بسیار خطرناکی است، که اقتصاد کشور را تهدید می کند. باید دید دولت روحانی تا چه زمانی قصد دارد که این رویه را ادامه دهد؟ آیا داشتن صداقت با مردم بجای پنهان شدن پشت آمارهای غلط کار عاقلانه تری به شمار نمی رود؟

ارسال نظر: