یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»: ۳ سال از عمر دولت گذشت، یک برنامه هم ندیدیم

تا چه زمانی باید منتظر آثار برجام باشیم؟/ دولت در ۱۱۰۰ روز گذشته اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفت!

کدخبر: 2037442

بیژن عبدی گفت: زمانی که تولیدکننده داخلی با تلاش خود ظرفیت تولید محصولاتی مانند ریل را بالا برده اما از آن طرف دولت با کشورهای دیگر قرارداد خرید می‌بندد ، نباید انتظار خروج از رکود داشته باشیم

بیژن عبدی اقتصاددان با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » بیان داشت: دولت در طی این سه سال بحث حمایت از تولید داخلی، و محدود کردن واردات و آن چه را که مربوط به اقتصاد مقاومتی بوده است را جدی نگرفت.

وی ادامه داد: تا به حال دولت هیچ گونه برنامه شفافی برای بحث‌های خروج از رکود نداشته است، به همین دلیل بسیاری از فرصت‌ها نیز گرفته شد، در حقیقت همه چیز را در این مدت به پسابرجام گره زدند و بعد از برجام نیز تمامی زمان بر سر این گذشت که آیا برجام موفق بوده است یا خیر.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: باید بگویم که حل مسائل اقتصادی در میان حرف‌ها و شعارها مخفی و پنهان شد، و ما انتظار یک اقدام جدی داشتیم اما چیزی عملی نشد، به طور مثال واردات بدون برنامه خاصی و بدون توجه به نیاز داخلی ادامه داشت.

عبدی با بیان این که در این مدت نه تنها رکود کمتر نشد بلکه عمیق تر نیز شد، به نسیم آنلاین گفت: تنها کاری که دولت کرد کنترل تورم بوده است که بخش عمده این موضوع نیز ناشی از رکود عمیقی است که در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: سه سال از سر کار آمدن این دولت و 4 ماه از برجام گذشته است، ما هیچ اتفاق خاصی در این مدت شاهد نبودیم. ما برای بالا بردن قدرت خرید مردم و یا برای ایجاد اشتغال هیچ برنامه خاصی را از دولت نمی بینیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این که برخی می‌گویند تأثیر برجام بر روی اقتصاد زمان بر خواهد بود، گفت: تا چه زمانی باید منتظر باشیم تا آثار برجام را ببینیم، بالاخره مشخص کنند که قرار است چه زمانی وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

وی ادامه داد: همیشه که نمی‌توان همه چیز را گردن دولت قبل انداخت، اگر این روش درستی است پس دولت قبل باید می گفت که تمامی مشکلات مربوط به دولت پیش از او بوده است. این که روش درستی نیست زیرا اقتصاد یک کشور برنامه شفاف می‌خواهد و این همان چیزی است که ما از این دولت ندیده‌ایم.

عبدی اظهار داشت: تنها اقدامی که انجام دادند این بود که یک شوک به بازار خودرو وارد کردند که آن هم پس از مدتی متوقف شد و الان دوباره بازارِ آن به حالت اول خود بازگشته است. اسم این اقدامات را که نمی گذارند برنامه خروج از رکود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی گلایه دارند و بیان می کنند که ما در طی این سال‌ها ظرفیت‌هایی را تولید کردیم مانند ساخت دکل، اما دولت هیچ خریدی در این موارد انجام نداد.

این اقتصاددان به عنوان نمونه گفت: سازندگان واگن و ریل از این وضعیت دل خوشی ندارند و می گویند که دیگر دولت سفارشی برای خرید واگن و ریل انجام نمی‌دهد و ریل را از کشورهای دیگر خریداری می‌کند چه انتظاری است که با چنین وضعیتی رکود از بین برود. نه تنها در چنین وضعیتی رکود از بین نخواهد رفت که عمیق تر نیز خواهد شد.

ارسال نظر: