واکنش علینقی مشایخی به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

بهتر بود روحانی سازمان مدیریت را دو تکه نمی‌کرد

کدخبر: 2051510

مشایخی گفت: در حال حاضر که سازمان مدیریت و برنامه ریزی دو پاره شد، اما اگر توان اداره هر دو جنبه یعنی هم بودجه ریزی، برنامه ریزی و کنترل و هم ساختار سازمانی و منابع انسانی در قالب یک سازمان به کار گرفته می شد، بهتر بود.

علینقی مشایخی اقتصاددان و موسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص انحلال مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت روحانی اظهار کرد: باید به این نکته دقت کرد که در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل نشده و کار این دولت با دولت قبل تفاوت دارد، زیرا دولت قبل کارهایی را که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌داد، را هم به نوعی تعطیل کرد.

وی بر همین اساس گفت: بنابراین به کاری که دولت قبل انجام داد می‌توان گفت انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، زیرا در دولت قبل سازمان بعد از انحلال نقشی را ایفا می‌کرد که کاملا تغییر کرده بود و دیگر نقش قبلی را انجام نمی داد.

این اقتصاددان افزود: مثلا در دولت قبل برنامه و بودجه استانها زیر نظر استاندارها رفت و یا مسائلی که سازمان مدیریت در زمینه‌های ارزیابی، تسهیل و تصمیم گیری‌های دولت انجام می‌داد به طور کامل بهم ریخت.

بهتر بود سازمان مدیریت را دو تکه نمی‌کردند

مشایخی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که سازمان مدیریت و برنامه ریزی دو پاره شد، اما اگر توان اداره هر دو جنبه یعنی هم بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی و کنترل و هم ساختار سازمانی و منابع انسانی در قالب یک سازمان یعنی همان سازمان مدیریت به کار گرفته می‌شد، بهتر بود. چون هر دو کار سنگین است در حال حاضر سازمان را به دو قسمت تقسیم کردند، بنابراین نمی‌توان گفت که سازمان را منحل کردند.

وی بیان کرد: مسئولان دولت یازدهم اعتقاد دارند که به جای این که یک رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم و زیر نظر آن دو معاون از دو شاخه متفاوت وجود داشته باشد، که کارهای قبلی را انجام دهد، سازمان را دو قسمت کنیم. زیرا این دو کار سنگین بوده و ممکن است یک نفر نتواند آنها را همزمان انجام دهد. بنابراین این شاخه‌ها را جدا و هر کدام از آنها را به طور جداگانه به رئیس‌جمهور وصل کردند.

برنامه‌ریزی و سازمان دهی باید به طور همزمان انجام شود

این اقتصاددان عنوان کرد: کار دولت یازدهم با انحلال سازمان متفاوت است که امیدوارم رسانه‌ها به این مسئله دقت کنند و به آن جنبه سیاسی ندهند. علت اینکه در زمان دولت اصلاحات سازمان برنامه و بودجه احیا شد، براساس یک فلسفه علمی بود. وقتی درحال برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های دولت هستیم، سازمانی هم باید باشدکه براساس آن سازمان‌دهی لازم را انجام دهد.

مشایخی تصریح کرد: سازمان‌دهی وابسته به این است که شما چه برنامه‌ای دارید و چه کاری می‌خواهید انجام دهید. همچنین تعداد نیروهایی که برای اجرای یک برنامه مورد نیاز است به تبع همان برنامه تعیین می‌شود. بنابراین برای اینکه میان برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و و بودجه هماهنگی وجود داشته باشد و خوب است این سه مورد در یک سازمان باشد.

وی بیان کرد: دولتمردان فکر کردند اگر این دو کار سنگین را به یک سازمان محول کنند آن سازمان توانایی انجام آن را ندارد، بنابراین تصمیم گرفتند که آن را دو قسمت کنند. در ساختار جدید مهم این است که وظایف و عملیات‌های هر دو سازمان جدید کاهش پیدا نکرده و یا خط نخورد، زیرا آن وقت کار این دولت مانند دولت قبل به معنای انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

بهتر بود آقای روحانی به جای دو پاره کردن مدیریت سازمان را تقویت می‌کرد

این اقتصاددان تصریح کرد: شاید بهتر بود به جای دو تکه کردن سازمان مدیریت آن را تقویت می‌کردند. توجیه انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در زمان آقای احمدی نژاد این بود که قدرت برنامه‌وبودجه برای تخصیص بودجه زیاد شده است. آقای احمدی‌نژاد معتقد بود که مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که تصمیم‌سازی می‌کنند، بعضی اوقات به اندازه یک وزیر اعمال نظر می‌کنند.

مشایخی افزود: این مسئله برای آقای احمدی نژاد پذیرفته شدنی نبود. در نتیجه گفتند سازمان را منحل می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که خود وزرا و سازمان‌ها در این خصوص تصمیم بگیرند و تصمیم سازی کنند. این کار دولت قبل باعث شد که هماهنگی و تصمیم‌سازی‌ها درست انجام نشود.

وی عنوان کرد: شاید یکی از دلایل مشکلاتی که کشور در زمان آقای احمدی‌نژاد با آن مواجه شد، این بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان یک بازوی فکری که باید بین منابع و فعالیت‌های مختلف دولت هماهنگی ایجاد می‌کرد، منحل شد و در نتیجه ما شاهد این بودیم که در آن دوران بین منابع و مصارف ناهماهنگی ایجاد شد.

این اقتصاددان گفت: در آن زمان منابع زیادی مصرف شد و نتایج مورد انتظار به دست نیامد. این اتفاقات نشان می‌دهد که در آن هشت سال تصمیم گیری لازم درباره چگونگی استفاده از منابع دولت به خوبی انجام نشد. کاری که دولت قبل انجام داد به معنی انحلال بود.

مشایخی اظهار کرد: این دولت می‌خواهد سازمان برنامه و بودجه در زمینه تصمیم‌سازی برای هزینه کرد منابع کار خود را انجام دهد، ولی سازمان مدیریت استخدامی را از آن جدا کرد. البته من ترجیح می دادم که یک سازمان قوی مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشیم، که بتواند هر دو شاخه را با هم اداره کند و در این زمینه‌ها تصمیم سازی کند. در نتیجه به نظرم بهتر بود این اتفاق نمی‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: برای این که کار آقای روحانی را با کار آقای احمدی نژاد مقایسه کنیم باید ببینیم که سازمان برنامه و بودجه‌ای که تشکیل خواهد شد همان برنامه‌ریزی و کار عملیاتی را انجام می‌دهد یا خیر. آیا سازمان جدید هنوز از نظر تخصیص منابع برای دولت تصمیم سازی می‌کند؟ اگر این کارها را انجام دهد، اشکالات انحلال سازمان مدیریت در زمان آقای احمدی نژاد پیش نمی‌آید.

بهتر بود سازمان‌دهی و برنامه ریزی همچنان در یک سازمان انجام می‌شد

این اقتصاددان تصریح کرد: به نظر من بهتر بود آقای روحانی به جای دو پاره کردن سازمان مدیریت این سازمان را تقویت می‌کرد، تا این دو قسمت همچنان با هم کار کنند. چون وقتی در یک سازمانی برنامه تهیه می‌شود باید ساختاری که تعریف می‌شود هماهنگ با این برنامه باشد. همچنین نوع و تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز هم باید هماهنگ با برنامه باشد. اگر این دو بخش در یک سازمان با یک قدرت بهتری اداره می‌شدند هماهنگی بهتری ایجاد می‌شود و بهتر بود.

ارسال نظر: