آیا پیش بینی «نسیم آنلاین» درباره بزرگترین بانک جهان اسلام درست از آب در می‌آید؟

اصرار وزیر اقتصاد برای پیوستن یک مدیر خودرویی به ترکیب هیات مدیره بانک ملی!

کدخبر: 2069618

با این حال، اضافه شدن نام "شاهباز" به عنوان عضو جدید هیات مدیره در روز برگزاری مجمع، یک پیام واضح داشته و آن اینکه رایزنی برای تزریق او به این ترکیب تاثیرخود را بر وزیر امور اقتصادی ودارایی گذارده و گمانه زنی قبلی «نسیم آنلاین» پیرامون فشار بر طیب نیا برای تزریق او به ترکیب هیات مدیره درست از آب درامده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : مجمع عادی سالانه بانک ملی روز شنبه پیش رو، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع و دیگر اعضاء برگزار خواهد شد. بنابراین این پرسش مطرح شده که آیا در خلال برگزاری این مجمع، عضو جدیدی به ترکیب هیات مدیره این بانک بزرگ اضافه خواهد شد یا خیر؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، از زمان نقل مکان "عبدالناصر همتی" از ساختمان خیابان فردوسی به برج بیمه مرکزی، همواره بحث پیوستن یک عضو جدید به ترکیب هیات مدیره این بانک در راهروهای وزارت امور اقتصادی و دارایی شنیده شده اما با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع، این موضوع از حرارت بیشتری برخوردار شده است.

بر این اساس، اسامی مختلفی برای عضویت در ترکیب هیات مدیره، بر زبان ها جاری شد که دو نام بیش از مابقی شانس حضور را نسبت به سایر رقبا داشته اند؛ "محسن پدرام" و" ناصر شاهباز".

گزینه نخست از سال‌ها قبل تا اکنون، ریاست هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران را عهد دار بوده و در بانک ملی هم سمت‌هایی در سال‌های قبل داشته، هرچند که پیرامون مدیریت او در بانک قرض الحسنه هم نقاط ضعف بسیار زیادی بر شمرده می‌شود.

گزینه دوم، پس از جدایی از بانک ملی در اواسط مردادماه گذشته به عنوان مدیر عامل جدید گروه بهمن معرفی شد اما کمی بعدتر یعنی در اوایل مهر ماه از این مسئولیت خداحافظی کرد بنابراین در شرایط حاضر، با توجه به کناره گیری از مدیریت عاملی این شرکت خودروسازی، بعید است که مسئولیت اجرایی خاصی داشته باشد.

به نظر می‌رسد گزینه نخست از لحاظ معیارهای فنی و تسلط بر امور نظام بانکی با توجه به سابقه حضور در هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران دست برتر را نسبت به رقیب خود داشته باشد.

هر چند که ناصر شاهباز هم درکارنامه کاری خویش سابقه معاونت مالی و سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، عضو هیات امنای بیمارستان بانک ملی و عضویت در هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی را به ثبت رسانده است.

گمان می‌رود بخشی از این سمت‌ها به واسطه اعتماد "همتی" به او در زمان مدیریت در بانک مذکور برای وی پیش آمده باشد که در صورت قرین به صحت بودن این امر، نشان از رابطه خوب بین "ناصر شاهباز" و "عبدالناصر همتی"، مرد شماره یک بیمه مرکزی دارد و این امر فرضیه تلاش رئیس کل بیمه مرکزی برای حضور او در ترکیب هیات مدیره این بانک را توجیه می سازد.

البته گفته می‌شود که "ناصر شاهباز" از دوستان نزدیک عبدالناصر همتی بوده که از قضا، رابطه خوبی هم با داماد وزیر امور اقتصادی و دارایی دارد.

با اینهمه برای رعایت مساوات، نام بردن از سوابق هر دو گزینه، به معنای تایید یا رد همه اقدامات آنها در دوران مدیریت در مسئولیت های از پیش گفته نیست.

البته، هنوز، این گمانه زنی تایید یا به صورت قطعی رد نشده اما "حسین قضاوی" پیشتر به « نسیم آنلاین » گفته بود که عضو هیات مدیره بانک ملی به طور قطع باید به صورت موظف در این بانک مشغول به کار باشد و افزوده بود فردی که در جای دیگر مشغول به فعالیت است نمی‌تواند، عضو هیات مدیره بانک ملی باشد.

این گفته "قضاوی"، مربوط به زمان مدیریت "شاهباز" در مدیریت عاملی گروه بهمن بوده، حال آنکه می‌توان، این فرضیه را مطرح ساخت که کناره گیری او از مدیریت گروه بهمن اندک مدتی بعد از به دست گرفتن سکان مدیریت این گروه بزرگ خودروسازی، در راستای پیوستن به ترکیب هیات مدیره این بانک بوده است.

مگر اینکه مجمع به این نتیجه برسد که نماینده بانک ملی در بانک قرض الحسنه مهر ایران را که سابقه چند ساله در هیات مدیره آن بانک دارد به ترکیب خود اضافه کند که در اینصورت، مجمع در زمان دیگری پیرامون این امر تصمیم گیری خواهد کرد.

با این حال، اضافه شدن نام شاهباز به عنوان عضو جدید هیات مدیره در روز برگزاری مجمع، یک پیام واضح داشته و آن اینکه رایزنی برای تزریق او به این ترکیب تاثیر خود را بر وزیر امور اقتصادی و دارایی گذارده و گمانه زنی قبلی « نسیم آنلاین » پیرامون فشار بر طیب نیا برای تزریق او به ترکیب هیات مدیره درست از آب درآمده است.!

ارسال نظر: