رئیس مرکز آمار ایران:

اطلاعات سرشماری صددرصد محرمانه است

کدخبر: 2071659

رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه اطلاعات سرشماری صددرصد محرمانه است، گفت: اطلاعات دریافت شده در سرشماری طبق قانون حتی در اختیار مقام قضایی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: امید علی پارسا امشب در ستاد هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 استان همدان با بیان اینکه هدف انتخاب‌شده برای سرشماری اینترنتی به میزان 35 درصد، بسیار رویایی و بلندپروازانه‌ای بود اما محقق شد، اظهار کرد: بالاترین رکورد سرشماری اینترنتی مربوط به کشور ژاپن با 37 درصد بود.

وی با اشاره به ارائه گزارش به مقام معظم رهبری، افزود: به ایشان گفتم که به «می‌شود و می‌تواند» ایرانی اعتقاد داریم، اما هدف خیلی بزرگ است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه انجام سرشماری اینترنتی در کشور اتفاق بزرگی بود که رخ داد و همه پای‌ کار آمدند، بیان کرد: صدا و سیما، وزارت فناوری اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه، آموزش‌ و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی همه برای انجام سرشماری اینترنتی در کشور پای‌ کار آمده و مسئله به عزم کشور تبدیل و در نهایت هدف محقق شد.

وی با تأکید بر اینکه در سرشماری اینترنتی از هدف تعیین‌شده فراتر رفتیم، افزود: در ارزیابی کلی در سرشماری اینترنتی کلی استان‌های برتر، عالی، خیلی خوب و خوب بود، اما آمار همدان به نسبت دیگر استان‌ها پایین بود.

پارسا با اشاره به اینکه در مجموع کل کشور در مرحله سرشماری اینترنتی نمره قبولی گرفت، ادامه داد: همه استان‌ها با همه توان کار سرشماری اینترنتی را انجام دادند و به‌ هیچ‌ وجه این احساس کم‌کاری وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری ارائه آمار و اطلاعات صحیح و قابل‌اعتماد حائز اهمیت است، بیان کرد: میانگین کشور در سرشماری اینترنتی 33.6 درصد و در استان همدان 35.1 درصد بود.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه به سرشماری حضوری اشاره کرد و با تأکید بر اینکه در سرشماری هدف اصلی محل سکونت اول است، افزود: اطلاعات افراد باید برحسب سکونت اول انجام شود.

وی با بیان اینکه سرشماری اطلاعات صحیح می‌خواهد، افزود: هم‌اکنون نکته مهم دقت و صحت است و موضوع سرعت مهم نیست چراکه تا تاریخ 28 آبان فرصت برای انجام سرشماری وجود دارد و در صورت لزوم تمدید می‌شود.

پارسا تأکید کرد: در صورت مراجعه امور سرشماری اگر خانواده‌ای غایب باشد، موظف است، اطلاعات دقیق را به‌ صورت اینترنتی یا تلفنی ارائه دهد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم به‌ صورت اینترنتی اطلاعات را ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه نباید حتی یک نفر در سرشماری از قلم بیفتد، افزود: کسانی که موقتا غایب بودند باید مطابق با دستورالعمل خانواده غایب که در کارت اطلاعاتی آن نوشته‌ شده سرشماری خود را انجام دهند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به کمپین حمایت از مأموران سرشماری، بیان کرد: مأموران سرشماری فرزندان ایران هستند که تمام‌وقت زیر باد و باران در هر شرایطی فعالیت می‌کنند.

وی بابیان اینکه مامور سرشماری تمام‌وقت خود را به مدت یک ماه برای سرشماری می‌گذارد، افزود: قرار دادن 15 دقیقه وقت برای انجام سرشماری برای آینده شهر، استان و کشور ارزش دارد.

پارسا با اشاره به وجود اتاق کنترل در مرکز آمار ایران بیان کرد: عملکرد هر 25 هزار مامور سرشماری را می‌توان در این اتاق کنترل دید و رصد کرد.

وی با اشاره به اینکه سامانه کنترل در اختیار استان‌ها نیز قرار داده‌شده و استان‌ها می‌توانند عملکرد مأموران سرشماری را رصد کنند، افزود: همه‌ چیز قابل رصد و کنترل است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در برخی جاها مشکلی پیش آمده و آن، اینکه در استانی‌هایی که سرشماری اینترنتی بالا بوده ارائه سکونتگاه دوم به‌ جای سکونتگاه اصلی بوده است.

وی افزود: اگر خطا در مرحله سرشماری اینترنتی و حضوری گرفته نشود، در مرکز آمار ایران از سامانه‌های اطلاعاتی که این‌گونه اطلاعات را دارند استفاده می‌شود زیرا تا زمانی که اطلاعات پالایش نشود، قابل استناد نیست.

پارسا افزود: خطاهای ارائه‌ شده در مرحله سرشماری اینترنتی را می‌توان با مرحله سرشماری حضوری حل کرد و در صورت عدم حل مسئله دیگر خطا نبوده و تخلف است.

وی با بیان اینکه از خانواده‌ها درخواست دارم اطلاعات مورد نیاز مانند کد پستی و... را آماده داشته باشند، تأکید کرد: اطلاعات سرشماری هیچ‌ ربطی به یارانه ندارد.

رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه اطلاعاتی که در سرشماری ارائه‌ شده صددرصد محرمانه است، بیان کرد: اطلاعات دریافت شده در سرشماری طبق قانون حتی در اختیار مقام قضایی قرار نمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه در 10 روز اول سرعت مأموران سرشماری 60 تا 70 درصد است، افزود: سرعت مأموران سرشماری در 10 روز دوم به 120 درصد و در 10 روز سوم به 150 تا 160 درصد می‌رسد.

پارسا با بیان اینکه باید دقت و صحت اطلاعات و کمک به مامور آمارگیر مبنای کار همه در خانواده و مسؤولان دولتی باشد، ادامه داد: نظام آماری کشور مثل نظام‌های پیش رو در دنیا باید از یک نظام سنتی به سمت نظام ثبتی برود.

وی با بیان اینکه در سرشماری اطلاعات خوداظهاری، اساس بر اعتماد، صداقت و راستگویی است، افزود: برای داشتن اطلاعات متقن باید به سمت آمارهای ثبتی مبنا رفت.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه انتظار داریم در چشم‌انداز 1404 به آمار ثبتی مبنا برسیم، افزود: باید اطلاعات مورد اعتماد برای سیاستگذار تهیه کرد.

وی ادامه داد: گاهی مردم می‌گویند چطور تورم از 40 درصد به 7.9 درصد رسیده در حالی‌ که قیمت‌ها ارزان نشده است، باید گفت که تورم به معنی کاهش قیمت نیست، بلکه تورم به معنی سرعت افزایش قیمت است.

پارسا ادامه داد: یک‌میلیون و 240 هزار نفر نیروی کار خالص وارد بازار کار شده که 740 هزار نفر شغل پیدا کرده‌اند و بقیه شغلی پیدا نکرده‌اند که بر طبق این مسئله 3.2 درصد افزایش اشتغال داشتیم و نرخ بیکاری 1.4 درصد بالا رفته است.

وی با تأکید بر اینکه برای قضاوت در مورد آمار و اطلاعات باید همه اجزا دیده شود، افزود: گاهی گفته‌ شده که چرا آمار مرکز آمار با بانک مرکزی یکی نیست؟ به این دلیل یکی نیست که آمار نمونه‌گیری یکی نیست و اطلاعات متفاوت است.

رئیس مرکز آمار ایران بابیان اینکه برای ساماندهی آمارهای ثبتی یکی از ملزومات کد ملی، کد پستی و کد کسب‌ و کار است، افزود: نیاز جدی و ضروری کشور و زیربنای آمار ثبتی مبنا است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کد پستی وجود دارد اما دارای اشکالاتی است، ادامه داد: مردم در هنگام جابجایی مجبور نیستند که کد پستی را جابجا کنند درحالی‌ که باید این کار انجام شود و کد پستی هر کس مانند کد ملی شخصی باشد.

پارسا با بیان اینکه برای کسب‌ و کار باید کد واحدی داشت، ادامه داد: اگر این سه کد باشد، نظام و حاکمیت می‌داند چه کسانی، در چه مکانی، چه بیزینسی انجام می‌دهد؟

ارسال نظر: