گزارش «نسیم آنلاین»: اتکای بیش از حد به برجام کار دست اقتصاد ایران داد + جدول

شکست استراتژی اقتصادی دولت با پیروزی "ترامپ"/ پیروزی "ترامپ" محاسبات اقتصادی دولت را بهم زد

کدخبر: 2073184

اقتصاد مقاومتی که همان مقاومت در برابر تکانه‌های بین المللی است می‌تواند تنها اکسیر شفابخش اقتصاد ایران باشد که دولت تدبیر و امید در ۱۱۰۰ روز گذشته از آن غافل بوده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: دیروز مردم وقتی از خواب بیدار شدند و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را چک کردند با اخبار عجیب و غریبی رو به رو شدند. "دونالد ترامپ" کاندیدای جمهوری خواهان که بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌ها شانس زیادی برای تصاحب پست ریاست جمهوری آمریکا را نداشت، طبق نتایج شمارش آرا در اکثر ایالتها از رقیب دموکراتش "هیلاری کلینتون" جلوتر بود. چند ساعت بعد که نتایج نهایی منتشر شد آن اتفاقی که هیچ کس توقع آن را نداشت رخ داد و در نهایت مشخص شد که این دونالد ترامپ جمهوری خواه است که چند ماه دیگر باید راهی کاخ سفید شود.

اما این انتخابات تاثیرات زیادی هم در فضای داخلی کشور به خصوص در حوزه اقتصاد داشت. تاکید بیش از حد دولت حسن روحانی بر برجام و گره زدن اقتصاد ایران به مذاکرات هسته‌ای و تحولات بین المللی سبب شد که شاید برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، فعالان اقتصادی برای تاثیرگذاری نهایی انتخابات آمریکا بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور منتظر اعلام نتایج ایالت‌های مختلف آمریکا باشند.

بورس تهران با تاثیر گرفتن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 1459 واحد سقوط کرد و سکه هم بنا به اعلام محمد کشتی آرا رئیس اتحادیه طلا و جواهر 30 هزار تومان گران شد. در بازار ارز هم قیمت دلار به نزدیک 3700 تومان رسید و گزارش‍های میدانی نشان می داد که صرافی‌ها نه تمایلی به فروش ارز داشتند و نه تمایلی به خرید آن. در واقع اکثر معاملات ارز بعد از پیروزی دونالد ترامپ به حالت تعلیق درآمده بود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس هم پیش بینی کرد که تا زمان تشکیل کابینه ترامپ به خصوص تا زمان معرفی وزیر خارجه وی بازار به هم ریخته و بانکهای خارجی فعلا تمایلی به همکاری با ایران نداشته باشند. اما سعید لیلاز قائم مقام حزب کارگزاران و تحلیلگر اقتصادی رسانه‌های اصلاح طلب و حامی دولت هم با تعبیر "آسمان که به زمین نیامده است" اعلام کرد که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیری بر روند اجرای برجام و یا خرید هواپیما از آمریکایی‌ها نخواهد داشت.

درسهای انتخابات آمریکا برای اقتصاد ایران و دولتمردان

اما شاید اتفاقات 24 ساعت گذشته اقتصاد ایران تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درس‌های خوبی را برای اقتصاد ایران و به خصوص برای دولتمردان تدبیر و امید داشت. اهالی اقتصاد دیروز بیش از همه این نکته را دریافتند که اگر اقتصاد ایران یک اقتصاد تولید محور درون زا باشد که نقطه اتکای خود را به جای خام فروشی و پولهای خارجی به داخل کشور معطوف کند، با هیچ مشکلی رو به رو نخواهد شد. در واقع نسخه اقتصاد مقاومتی که همان مقاومت در برابر تکانه‌های بین المللی است می‌تواند تنها اکسیر شفابخش اقتصاد ایران باشد که دولت تدبیر و امید در 1100 روز گذشته از آن غافل بوده است. باید دید دولتمردان در نهایت چه زمانی به این نتیجه می رسند و راه حل واقعی حل مشکلات اقتصادی کشور درک می کنند.

ارسال نظر: