استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا در گفتگو با «نسیم آنلاین»: دولت جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرد

گرانی دلار تورم‌زاست/ کمبود عرضه ارز و افزایش تقاضا دلیل گرانی دلار است

کدخبر: 2076008

گرانی ارز به دلیل اینکه قیمت کالاهای وارداتی از جمله کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین آلات و کالا‌های واسطه‌ای را افزایش می‌دهد تورم زا است.

دکتر عبدالله صوفی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا در گفتگو با « نسیم آنلاین » با انتقاد از گرانی دلار طی هفته گذشته اظهار کرد: گرانی ارز بخاطر اینکه قیمت کالاهای وارداتی از جمله کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین آلات و کالا های واسطه ای را افزایش می‌دهد تورم زا است.

وی افزود: در شرایط فعلی دو راه برای جلوگیری از سقوط ریال موجود است، تکیه بر بازار و کنترل ارزی. لازمه حمایت از ریال از طریق بازار افزایش چشم گیر بهره هم به سپرده های ریالی و هم به سپرده های ارزی است. برای مثال در بحران مالی خاور دور در سال ۱۹۹۷، محاسبه شده بود که برای جلوگیری از یورش علیه پول تایلند، بهره ۶۰ در صدی لازم است.

این اقتصاددان بیان کرد: شیوه دوم حمایت از ریال، که به نظر میرسد معقولانه است وهله اول کنترل ارزی و بستن صرافی ها و در دراز مدت ایجاد currency board می‌باشد. وص توضیح داد: سیستم ارزی currency board سیستمی است که حجم عرضه پول ملی بر اساس موجودی ارزی در بانک مرکزی تعیین می‌شود. سیستم پولی-ارزی در هنگ کونگ چنین سیستمی است.

این اقتصاددان برجسته گفت: علت اصلی این یورش سوداگرانه علیه ریال کمبود عرضه ارز و افزایش تقاضا برای ارز است. عوامل مختلفی در بوجود آمدن این شرایط از جمله سودا‌گری، ترس از کاهش درآمد ارزی در آینده و تورم دخالت دارند .

ارسال نظر: