گزارش «نسیم آنلاین»: افکار عمومی، رسانه‌ها و فعالان اقتصادی همچنان منتظرند!

جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی ۳.۳ میلیارد دلاری بعد از یک هفته منتشر نشد!

کدخبر: 2100088

دولت یازدهم با توجه به عملکرد ضعیفی که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی داشته، معمولا در قبال گزارش آنکتاد سکوت کرده و تمایلی به اعلام جزئیات آمار سرمایه‌گذاری خارجی از خود نشان نداده است. این روند برای امسال هم تداوم داشته و دولتمردان حاضر نیستند که جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در نخستین سال اجرای برجام را اعلام کنند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: بالاخره انتظارها به پایان رسید و گزارش رسمی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل یا همان آنکتاد در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در نخستین سال اجرای برجام منتشر شد. گزارشی که حکایت از کاهش 1.3 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام نسبت به دوران اوج تحریمها یعنی سال 2012 داشته و البته ابهامات زیادی در خصوص آن وجود دارد.

آنکتاد هفته گذشته اعلام کرد که در سال 2016 به عنوان نخستین سال اجرای برجام 3 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب اقتصاد ایران شده است که این رقم نسبت به سال 2012 به عنوان آخرین سال فعالیت دولت دهم یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمتر است! طبق اعلام آنکتاد در سال 2012، حدود چهار میلیارد و 600 میلیون دلار جذب اقتصاد کشور شده بود. اما اعلام گزارش نهایی آنکتاد در خصوص وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 2016 یک حسن دیگر هم داشت و آن این بود که حالا به طور دقیق می‌توان کارنامه چهار ساله دولت یازدهم در جذب سرمایه خارجی را با دولت دهم مقایسه کرد.

افت 5 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی!

مقایسه دقیق چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در جذب سرمایه خارجی در مقایسه با دولت گذشته نشان می‌دهد که سرمایه گذاری خارجی در دولت حسن روحانی 5 میلیارد دلار و چیزی در حدود 47 درصد نسبت به دولت گذشته کاهش یافته است.

دولت یازدهم در ۴ سال فعالیت خود (۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵) به ترتیب 3 میلیارد و 50 میلیون دلار، 2 میلیارد و 105 میلیون دلار، 2 میلیارد و 50 میلیون دلار و 3 میلیارد و 372 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب اقتصاد ایران کرده که این رقم مجموعا 10 میلیارد و 577 میلیون دلار می‌شود. این در حالی است که دولت دهم در ۴ سال فعالیت خود (۸۸، ۸۹، ۹۰ و ۹۱) به ترتیب 2 میلیارد و 983 میلیون دلار، 3 میلیارد و 649 میلیون دلار، 4 میلیارد و 277 میلیون دلار و 4 میلیارد و 662 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب اقتصاد ایران کرده که این رقم در مجموع به 15 میلیارد و 571 میلیون دلار می‌رسد. بنابراین باید گفت در دولت حسن روحانی روند سرمایه گذاری خارجی در کشور با افت فاحش 5 میلیارد دلاری و حدودا 47 درصدی رو به رو شده است.

سانسور جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام

اما نکته دیگری که در هفته گذشته خلا آن خیلی احساس شد کم کاری سازمان سرمایه گذاری خارجی در بیان جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته است. قبل از روی کار امدن دولت تدبیر و امید، سازمان سرمایه گذاری خارجی بعد از انتشار گزارش آنکتاد با برگزاری یک نشست خبری با اهالی رسانه جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی را اعلام می‌کرد تا مشخص شود که رقمهای اعلام شده توسط آنکتاد دقیقا در چه پروژه‌هایی جذب شده است. اما دولت یازدهم با توجه به عملکرد ضعیفی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی داشته، معمولا در قبال گزارش آنکتاد سکوت کرده و تمایلی به اعلام جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی از خود نشان نداده است. این روند برای امسال هم تداوم داشته و دولتمردان حاضر نیستند که جزئیات سرمایه گذاری خارجی در نخستین سال اجرای برحام را اعلام کنند. در طول سال گذشته هم مسئولان مختلف دولتی اعم از رئیس جمهور، سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد و... اعداد و ارقام مختلفی را در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام کردند که حالا گزارش آنکتاد همه آنها را رد کرده است.

حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود اعلام کرد که دولت در سال اول اجرای برجام موفق به جذب 11 میلیارد دلار سرمایه خارجی در اقتصاد کشور شده است. اما حالا هیچ کدام از مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی از جمله محمد خزاعی رئیس این سازمان حاضر به توضیح درباره علل اختلاف رقمهای فاحش میان اظهار نظرهای دولتمردان یازدهم و گزارشهای آنکتاد نیستند. باید دید خزاعی و مدیران سازمان سرمایه گذاری خارجی با گذشت بیش از یک هفته از انتشار گزارش آنکتاد جزئیات آمار سرمایه گذاری خارجی 3 میلیارد و 300 میلیون دلاری را منتشر می‌کنند یا خیر؟

جالب اینکه برخی از کارشناسان براین باورند که دولت به دلیل اینکه عدد 3 میلیارد و 300 میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی جذب شده مقداری غیرقابل باور است جزئیات آن را منتشر نکرده است. کارشناسان میگویند درست است عدد مذکور نسبت به آخرین سال فعالیت دولت دهم با کاهش شدید روبرو بوده است اما همین عدد نیز غیرقابل باور است و دولت بهتر است برای تنویر افکار عمومی هر چه سریعتر جزئیات آن را منتشر کند تا دیگر شائبه ها در این حوزه افزایش نیابد. در دولتهای قبل هر گاه آنکتاد عددی را اعلام میکرد، دولت نیز سریعا در یک نشست خبری با اصحاب رسانه، از جزئیات عدد مذکور رونمایی می‌کرد، اما اینک این اتفاق رخ نداده است و این موضوع نیز شایعات و شبهات را درباره عدد 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بیشتر تقویت می‌کند!

ارسال نظر: