۲۰۰ میلیون عایدی مالیات از خانه‌های لوکس!

کدخبر: 2374821

قانون بودجه سال گذشته صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان را مشمول پرداخت مالیات کرد که براساس آخرین بررسی‌ها از ۱۳ هزار واحد مسکونی لوکس شناسایی‌شده، کمتر از ۱۰۰ نفر از صاحبان این خانه‌ها تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

قانون بودجه سال ۱۴۰۰ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی را که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال گذشته کرد که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف اعلام شدند.

در این بین، نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

اگر مشمولان این مالیات، نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق عملیات اجرایی مالیات مربوطه را وصول کند و این افراد نمی‌توانند نسبت به نقل‌وانتقال واحدهای مسکونی خود اقدام کنند. 

در این بین یکی از موانع جدی اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در سال‌های گذشته، تصویب نشدن آیین‌نامه و مقررات مربوطه در این زمینه توسط هیئت دولت بود که سرانجام در مهرماه سال گذشته هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی مالیات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. 

پس از این، سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات در دسترس نسبت به محاسبه مالیات موضوع بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت اقدام کرده و نتایج حاصل از آن را در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر کرده است.

بدین منظور، کلیه مالکان واحدهای مزبور با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌توانند برای مشاهده وضعیت شمول یا عدم شمول مالیات و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR  مراجعه کنند.

اقدامات سازمان مالیاتی برای مالیات خانه‌های لوکس 

علاوه بر این، این سازمان در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر اینکه علی‌رغم تعیین «پایان بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت واریز مالیات واحدهای مسکونی گران‌قیمت» در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تحقق آن تا پایان دی‌ماه همچنان صفر درصد بوده است، نیز اعلام کرد: بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مشمول مالیات شناسایی و مالیات مربوط به آنها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذی‌ربط، در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر و بارگذاری شده است. همچنین، پرداخت این مالیات به صورت سیستمی بوده و امکان صدور قبض مالیاتی در درگاه مزبور به نشانی My.Tax.gov.ir برای تمام مشمولین فراهم شده است.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، به موجب جزء (۳) بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف بوده‌اند امکان دسترسی برخط به اطلاعات املاک موردنیاز سازمان در حوزه املاک را در اختیار این سازمان قرار دهند اما صرفاً وزارت راه و شهرسازی اطلاعات ۶۵۰۰ واحد را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال کرد و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارائه نکردند.

در ادامه اطلاعیه این سازمان آمده بود: با این حال مطابق با ماده (۸) آئین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی مکلف به اعلام دارایی‌های مشمول و ارزش آنها به مالکین طی دو ماه از پایان آذرماه ۱۴۰۰ بوده که این اقدام بر اساس اطلاعات در دسترس سازمان مطابق با مقررات انجام شده است. همچنین به موجب ماده (۱۰) آئین‌نامه مزبور چنانچه اشخاص مشمول تا پایان بهمن‌ماه نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند سازمان می‌تواند از طریق انجام عملیات اجرایی نسبت به وصول مالیات متعلقه اقدام کند. بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور حسب قوانین و مقررات موضوعه به تکالیف خود عمل کرده و امید است مؤدیان محترم مالیاتی به تکالیف خود در پرداخت مالیات‌های متعلقه اقدام کنند در غیر این صورت سازمان برابر مقررات موجود نسبت به وصول مالیات‌های تعلق‌گرفته اقدام خواهد کرد.

پرداخت مالیات میلیونی برای خانه‌های میلیاردی!

در این زمینه، پیگیری میزان مالیات پرداختی صاحبان خودروهای لوکس از سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا ۲۲ اسفند ماه سال گذشته از ۱۳ هزار واحد مسکونی لوکس شناسایی شده، کمتر از ۱۰۰ نفر صاحبان این خانه‌ها تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند. 

در حالی این رقم از میزان پرداختی‌های مالیات خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است که مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی معتقد است که بیشتر وصولی این مالیات در امسال و در زمان نقل‌وانتقال محقق خواهد شد. 

 با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برای امسال نیز واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات هستند که واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار مالیات باید پرداخت کنند. 

علاوه بر این، از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار و نسبت به ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا ۵ در هزار مالیات گرفته خواهد شد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: