رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل: حذف بروکراسی اداری از عوامل پیشرفت اقتصادی برزیل بوده است

کدخبر: 903409

مومنی در "پایش" تصریح کرد: برزیل در عمل توانسته اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند اما ما بیشتر در این زمینه شعار می‌دهیم/ نرخ تورم برزیل هم اکنون تنها حدود ۳ درصد است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، میرقاسم مومنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در برنامه پایش در خصوص علت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور با بیان اینکه حذف بروکراسی اداری از عوامل پیشرفت اقتصادی برزیل بوده است گفت: ثبت شرکت در کشور برزیل برای خارجی‌ها فقط 20 روز طول می‌کشد.

وی گفت: برزیل الان ششمین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور روی تعاونی‌ها و بنگاه‌های زودبازده بسیار موفق عمل کرده است.

مومنی تصریح کرد: برزیل در عمل توانسته اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند اما ما بیشتر در این زمینه شعار می‌دهیم. نرخ تورم برزیل هم‌اکنون تنها حدود 3 درصد است. صادرات برزیل متکی به محصول خاصی نبوده و بازارهای صادراتی این کشور نیز بسیار متنوع است. سنگ آهن و محصولات کشاورزی و غذایی از جمله محصولات اصلی صادراتی برزیل هستند.

اردشیر دادرس، رئیس انجمن سی ان جی کشور كه شب گذشته برای فرصت های سرمایه‌گذاری در تولید و توزیع گاز طبیعی در برنامه پایش حضور یافته بود، اظهار كرد: CNG به ساختار و توانمندی های صنعت گاز ایران برمی گردد. خوشبختانه در كشور حدود 250 هزار كیلومتر شبكه خطوط انتقال عادی گاز داریم. همچنین 34 هزار كیلومتر شبكه خطوط فشار قوی داریم. امروزه شاهد بزرگترین ناوگان گاز سوز CNG دنیا هستیم. این بزرگترین ناوگان بعنوان جایگزین بنزین قطعاً اتفاق خوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه چرا گاز LPG در كشور با شكست مواجه شد، گفت: این گاز یكی از گازهای پاك است و دارای هیچ آلاینده ای نیست. دلیل اینكه نتوانست توسعه پیدا كند این بود كه شبكه تأمین و توزیع و ساختاری كه در جهت انتقال و توزیع این فرآورده بود اشكال داشت.

دادرس تصریح كرد: امروزه در نوعی از عصر اقتصاد جهانی قرار گرفتیم كه اقتصاد انرژی بر اقتصاد جهانی قالب شده است و حاكمیت گفتمان كشورهای پیشرفته در بحث انرژی مبتنی بر انرژی محوری است. در حقیقت اقتصاد بسیاری از كشورهای دنیا بر اساس اقتصاد انرژی است و توسعه محوری دارند.

صرفه جویی چهار پالایشگاه/ گاز محور توسعه است

دادرس اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان سی ان جی جهان را دارا است و بالغ بر 250 هزار کیلومتر لوله کشی انتقال گاز نیز داریم. هم‌اکنون به سه هزار جایگاه بنزین و 1500 جایگاه سی ان جی جدید در کشور نیاز داریم .

وی عنوان كرد: زیر ساخت های شبكه گازی و توزیع موجود در كشور از بهترین ساختارهای نصب جایگاه های CNG است. امروزه شاهد این هستیم حتی LNG كه آمده را با روش های جدید LCNG را به شبكه های گازی اضافه كنیم.

رئیس انجمن سی ان جی كشور بیان كرد: گاز بعنوان محور توسعه است و جایگاه های سی ان جی چهار و هفت دهم درصد از كل شبكه 550 میلیون متر مكعب گاز تولیدی را شامل می شود. ولی در مقابل بین 27 تا 28 درصد از درآمدزایی شركت ملی گاز ایران از سی ان جی است.

سی ان جی سوخت دوستدار محیط زیست

دادرس اذعان كرد: سبد سوخت حامل های انرژی ما می تواند به 35 تا 40 میلیون متر مكعب CNG تبدیل شود. از طرفی مخزن سازها و كمپرسورسازهای ما به خودكفایی خیلی خوبی رسیدند و به تولیدات ملی دست پیدا كردند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه آیا سی ان جی دارای آلاینده است گفت: این گاز یكی از سوخت های خوب و پاك است. CNG جزء سوخت های دوستدار محیط زیست است و در تمام دنیا دنبال این هستند كه این توانمندی را داشته باشند. ما نباید این مسئله را از یاد ببریم كه بر اساس واقعیت ما در گذشته دومین منابع گازی دنیا را داشتیم كه طی یك تا دو سال اخیر با كشف میادین جدید رتبه اول منابع و ذخایر گاز دنیا را داریم. البته در كل خلاء هایی وجود داشته است و یكی از این كمبود ها تلاش برای یافتن یك سوخت جدید بعنوان جایگزینی برای بنزین بود.

صرفه جویی 20 میلیون لیتری بنزین

رئیس انجمن سی ان جی ادامه داد: برزیل امروزه از نیشكر 23 میلیارد لیتر اتانول تولید می كند. در واقع این كشور توانسته در زمینه یكی از سوخت های جایگزین و تركیب كردن آن با بنزین به خود كفایی برسد.

دادرس گفت: در ایران باید روزی برسد كه بتوانیم حداقل 40 میلیون متر مكعب تولید داشته باشیم و آن 20 میلیون لیتر بنزینی كه باید وارد می كردیم در حال حاضر صرفه جویی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه آیا ممكن است ما نیز روزی مانند برخی از كشورها به این نتیجه برسیم كه موتورهای دیزلی آلودگی كمتری نسبت به CNG دارند برسیم گفت: زنجیره تأمین ما در راستای محور توسعه گاز است. امروزه باك های CNG می تواند یك هزار و 500 كیلومتر پیمایش داشته باشد. لذا گازوئیل در كشور ما 85 سنت قیمت جهانی دارد و ما 10 سنت می فروشیم. بنزین نیز 75 سنت است و هنوز ما با قیمت 23 سنت می فروشیم. گاز هم حدوداً 45 سنت است.

ایران دارای گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا

رئیس انجمن سی ان جی ایران گفت: قیمت سی ان جی در ایران بالاترین قیمت در جهان محسوب می‌شود. شاخص جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت سی ان جی ایران بالا است . . به این دلیل كه 60 درصد قیمت بنزین ما سی ان جی ما است. در صورتی كه در 28 كشور دنیا چهار رویكرد زیست محیطی، تكنولوژی، اقتصادی و سیاسی دارند. اما امروزه در ایران نسبت قیمت بنزین به سی ان جی 60 درصد است.

دادرس افزود: شاخص استاندارد جهانی نیز 25 تا 35 درصد است. لذا با توجه به اینكه به نسبت قیمت خانگی 400 درصد، صنایع 350 درصد است ما به حمل و نقل عمومی خود گاز را گران تر می دهیم. این شاخص در دنیا بی نظیر است. بنابراین گاز بعنوان محور درآمدزایی خوبی است. در واقع در كشور ما صادرات به داخل می كنیم. اگر هم صادرات نداشته باشیم آنقدر پتانسیل داریم كه در داخل از آن استفاده كنیم.

ایران یكی از پرچمداران و متولیان گاز سی ان جی در دنیا

وی تأكید كرد: در صورتی كه ما بتوانیم سی ان جی را ذخیره كنیم هر متر مكعب آن 650 برابر یك متر معكب گاز طبیعی است و توانایی و ظرفیت ذخیره سازی را هم دارد. با این پوشش هایی كه در CNG داریم كشور را به یكی از پرچمداران و متولیان گاز CNG در دنیا رسانده است.

مخترع و نخبه فنی كشور ادامه داد: 90 درصد تاكسی های كلانشهرها گازسوز هستند. همچنین 60 درصد حمل و نقل عمومی كه شامل كامیونت، اتوبوس های شهری، وانت های شخصی و وانت های عمومی نوع یك و دو است گاز سوز هستند.

نیاز فراوان به سرمایه گذاری در تأسیس جایگاه های سوخت

دادرس گفت: حدود 17 میلیون خودرو و نه میلیون موتورسیكلت در كشور داریم. در مقابل تعداد سه هزار و 500 جایگاه بنزین و دو هزار و 200 جایگاه CNG داریم. مجموعاً به این دلیل كه تعدادی از جایگاه های ما دومنظوره هستند می توان گفت حدود پنج هزار جایگاه داریم.

وی در پایان گفت: در كشور تركیه نه میلیون خودرو وجود دارد و در مقابل این خودروها 12 هزار و 800 جایگاه دارند. اما ایران دو برابر این كشور خودرو دارد ولی فقط پنج هزار جایگاه دارد. بنابراین ما در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم.

سید فخرالدین عامریان كه شب گذشته برای معرفی اقتصاد برزیل در برنامه پایش حضور پیدا کرده بود، اظهار كرد: در ایران ارباب رجوع را پاس داده و دور می زنند. در حالی كه وقتی به تمامی ادارات برزیل مراجعه می كنید ابتدا خوش آمدگویی می كنند و بعد مكانی را برای صحبت و رفع مشكل در اختیار ارباب رجوع قرار می دهند. وقتی به ایران می آیم و قرار است به یك اداره دولتی بروم از شب گذشته این نگرانی را دارم كه فردا قرار است چه بی احترامی هایی به من شود.

وی افزود: برخلاف كشور ما كه هر دقیقه بخشنامه های متعددی برای تولید كننده صادر می كنند در برزیل قوانین خیلی خوبی وجود دارد و چندان تغییر نمی كند. مهمتر از همه اینكه تسهیلات را با سودهای خیلی كم (بین دو تا هشت درصد) به تولید كننده می دهد. بخش های مختلف راحت تسهیلات مورد نیاز را دریافت كرده و فعالیت خود را آغاز می كنند. برای ثبت و افتتاح شركت در برزیل تنها ده روز زمان لازم است كه البته افراد خارجی باید حتماً یك شریك برزیلی داشته باشند.

تاجر ایرانی مقیم برزیل در پاسخ به این سؤال مجری كه در كشور ایران برای سرمایه گذاری راحت هستید یا برزیل گفت: برای تجارت در برزیل بسیار راحت تر هستم چون هر وقت به تسهیلات داشته باشم بدون اینكه به بانك مراجعه كنم رؤسای بانك در دفتر من حاضر شوند.

عامریان گفت: وقتی ساعت نه صبح یك میلیون اعلام نیاز كنم با سود شش درصد در سال این مبلغ را تا ساعت دوازده ظهر به حساب من واریز می شود. برعكس كشور ایران كه برای دریافت تسهیلات باید ضریب حساب مشخص شود و شاید بعد از دو سال وام را پرداخت كنند.

صادر كننده نمونه كشور تصریح كرد: از زمانی كه در سال 2002 لولا رئیس جمهور برزیل شد. طرح بورس فامیلی را اجرا كرد و به چند استان فقیر یارانه داد. با اجرای این طرح حدود 40 میلیون افراد طبقه فقیر جامعه را به طبقه متوسط رساند. بنابراین صنعت، كشاورزی و كارآفرینی آنها تا سال 2011 پیشرفت خیلی خوبی داشت.

وی در پاسخ به این سؤال مجری كه حمایت از مخترعان و صاحبان ایده چه تأثیری در رشد اقتصادی برزیل داشته است گفت: در برزیل از صاحبان طرح و ایده حمایت می كند و به راحتی به آنها تسهیلات می دهند. قوانین خیلی خوبی هم دارند.

تاجر ایرانی مقیم برزیل خاطرنشان كرد: برخلاف جوسازی رسانه ها مبنی بر گرفتن رشوه در این كشور من تا به حال این مسئله را مشاهده نكردم و آنها برای كارآفرین و تاجر احترام خیلی خوبی قائل هستد. هر موقع مشكلی داشته باشید و احساس كنید لازم است با وزیر مربوطه ملاقات داشته باشید ظرف كمتر از ده روز به راحتی می توانید با وزیر رو در رو صحبت كنید و اگر جایی اجعاف شده شده باشد سریع پیگیری می كنند.

عامریان ادامه داد: برزیل اصلاً این طور نیست به تمام قشر جامعه احترام می گذارند و همه راضی و خوشحال هستند. برعكس ایرانی ها كه با دیدن همدیگر بغض می كنند و در آساسنسور پشت به هم می ایستند در برزیل همه از صبح به همدیگر انرژی مثبت می دهند.

وی یادآور شد: در ایران اینقدر در رسانه ها بحث رانت به وجود آمده و اینكه افراد تنها با رانت و پارتی می توانند به جایی برسند تمامی جوانان ما پس از فارغ التحصیلی فكر می كنند نمی توانند كاری انجام دهند. در حقیقت به نوعی افراد دلسرد شده اند.

صادر كننده نمونه كشور در پاسخ به این سؤال مجری كه توصیه شما به دولت و مجلس ایران چیست گفت: در دولت قبل رحیمی گفت كه از صبح تا شب جلسه هستم و از بیرون خبر ندارم و این خیلی بد است. زمان احمدی نژاد صادر كنندگان باید پنج درصد سود می گرفتند. طی سفری كه به برزیل داشت از عدم پرداخت سود اعتراض كردم در ابتدا كه خبر نداشت و بعدش هم این سود را قطع كرد.

عامریان گفت : آن زمان در سفر احمدی نژاد به برزیل به وی گفتم در کشورهای دیگر فلان مقدار جایزه صادراتی می دهند ولی در کشور ما 5 درصد است ، که آقای احمدی نژاد طوری گفت راست می گویی که انگار دروغ می گم . بعد که به ایران برگشتم دیدم همان جایزه صادراتی را نیز حذف کردند . کاش با احمدی نژاد دیدار نمی کردم .

تاجر ایرانی مقیم برزیل در پایان گفت: به عنوان مثال در سال90 با كلی دردسر و مذاكره برخی از افراد خارجی را برای خرید فرش به ایران آوردیم كه شش میلیون دلار خرید داشتند و قرار شد سال بعدش هم 25 میلیون دلار خرید كنند. وقتی از دولت سود خود را طلب كردیم گفت ما هیچ سودی نمی دهیم.

میر قاسم مؤمنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل نیز كه شب گذشته در برنامه پایش حضور پیدا كرد تا علت اینكه برزیل از بدهكارترین كشور دنیا به رتبه هفتم اقتصاد رسید را شرح دهد اظهار كرد: كشور برزیل یك سیاست خوب را در پیش گرفت و آن هم واقع بین كردن قوانین است. یكی از اصلاحات خوبی كه در قوانین خود انجام دادند این بود كه بروكراسی های اداری را برداشتند. به شركت هایی كه قصد سرمایه گذاری داشتند وام دادند. هشتاد درصد از اعتبار یك پروژه ای كه از سوی كارآفرین پیشنهاد می شد دولت وام می داد و آورده شركت مجری تنها 20 درصد بود.

وی افزود: وقتی به شركتی وام می دادند بدون بروكراسی بود البته در عین این سهولت در ارائه تسهیلات بانكی نظارت های خوبی هم بر نحوه هزینه كردن تسهیلات صورت می گرفت. ثبت شركت برای یك شهروند برزیلی ده روز و برای افراد خارجی تنها 20 روز زمان می برد.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل بیان كرد: برزیل تا سال 2013 ششمین قدرت اقتصادی جهان شد و جای انگلیس را گرفت. مهمترین مسئله دیگر توسعه تعاونی ها در این كشور بود. از سال 94 به بعد بحث تعاونی و مؤسسات زود بازده فعالیت كردند. بحث كشاورزی و بخشی از صنعت آن در حال حاضر در اختیار تعاونی هاست.

میرمؤمنی عنوان كرد: در بحث تولید و صادرات هم تعاونی های مختلفی شكل گرفته و به صورت منسجم و هدفمند در حال تولید هستند كه در این زمینه موفق شده اند.

وی اذعان كرد: یك فرهنگ سازی به منظور مبارزه با بیكاری در كشور برزیل انجام شد و بر اساس آن مردم این كشور بیشتر از تولید داخلی استفاده می كنند. وقتی مشابه یك كالا در برزیل وجود داشته باشد هرگز از نوع خارجی آن خرید نمی كنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در پایان و در پاسخ به این سؤال مجری كه كدام یك از موفقیت های برزیل را برای اجرا در كشور پیشنهاد می كنید گفت: به تولید كننده ها اعتماد داشته باشند و از آنها حمایت كنند.

در نظرسنجی برنامه "پایش" از خبرگان با این سوال که تیم ملی کارافرینان به اندازه تیم ملی فوتبال طرفدار متعصب دارد؟ 92 درصد پاسخ بله و تنها 8 درصد پاسخ خیر را انتخاب کردند.

ارسال نظر: