سوری: اغلب مردم می‌ترسند یارانه نقدی‌شان قطع شود

کدخبر: 951213

عضو هیأت علمی مؤسسه عالی بانکداری در گفتگو با «نسیم» افزود: من که پاسخ سوال شما را می‌دهم، می‌ترسم که شما پرسشنامه من را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها ببرید و یارانه نقدی من قطع شود

عضو هیأت علمی مؤسسه عالی بانکداری در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این پرسش که اجرای فاز دوم هدفمندی آیا توانست در توزیع بهتر درآمدها کمک کند؟ گفت: چیزی که عوض نشده است، مگر چیزی تغییر کرده است؟

داود سوری افزود: یعنی دوباره به همان افرادی که گفتند یارانه نقدی پرداخت نمی‌کنیم، یارانه پرداخت شد. حالا یک عده‌ای در ابتدای امسال از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند، اما دوباره همه این‌ها دارند برمی‌گردند و چند روز پیش من در جایی خواندم که 76 میلیون نفر یارانه می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که فاز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به اعتقاد برخی از کارشناسان باعث توزیع بهتر درآمد شد، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟ تصریح کرد: این موضوع را نمی‌شود رد یا قبول کنیم. اطلاعاتی که در اختیار داریم، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای است؛ چراکه انگیزه افراد در پاسخ دادن و شرکت در اطلاعات به‌هم خورده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با نسیم متذکر شد: در حال حاضر ما داریم با یک اطلاعاتی صحبت می‌کنیم که پایه آن به‌هم خورده است. برای مثال، من که پاسخ سوال شما را می‌دهم، می‌ترسم که شما پرسش‌نامه من را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها ببرید و یارانه نقدی من قطع شود.

سوری عنوان کرد: به طور طبیعی برخی از افراد درست جواب نمی‌دهند و برحسب این جواب غلط، آمارها اندازه‌گیری می‌شود.

وی با بیان این‌که مشاهدات نشان نمی‌دهد که توزیع بهتر درآمد اتفاق افتاده و اطلاعاتی هم که در اختیار داریم، مبنای درستی ندارد، متذکر شد: وقتی نرخ رشد اقتصادی منفی 6 درصد شده است، نمی‌تواند بهبود را نشان دهد. وقتی بیکاری افزایش می‌یابد، چه کسی بیکار می‌شود؟ خانوار کم‌درآمد بیکار می‌شود و کسی که سرمایه‌دار است که بیکار نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم این موضوع اتفاق پیچیده‌ای است که به راحتی نمی‌توان به آن جواب داد.

ارسال نظر: