فتنه ۸۸ چه بر سر اقتصاد ایران ‌آورد؟

کدخبر: 964170

محقق‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از سال ۸۸ به بعد تا یک مدت طولانی وارد بلاتکلیفی شد/ امنیت اقتصادی بعد از فتنه از بین رفت/ رشد منفی اقتصاد ناشی از آثار مخرب فتنه ۸۸ است

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: محمدجواد محقق‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به اینکه جریان فتنه، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشت، افزود: علاوه بر این، فتنه سال ۸۸ در بعد داخلی و بین‌المللی آثاری برجای گذاشت که تاکنون نیز این آثار و آسیب‌ها ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: هر وقت بیگانگان ببینند که ما اختلافی داریم و در داخل خودمان دچار درگیری هستیم سعی به آسیب رساندن بیشتر به کشور می‌کنند و از این رو آن‌ها بعد از اتفاقات سال ۸۸ تحریم‌ها را افزایش دادند و آنرا به بالا‌ترین حد ممکن رسانند تا بدین شکل به هدف دیرین خود که‌‌ همان براندازی نظام جمهوری اسلامی است، دست یابند.

محقق‌نیا با بیان اینکه وضعیت کنونی اقتصاد کشور نتیجه اختلافات داخلی ما و طمع بیگاگان نسبت به جریان فتنه بود، تصریح کرد: نظام استکباری قطعا نمی‌خواهد ایران اسلامی بدین شکل وجود داشته باشد و هدفش براندازی کامل جمهوری اسلامی است.

فتنه امنیت اقتصادی را به خطر انداخت

این اقتصاددادن در ادامه به تاثیر جریان فتنه بر اقتصاد داخل کشور نیز اشاره کرد و اذعان داشت: این جریان با از بین بردن امنیت اقتصادی در داخل کشور باعث کاهش مصرف مردم و از بین رفتن انگیزه آنها برای کار و تلاش شد و از آن سو انتظارشان از آینده اقتصاد را کاهش داد که تمامی این موارد منجر به کاهش تولید ملی و کاهش نرخ رشد اقتصادی و وضعیت رکود در اقتصاد شد. تمامی این آثار، نتیجه اتفاقات سال 88 و جریان فتنه بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با تاکید براینکه آثار منفی جریان فتنه در اقتصاد کشور به شدت محسوس و قابل توجه بوده است، افزود: وقتی امنیت اقتصادی که پایه‌گذار اول هر سرمایه‌گذاری است کاهش پیدا می‌کند سرمایه‌گذارهای بیرونی که فرار‌تر هستند و نااطمینانی برای آن‌ها بیشتر است خروج پیدا می‌کنند و یا کلا به کشور وارد نمی‌شوند و از همین جهت با کاهش سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو می‌شویم.

محقق‌نیا همچنین با اشاره بر اینکه جریان فتنه باعث ایجاد اختلال در کشور و تشدید تحریم‌ها شد، به نسیم اظهار داشت: از این رو اقتصاد کشور با کاهش رشد و حتی رشد منفی روبه‌رو شد؛ وقتی امنیت سیاسی را از بین بردند و تفرقه و دودستگی ایجاد می‌کنند انگیزه برای کار و تلاش کاهش پیدا می‌کند و امید به آینده کاهش پیدا می‌کند و خارجی‌ها و دشمنان طمع می‌کنند و فشارشان را بیشتر می‌کنند.

وی با اشاره به انتخابات پرشور سال 1388 اذعان کرد: اگر ما انتخابات 42 میلیونی آن سال را جشن می‌گرفتیم این اتفاق مسائل بین‌المللی ‌مان را به سمت حل شدن می‌برد اما جریان فتنه تمام توفیفات بعد از انتخابات را به تعویق انداخت و عملا دندان طمع دشمنان را تیز کرد.

تاثیر فتنه بر اقتصاد خرد و کلان کشور

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه این اتفاق ناخوشایند در سال 88 هم از بعد کلان و هم از بعد خرد بر اقتصاد مملکت تاثیرگذاشت، افزود: در صورتیکه اتفاقات سال 88 رخ نمی‌داد، در بعد کلان کشورهای ۱+۵ می‌دیدند که چاره‌ای ندارند جز با ایران مقتدر کنار بیایند و بسیاری از مسائل حل می‌شد، اما این اتفاق بسیاری از معادلات را به هم ریخت؛ به طور مثال آن‌ها در کوبا دیدند که راهی برای نفوذ ندارند و هیچ صدای مخالف بزرگی از داخل کوبا نمی‌آید، به همین دلیل گروه ۱+۵ مجبور شد که رویکرد خود را بعد از ۵۰ سال در کوبا تغییر دهد، اما اگر از درون کشوری حتی مانند کوبا امید داشته باشند که اتفاقاتی که مدنظر آنهاست در حال رخ دادن است حتما فشار بیشتری وارد می‌کنند و امتیاز کمتری می‌دهند و این طبیعی است. وقتی ما با کسی دعوا داریم و درون خودمان نیز دعوا داریم، دشمن سعی می‌کند فشار بیشتری وارد کرده و امتیاز کمتری بدهد یا حداقل دست نگه می‌دارند که اتفاقات داخلی ما را از بین ببرد. وی در پایان با بیان اینکه در کل برآیند این جریان به نفع کشور نبود تصریح کرد: وقایع سال 88 بر بازار سرمایه نیز تاثیر منفی گذاشت و بورس را وارد بلاتکلیفی و سقوط کرد و آن هم بدلیل نبود امنیت اقتصادی و سیاسی در آن مقطع بود.

ارسال نظر: