استاد دانشگاه الزهرا (س): نداشتن اعتماد به دولت مردم را به گرفتن یارانه راغب می‌کند

کدخبر: 976530

این استاد دانشگاه در گفتگو با «نسیم» افزود: اگر به مردم گفته شود این یارانه را استفاده نکنید در عوض این مبلغ صرف آبادانی و عمرانی کشور می‌شود باور نکرده و به همین پول یارانه بیشتر راغب هستند

ایرج توتونچیان در گفتگو با «نسیم» درپاسخ به این سوال که چرا دولت توان حذف ثروتمندان را از دریافت یارانه نقدی ندارد گفت: بدون شک دولت خود به نیکی میداند در صورتی که بتواند عده ای را از دریافت یارانه نقدی حذف کند میتواند از طریق درآمدهایی که از آن راه بدست می آورد بسیاری از مشکلات خود را حل کند، اما طبق حساسیتهایی که وجود نمیتواند این اقدام رانهایی کند.

وی با بیان اینکه مسلما حذف چنین کسانی از لیست افرادی که یارانه دریافت می‌کنند می تواند برای عمران کشور مفید باشد گفت: اما متأسفانه مشکل در این است که مردم به دلیل اشتباهات زیادی که توسط دولت‌، صورت گرفته است به دولت‌ اعتماد ندارند.

وی تأکید کرد: نداشتن اعتماد به دولت باعث می شود اگر به مردم گفته شود این یارانه را استفاده نکنید در عوض این مبلغ صرف آبادانی و عمرانی کشور می شود باور نکرده و به همین پول یارانه بیشتر راغب هستند. زیرا مردم آثار این موضوع را در آبادانی کشور ندیده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: از آن جهت که مردم با خود فکر می کنند که یا دولت این هزینه را صرف عمران کشور نمی کند و یا می بینند که راندمان کاری دولت بسیار پایین است به طوری که تأثیرش در حقیقت صفر است مصمم می شوند که یارانه را بگیرند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات کنونی این است که متأسفانه قوانین مالیاتی تصاعدی در کشور ما وجود ندارد به طوری که قوانین مالیات بر درآمد ما تصاعدی نیست بلکه تنازلی است یعنی هر چه درآمد افراد بالاتر می‌رود به نسبت مالیات کمتری را پرداخت می کنند. در حالی که در کشورهای دیگر دقیقا این موضوع برعکس است.

توتونچیان با اشاره به این مطلب که اصلا چیزی به نام مالیات بر ثروت یا مالیات بر دارایی در کشور وجود ندارد به نسیم گفت: کسانی که خانه‌هایی با قیمت بالای 30 میلیارد، 40 میلیارد تومان دارند به نسبت کسانی که دارای خانه‌های بسیار کوچکی دارند مالیات کمتری را می پردازند. چرا نباید از چنین افرادی مالیات تصاعدی دریافت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چرا نباید افرادی مانند فوتبالیست‌ها مالیات بدهند آیا نباید از این افراد مالیات گرفت فدراسیون فوتبال مگر موظف نیست از این‌ها مالیات کم کند و به دولت بدهد، چه طور از یک کارمند ساده قبل از این که حقوقش به دستش برسد مالیات را کم می کنند. مردم حتی اگر در حوزه‌های اقتصاد تخصص نداشته باشند این ظلم‌ها و بی عدالتی‌ها را حس و لمس می کنند وهمین موارد است که باعث می شود تا به دریافت یارانه خود مشتاق تر باشند.

ارسال نظر: