کرباسیان: ۴۰۰ کامیون بنزین به افغانستان فرستاده شد

کدخبر: 978554

رئیس‌کل گمرک ایران در جمع خبرنگاران از افزایش ۲۲ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: تا ۲۰ بهمن‌ماه، ۴۴ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی گزارش شده است

به گزارش «نسیم»، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران گفت: واردات کشور نیز در این مدت 46 میلیارد و 567 میلیون دلار بوده که 13 و 7 دهم درصد رشد داشته است.

کرباسیان گفت: عمده اقلام صادراتی شامل میعانات گازی با 13 میلیارد و 65 میلیون دلار بوده که 43 و نیم درصد رشد داشته است و محصولات پتروشیمی با 12 میلیاد و 454 میلیون دلار 29 درصد رشد نشان می دهد.

کرباسیان افزود: عمده صادرات به چین و معادل 26 درصد ارزش صادرات ، عراق 17 درصد ، امارات 10 درصد و افغانستان و هند 7 درصد بوده است.

رئیس کل گمرک گفت: عمده کالاهای وارداتی گندم ، خودرو ، ذرت ، برنج و کنجاله سویا بود و از چین 23 درصد ، امارات 23 درصد ، کره 8 درصد و ترکیه و هند 7 درصد بوده است.

وی گفت: طرحی را برای شناسایی فعالان مجاز اقتصادی آغاز کرده ایم که از شنبه هفته آینده اجرایی می شود.

کرباسیان افزود: براین اساس تاکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر که هیچ تخلف و پرونده ای ندارند شناسایی شده اند که مراحل گمرکی آنان با سهولت انجام می شود.

وی گفت: با کشورهای دیگر نیز در این زمینه تعامل کرده ایم که امور گمرکی آنها در کشورهای دیگر نیز مشکلی نداشته باشد.

کرباسیان با اشاره به اجرای سیستم جامع گمرکی و الکترونیکی شدن مراحل ترخیص کالا و ایجاد پنجره واحد افزود: با این کار سالانه حدود 28 هزار میلیارد تومان هزینه واردات کاهش یافته است.

وی گفت: زمان ترخیص کالاهای وارداتی از 26 روز به 4 روز و کالاهای صادراتی از 7 روز به یک روز رسیده است.

رئیس کل گمرک افزود:‌ ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی نیز 15 درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت: با الکترونیکی شدن پرداخت ها ، اظهار از راه دور و استفاده از فناوری های جدید امیدواریم رتبه گمرک کشور در جهان از 126 به 63 ارتقاء یابد.

کرباسیان درباره محدودیت واردات برخی کالاها افزود: کالاهایی که ثبت سفارش و گشایش اعتبار می شود شامل محدودیت های قانونی که بعداً اعمال می شود ، نخواهد شد.

وی در باره بحث هایی که درباره ماندن قطارهای مترو در گمرکات مطرح شده است ، گفت:‌ از اختیارات قانونی خود برای ترخیص آنها استفاده کردیم در حالی که باید ابتدا حقوق دولت را پرداخت کنند.

رئیس کل گمرک افزود: همچنین در حال بررسی طرحی هستیم که به جای پروانه کاغذی برای کالاها پروانه الکترونیک صادر کنیم تا کالاهایی که از مسیر رسمی و گمرک وارد می شود از کالاهای قاچاق و بی کیفیت قابل تشخیص باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی در خصوص توقف برخی کالاهای انگستان در گمرکات کشور، گفت: یکی از مقامات سابق انگلیس مصاحبه ای را در این خصوص انجام داده که البته بهتر است وی به کار خود رسیدگی کند. وی با تاکید بر اینکه صادرات و واردات دارای مقررات خاصی است، گفت: در مملکت باز نیست و ضوابطی برای خروج و ورود کالا وجود دارد. رییس کل گمرک در خصوص ثبت سفارش نیز گفت: فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع رسانی است که چه کالاهایی در آینده وارد کشور می شود. وی گفت: بعنوان مثال اگر قرار است واردات شکر را ممنوع کنیم از آنجا که بانک مرکزی برای واردات ارز ارائه کرده و ما پول خارجی ها را داده ایم، نمی توانیم واردات را انجام ندهیم. به گفته وی، طبق ماده 11 قانون مقررات صادرات و واردات کالاهایی که ثبت سفارش می شوند شامل محدودیت های بعدی نیز خواهند شد.

معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی نیز گفت: براساس مصوبه دولت خودروهایی که از شهریور 1392 وارد کشور شده اند اگر ثبت سفارش شده باشند، با دو برابر سود بازرگانی باید خارج شوند. وی ادامه داد: البته برخی از مناطق ویژه اعلام کرده اند که اگر این خودروها قبض انبار داشته باشند، می توانند وارد کشور شوند. وی تاکید کرد: خودروی بالای 2500 سی سی ثبت سفارش نمی شود و وارد کشور نیز نخواهد شد، ضمن آنکه 133 خودرویی هم که وارد کشور شده متروکه شده است. رییس کل گمرک گفت: این خودروها نباید توسط سازمان اموال تملیکی به بازار عرضه شود.

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص تشکیل گمرک اختصاصی نفت نیز گفت: بزرگترین صادرات نفت در پایانه پارس جنوبی انجام می شود به نحوی که از 13 میلیارد و 654 میلیون صادرات میعانات گازی که در سال جاری انجام شده 99 درصد از این پایانه صورت گرفته است.

ارسال نظر: