مدرس دانشگاه تهران: ایجاد روحیه کار جمعی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند

کدخبر: 981276

ملیحه شیانی در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی افزود: برای یافتن راهکارهای جدی‌تر برای تثبیت و تحقق اقتصاد مقاومتی، قاعدتا علاوه بر نشست‌ها و همایش‌ها، کارهای پژوهشی و مطالعاتی دیگری نیز موردنیاز است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، ملیحه شیانی با اشاره به تاثیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در تبیین ابعاد علمی موضوع گفت: نشست ها و همایش های تخصصی یک راه ورود به مباحث از بعد علمی و نظری است. در این راستا به نظر می رسد ما به برخی از مفاهیم کلیدی در زمینه اقتصاد مقاومتی دست یافته ایم، اما برای یافتن راهکارهای جدی تر برای تثبیت و تحقق اقتصاد مقاومتی، قاعدتا علاوه بر نشست ها و همایش ها، کارهای پژوهشی و مطالعاتی دیگری نیز مورد نیاز است.

وی درباره تاثیر ویژگی های روانشناختی بر اقتصاد مقاومتی گفت: از بعد روانشناختی، تاکید روی نگرش ها، توانایی ها و استعدادهای فردی افراد که در بستر اجتماعی شکل می گیرد، می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. ما باید زمینه های لازم را برای ایجاد مهارت ها، یادگیری ها و ارتقای توانایی ها ایجاد کنیم و علاوه بر بعد اجتماعی، در سطح فردی نیز بتوانیم اثرگذار باشیم.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در روان شناسی، تاکید روی فرد است، اما فردی که در بستر اجتماع زندگی می کند و می توان از طریق آموزش مهارت ها و توانمند ساختن وی، روی ساخت اجتماع نیز اثر گذاشت و به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت.

شیانی در ادامه درباره مهمترین مانع در روحیه جمعی ایرانیان بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ما معمولا در بسیاری از کارها، تجربه و آمادگی ذهنی برای کارهای جمعی و مشارکتی را جز در برخی عرصه های خاص نداریم. گرچه در عرصه های غیررسمی، کارهای جمعی، مشارکتی و گروهی مثل کارهای نیکوکارانه بسیار موفق هستیم، اما در عرصه رسمی که تبلیغات، آموزش و همه ابزارها فراهم است، دچار عقب گرد هستیم.

وی تصریح کرد: بنابراین برای رفع این موانع، باید از طریق آموزش، نگرش ها برای مشارکت و کار جمعی آماده شود و از طرف دیگر، آموزش نگرش را از طریق مشارکت و کار گروهی آموخته و درونی کنیم تا نتیجه آن را ببینیم.

ارسال نظر: