مصباحی‌مقدم: مذکرات هسته‌ای نتیجه شیرینی نخواهد داشت

کدخبر: 987978

عضو کمیسیون بودجه مجلس افزود: قبلا نان تولید می‌کردیم و خشک‌شده آن را به دام می‌دادیم، اکنون گندم خشک جایگزین آن شده است/ مدیریت جوان باید کشور را اداره کنند

به گزارش «نسیم»،غلامرضا مصباحی‌مقدم امروز در میزگرد تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ سال 84 گفته شد که 28 میلیارد دلار اتکاء بودجه به نفت است که همان زمان 7 میلیارد دلار بیش از پیش‌بینی برنامه پنجم بود، اما گزارشی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت ارائه داد، مشخص شد که 41 میلیارد لار دولت می‌خواهد برداشت کند که این موضوع موجب نگرانی برخی نمایندگان شد که بیش از ظرفیت اقتصاد ایران نسبت به درآمدهای نفتی قرار است در بودجه استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دلیل مسئولان وقت برای استفاده از این میزان اعتبار، رشد ساخت و ساز و اقتصادی کشور عنوان شد، اما پاسخ منطقی این بود که باید ماشین پرقدرت وجود داشته باشد که این کشش نیز فراهم شود. تزریق 10 میلیارد دلار اضافه بر سازمان نیاز به واردات میلگرد و سیمان را ایجاد می‌کند که امکانات زیرساختی آن برای کشور وجود نداشت.

به گفته این نماینده مجلس باید به تناسب کشش اقتصاد، از درآمدهای نفتی استفاده شود و همان سال به احمدی‌نژاد پیشنهاد دادیم که یک صندوق ایجاد شود و با آن موافق بود که 10 میلیارد دلار مورد نظر نفتی به صندوق واریز شود و حتی پیشنهاد این بود که بخش خصوصی بتواند از این اعتبار و منابع استفاده کند و 94 امضاء برای این طرح دو فوریتی جمع شد، اما نماینده دولت پس از آن، مخالف این کار بود.

وی ادامه داد: در سال 84 پیش‌بینی کردیم که تورم در بودجه 30 درصد باشد و به همین دلیل با کلیات بودجه مخالفت کردم. طی سال 85 نیز دولت متمم آورد و از حساب ذخیره ارزی برداشت شد، این یعنی افزایش نقدینگی و تزریق پول به جامعه و پیش‌بینی نکردن افزایش پایه پولی و تورم و دامن زدن به دیگر مسائل اقتصادی است.

مصباحی‌مقدم بیان داشت: اگر یک بعدی به مسائل اقتصادی و این درآمدها نگاه شود، این است که گفته شد، درآمد نفت را می‌خواهیم سر سفره مردم را بیاوریم، معتقدم باید به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگردیم، زیرا ظرفیت‌های کشور بسیار بالا است و مهم، مدیریت و استفاده از نیروهای نخبه تلقی می‌شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مدیریت‌های جوان باید کشور را اداره کنند و نه مدیرانی که تجربه خود را نشان داده و خیلی هم مفید و کارآمد نبودند و اکنون کسانی سر کار هستند که چند دوره پیش سر کار بودند و توان خود را نشان دادند.

این اقتصاددان با اشاره به راهکارهای اقتصادی در شرایط کنونی، با فرض بر حفظ شرایط تحریم تصریح کرد: فرض بر این است که به راحتی تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و ممکن است، برای یک دوره طولانی‌مدت رخ دهد، قطعاً طرف مقابل نمی‌خواهد نتیجه شیرینی به دست ما بیاید و اگر باشد، حداقلی خواهد بود، بنابراین باید نگاه و اتکا به داخل کشور رخ دهد.

این نماینده مجلس افزود: از نظر آب و خاک، این امکان وجود دارد که امنیت غذا را فراهم کنیم که شامل گندم و برنج تا خوراک دام و طیور و تولید مرغ و حیوانات گوشتی باشد و حتی می‌توان امنیت تأمین دارو را نیز بدون آنکه وابستگی جدی به خارج داشته باشیم، انجام دهیم.

به گفته مصباحی‌مقدم، تحقیقی وجود داشت که به 10 هزار منبع استناد کرده بود و در آن گفته شده که ایران ظرفیت تولید خوراک 300 میلیون نفر را دارد، این در حالی است که کشور در منطقه آب و هوایی نیمه خشک و خشک همراه با مشکلات طبیعی روبه‌رو است، اما نمی‌توان گفت که چنین اقدامی نشده است. طی سه سال گذشته، 7 میلیون تن گندم وارد کشور شده، حال آنکه مصرف ما 10 تا 11 میلیون تن بوده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس عنوان کرد: به گونه‌ای مدیریت شده که وابسته به واردات شدیم و یا تولید برای کشاورز، باصرفه نیست. درحال حاضر گندم خوزستان توسط عراقی‌ها پیش‌خرید می‌شود و به قیمت روز بین‌المللی از آنها می‌برند. قبلاً نان تولید می‌کردیم و خشک‌شده آن را به دام می‌دهیم، اکنون گندم خشک جایگزین آن شده است.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی، مدیریت است که به خوبی می‌توان گندم در داخل تولید کرد، البته با بحران آب روبه‌رو هستیم، اما بدان معنا نیست که نمی‌شود کاری کرد، زیرا دو دریا در شمال و جنوب داریم که فرصت طلایی است و با تولید آب‌شیرین‌کن‌ها توسط شرکت‌های داخلی می‌توان تولید گندم باصرفه داشت.

مصباحی‌مقدم گفت: کشورهای جنوبی خلیج فارس توانسته‌اند بیابان‌های خود را به باغ و مزرعه تبدیل کنند، اکنون عربستان علاوه بر تولید داخل خود 2 میلیون گندم نیز صادر می‌کند.

این نماینده مجلس به موضوع تأمین امنیت دارو اشاره کرد و گفت: اکنون 97 درصد دارو برای جمعیت 80 میلیونی در داخل تولید می‌شود، البته 85 درصد مواد اولیه آن وارداتی است، حال آنکه گیاهان دارویی زیادی داریم که تنوع بسیار بالایی نیز دارند که اگر به آن توجه بشود، از واردات مستغنی می‌شویم. اکنون ایران در منطقه «منا» جایگاه اول پزشکی را داریم. هزینه درمان ناباروری در ایران یک چهارم هزینه آن در آمریکا است.

وی در خصوص بخش معدن گفت: مواد معدنی بسیار گسترده و غنی در کشور وجود دارد، اما کمتر از 15 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود، اگر اجازه فعالیت به بخش خصوصی بدهیم، ظرفیت زیاد اشتغال و تولید وجود دارد، اما باید از خام‌فروشی در نفت و معدن جلوگیری کنیم، با این حال برنامه پنجم نیز عوارض برای خام‌فروشی وضع کرده است.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، 300 هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کنیم که می‌تواند تبدیل به فراورده و ارزش افزوده شود. وضعیت کشور نفت و گاز است و با ترکیب این دو منبع، ایران در جهان اول است و اگر صنایع پایین‌دستی فعال شود، دقیقاً درآمدهای سرشاری خواهیم داشت. تا قبل از تحریم‌ها توان تولید 4 میلیون و 230 هزار بشکه نفت خام داشتیم که اکنون کاهش یافته است.

ارسال نظر: