تابستان بدون خاموشی به شرط صرفه جویی

کدخبر: 2325428

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری 4 هزار مگاوات برق کمبود وجود دارد،‌گفت: تابستان سال 98 را در صورتی می‌توانیم بدون خاموشی سپری کنیم که به همان عادات پرمصرف قبلی بازنگردیم.

رضا اردکانیان در حاشیه همایش ملی سازگاری با کم آبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همه‌ساله بین 5 تا 7 درصد رشد مصرف انرژی داریم که اگر این رشد سبب رونق تولید و توسعه صنعت می‌شد موجه و قابل قبول بود،‌گفت: پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال 4 هزار مگاوات کمبود انرژی داشته باشیم پس برای اینکه دچار خاموشی نشویم، و تابستان سال جاری را بدون خاموشی سپری کنیم، نباید به همان عادات پرمصرف قبلی برگردیم.

* شرط نداشتن خاموشی در تابستان

وی افزود: یعنی اگر رشد مصرف نسبت به تابستان سال گذشته 2.5 درصد بیشتر نباشد امیدواری زیادی داریم که تابستان با آسایش سپری شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: گرما زودتر شروع شده و فراگیر است و این موضوع تأثیر خود را روی پیک مصرف نشان می‌دهد چرا که به ازای یک درجه افزایش دما اوج مصرف به حدود 1390 مگاوات افزایش پیدا می‌کند.

* بعضی صنایع در ساعات اوج مصرف از مدار مصرف برق سراسری خارج می‌شوند

وی با تأکید بر اینکه کم کردن یک درجه دمای دستگاه سرمایشی اثر خود را بر روی خط تولید یک واحد نیروگاهی می‌گذارد،‌ گفت: تمهیدات لازم و خوبی برای مقابله با خاموشی در تابستان به کار گرفته خواهد شد که در این راستا با صنایع صحبت شده و قراردادهایی هم امضاء شده است.

اردکانیان ادامه داد:‌ تقاضا شده که برخی واحدها در ساعات اوج کار از مدار تولید خارج شوند و با مولدهای خود اقدام به تأمین برق خود کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس اینکه افزایش 4 هزار مگاوات مصرف برق ممکن است به دلیل نوعی خاطرجمعی از اینکه مشکل تأمین انرژی نداریم به وجود بیاید باید ما را آگاه کند که باید همواره در بهینه‌سازی مصرف توجه داشته باشیم پس در واقع اینکه دوباره به عادات قبلی برگردیم، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

* کمبود برق تابستان به 4 هزار مگاوات کاهش یافت

به گفته وی، به دلیل کمبود بارش‌ها برای تابستان 98 حدود 8 هزار مگاوات کمبود تولید پیش‌بینی کردیم که بارش‌های اخیر موجب شد این کمبود به 4 هزار مگاوات کاهش یابد.

وی تأکید کرد: از مرداد ماه سال گذشته برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است و اساس را بر این گذاشتیم که شرایط آبی سال 97 ـ 98 مانند سال 97ـ 96 باشد.

* طرح تعادل بخشی صنایع آب بر در حال اجراست

وزیر نیرو همچنین از اجرای طرح تعادل‌بخشی صنایع آ‌ب‌بر و منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت:‌ این طرح مصوب در حال اجرا و جزء برنامه‌های جاری وزارت نیرو است.

وی تأکید کرد:‌ بخش عمده‌ای از مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد پس به هر میزان که وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بتوانند با یکدیگر مسئله مشترک تعریف کنند به نفع مردم خواهد بود.

اردکانیان گفت: در شرایطی که اقلیم کشور خشک و نیمه خشک است می‌خواهیم دمای محیط بسته را روی 17 تا 18 درجه نگه داریم که این نشان می‌دهد ما بد مصرف هستیم و اگر در این مورد چاره‌ای نیندیشیم گرفتار خواهیم شد. فارس

ارسال نظر: