محمد کهندل تحلیلگر مسائل اقتصادی:

دوران افول اقتصاد ایران از زمان آقای عالیخانی شروع شد

کدخبر: 2328926

آقای علینقی عالیخانی از وزیران سابق اقتصاد در قبل از انقلاب بوده است که بنظرم اقدام مثبت و خاصی برای اقتصاد ایران انجام نداد، اگرچه امروز لیبرال‌ها و ضد انقلاب می‌گویند او معمار اقتصاد ایران بوده، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد آنچه در سال‌های ۵۰ تا ۵۶ بر سر اقتصاد ایران آمد،‌ نتیجه اقدامات وزیر اقتصاد و دوستانش در دهه ۴۰ بود.

دکتر محمد کهندل، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در واکنش به انتشار برخی مطالب درباره علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران در دهه ۴۰ که او را یک اقتصاددان شهیر،‌ برجسته و معمار اقتصاد ایران نامیده‌اند به گفت: واقعیت اینطور نیست، آقای علینقی عالیخانی از وزیران سابق اقتصاد در قبل از انقلاب بوده است که بنظرم اقدام مثبت و خاصی برای اقتصاد ایران انجام نداد، اگرچه امروز لیبرال‌ها و ضد انقلاب می‌گویند او معمار اقتصاد ایران بوده، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد آنچه در سال‌های ۵۰ تا ۵۶ بر سر اقتصاد ایران آمد،‌ نتیجه اقدامات وزیر اقتصاد و دوستانش در دهه ۴۰ بود.

من مانده‌ام امروز عده ای که اصلا از آن دوران چیزی نمیدانند فردی مثل عالیخانی که ساواکی و آدم امنیتی شاه بود را اقتصاددان شهیر می نامند. آن‌هایی که می‌گویند عالیخانی، معمار اقتصاد ایران بوده، بنظرم مطالعات اقتصادی ندارند و کم سوادند. آمارها به خوبی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در اواخر دهه ۴۰ و اواسط دهه ۵۰ به ویرانه‌ای تبدیل شده بود که این ویرانگی از تبعات وزارت مرحوم عالیخانی بوده است.

آمارها نشان میدهد واردات مواد مصرفی در دهه ۴۰ و ۵۰ چه اعدادی وحشتناکی است! خودکفایی در آن سال‌ها به دلیل اعمال برخی سیاستهای آقای عالیخانی در وزارت اقتصاد از بین رفت و حتی ما به شدت در حوزه محصولات کشاورزی نیز وارد کننده شدیم! اواخر دهه ۴۰ و کل دهه ۵۰ وابستگی در اقتصاد ایران موج میزند، چطور آقایان می‌گویند آن دوران خوب بوده و ما این موقعیت خوب را مدیون افراد خوش فکری مانند عالیخانی هستیم!؟

وی با طرح این سوال از مدافعان عملکرد اقای عالیخانی پرسید، آیا می‌دانید در دهه ۵۰، ترکیب صادرات ایران ۹۸ به ۲ بوده است؟ یعنی ۹۸ درصد صادرات نفت و فقط ۲ درصد صادرات غیرنفتی؟! آیا این اعداد می‌تواند نتیجه یک معماری در اقتصاد ایران باشد؟

نوداقتصادی

ارسال نظر: