صادرات سنگ ایران به ۱‍۱۰ کشور جهان

کدخبر: 2328948

نایب رئیس انجمن سنگ با تاکید بر اینکه صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست، گفت: درآمدزایی 2 میلیارد دلاری از محل صادرات سنگ ساختمانی برای کشور امکان پذیر است.

مالک رحمتی در یک نشست خبری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم برنامه ریزی برای بهره مندی از 7 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران، اظهار داشت: وزارت صنعت و تشکل های تخصصی باید اعلام کنند که برای اجرای این بیانیه چه اقداماتی انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: باید برای بهره برداری از ذخایر معدنی کشور برنامه زمان بندی مشخص با متولی مشخص تدوین شود.

رحمتی با اشاره به 4 مرحله زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی، توضیح داد: اکتشاف یکی از این مراحل است. در بخش سنگ های تزئینی 2.5 میلیارد تن ذخیره قطعی شناسایی شده که نیازمند اکتشافات علمی و اصولی است.

وی استخراج کیفی، فرآوری و صادرات را به عنوان سه مرحله بعدی زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: یکی از چالش های فعلی در بخش معدن این است که فردی که معدن دارد، فرآوری انجام نمی دهد و در عین حال فرد دیگری که کار فرآوری انجام می دهد، به دنبال صادرات نیست. در نتیجه این زنجیره ها به یکدیگر متصل نیستند.

وی با بیان اینکه امکان تولید 30 میلیون تن سنگ ساختمانی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک سوم این رقم یعنی حدود 13.5 میلیون تن تولید سنگ ساختمانی در کشور داریم.

نایب رئیس انجمن سنگ، تصریح کرد: می توانیم 180 میلیون مترمربع سنگ کار شده در کشور تولید کنیم در حالی که فقط 80 تا 85 میلیون مترمربع تولید در این بخش داریم.

به گفته وی، سنگ ساختمانی کار نشده تولید ایران به 42 کشور و سنگ های فرآوری شده نیز به 69 کشور صادر می شوند.

وی با بیان اینکه صادرات سنگ فرآوری شده در سال گذشته به 581 هزار تن رسید، گفت از این رقم، 269 هزار تن به ارزش 144 میلیون دلار به عراق صادر شده است. همچنین 101 هزار تن سنگ فرآوری شده به امارات صادر شد که به این ترتیب مشاهده می کنیم 65 درصد صادرات سنگ های کار شده به دو کشور همسایه اختصاص داشته است.

رحمتی در مورد صادرات سنگ کوپ (کار نشده) در سال 97 نیز گفت: سال گذشته یک میلیون تن صادرات سنگ کوپ به ارزش 161 میلیون دلار به 44 کشور صورت گرفت. از این رقم، 812 هزار تن به ارزش140 میلیون دلار به کشور چین صادر شد که 80 درصد صادرات سنگ کوپ را شامل می شود.

وی ادامه داد: بعد از چین، صادرات سنگ کوپ ایران به کشورهایی مانند هند، امارات، ایتالیا، ترکیه، عراق، اسپانیا، تایوان، عمان و مالزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در مجموع سنگ فرآوری شده و سنگ کوپ ایران به 110 کشور دنیا صادر می شود، تاکید کرد: صادرات هر محصولی ممکن است تحریم شود ولی صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست.

رحمتی با بیان اینکه در تولید سنگ های ساختمانی جزء 5 کشور اول دنیا قرار داریم، اظهار داشت: درآمدزایی 2 میلیارد دلاری از محل صادرات این سنگ ها برای کشور امکان پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا کنون برای 2 هزار و 89 معدن سنگ تزئینی پروانه بهره برداری صادر شده است، گفت: در حال حاضر 1200 معدن فعال و بقیه این معادن غیرفعال هستند که برای احیای 50 معدن کوچک طی امسال برنامه ریزی شده است. کیهان

ارسال نظر: