مسئولان دولت فقط به دنبال تولید تیتر زیبا برای رسانه‌ها هستند

کدخبر: 2330236

شهریاری گفت: به جای اینکه وعده ارزانی قیمت‌ها را بدهند، مواداولیه تولید که دست کارخانجات پتروشیمی، فولاد، مس و روی دولت است با قیمت پایین در اختیار تولیدکنندگان و صنایع پایین‌دستی قرار دهند و زمانی که با افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی کالاها اعم از خودرو، لوازم خانگی ارزان شد، آن وقت در مقابل رسانه‌ها ژست گرفته و از سیاست‌های مدبرانه‌شان سخن بگویند.

بهرام شهریاری فعال صنعت قطعه‌سازی معتقد است که مسئولان دولتی همواره عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند و صرفاً به دنبال کارهای ژورنالیستی هستند تا با وعده و وعید واهی، تیتر زیبا برای رسانه‌ها تولید کنند. وی می‌گوید: «به جای اینکه وعده ارزانی قیمت‌ها را بدهند، مواداولیه تولید که دست کارخانجات پتروشیمی، فولاد، مس و روی دولت است با قیمت پایین در اختیار تولیدکنندگان و صنایع پایین‌دستی قرار دهند و زمانی که با افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی کالاها اعم از خودرو، لوازم خانگی ارزان شد، آن وقت در مقابل رسانه‌ها ژست گرفته و از سیاست‌های مدبرانه‌شان سخن بگویند.

این فعال صنعت قطعه می‌افزاید: وزیر صمت اگر می‌خواهد قیمت کالاها کاهش یابد، باید با رایزنی با سیستم بانکی، تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و به خودروسازان دستور دهد که از استخدام نیروی انسانی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و دستمزدشان را بر دوش مصرف‌کنندگان خودرو نگذارند.

وی تأکید می‌کند: با کاهش اندک نرخ ارز این توقع ایجاد می‌شود که قیمت کالاها کاهش یابد، غافل از اینکه در تولید یک کالا باید سهم ارز محاسبه شود. به عنوان نمونه در صنعت خودرو، گفته می‌شود که چرا با وجود تخصیص ارز نیمایی و عرضه خودرو به سه برابر قیمت تمام‌شده، خودروسازان همچنان زیان انباشته دارند. در تولید خودرو علاوه بر واردات قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شود، سایر نهاده‌ها مانند فولاد بسیار تأثیرگذار است. فولاد مبارکه که دولتی است کالایش را با قیمت جهانی مقایسه کرده و به صورت خام صادر می‌کند و از دست مسئولان نیز جایزه صادراتی می‌گیرد. یا اینکه ارز نیمایی در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد، در حالی که قطعه‌سازان بزرگ خودرو کنار رفته‌اند و جایشان را به وارد کنندگانی داده‌اند که ادای تولیدکنندگان را در می‌آوردند.

وی همچنین از برنامه‌های توسعه‌ای فرمایشی گله می‌کند و می‌گوید: وزیر صنعت در شرایط فعلی باید دلایل عقب‌ماندگی صنعت را جست‌وجو کند و راه‌حلی برای رفع آن‌ها ارائه دهد. وعده ارزانی قیمت‌ها به کاهش قیمت‌ها منجر نشده و صنعت را از وضعیت اسفبار فعلی خارج نمی‌کند.

نود اقتصادی

ارسال نظر: