بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری/ دولت ناز می‌کند

کدخبر: 2372757

کمبود امکانات زیرساختی در مرز اینچه برون باعث شده بسترهای موجود برای بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای اورسیا و بویژه چین، با وجود آمادگی سرمایه‌گذاران، بلااستفاده بماند.

مرز اینچه برون ایران یکی از ظرفیت‌های خوب برای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای آسیایی و بخصوص اعضای اتحادیه اورسیا است و از طرفی می‌تواند کوتاه کننده ارتباط آسیا با اروپا باشد.

اما توسعه این ظرفیت‌ها امکاناتی می‌طلبد که به دلیل تعلل دولت اجرای آن مسکوت مانده و نه تنها مانع رونق شده بلکه بخش خصوص را هم گله مند کرده است.

اوراسیا و چین شرکای خوب تجاری برای کشور

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در مورد ظرفیت‌های اینچه برون برای فعالیت‌های تجاری و ارتباط با سایر کشورها گفت: زمینه توسعه تجارت و روابط اقتصادی با چین وجود دارد اما زیرساخت‌ها از جمله راه آهن و … باید تقویت شود.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه ارتباط تجاری و اقتصادی از مرزهای گلستان با چین و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مقرون به صرفه‌تر از سایر مرزهای کشور است، افزود: تکمیل ظرفیت‌های ریلی استان یکی از دغدغه‌های نمایندگان استان گلستان است.

وی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین، ادامه داد: حمل کالا از طریق مرز ریلی و زمینی از طریق کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و چین کم هزینه‌تر نسبت به سایر مرزهاست.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان، با بیان اینکه زیر ساخت لازم برای پذیرش در اینچه برون فراهم نیست و استقبال چندانی هم از آن نمی‌شود، اظهار کرد: این ظرفیت را داریم که سالانه تا ۱۰ میلیون تن گندم مازاد قزاقستان را در کشور مصرف و مازاد آن را به سایر کشورها صادر کنیم ولی در گمرک اینچه برون انبار و زیرساخت و جرثقیل متناسب با این حجم بار نیست.

3483840

علی محمد چوپانی افزود: بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری است، به گمرک می‌گوئیم نیازهای خود را بگویید تا ما سرمایه گذاری کنیم اما تعهد بدهید که اگر روابط سیاسی بهم خورد و نتوانستیم تجارتی داشته باشیم به طول مدت قرارداد اضافه شود اما مخالفت می‌کنند.

وی بیان کرد: نگاه غلطی که در سیستم سرمایه گذاری راه آهن موجود باعث شده این بخش رونق نداشته باشد، گرچه با حضور مدیرکل جدید شرایط بهتر شده اما تفکر مدیران تهران قدیمی است.

چوپانی با تاکید بر اینکه باید امکانات را در اینجا فراهم کنیم تا این زیان‌ها به بیت‌المال و مردم وارد شده جبران شود، گفت: گمرک هم امکانات را به صندوق بازنشستگی خود داده، وقتی بخش خصوصی و صندوق بازنشستگی یک خدمت می‌دهند باید اصل تعارض منافع در اصل ۴۴ رعایت شود.

نیازهای ارباب رجوع در مرز اینچه برون فراهم نیست

مدیرکل گمرکات گلستان نیز با بیان اینکه حدود ۲۴ هکتار از گمرک آماده بهره برداری است گفت: امکانات اولیه کامل برای ورود و خروج و نگهداری کالا در این بخش فراهم است.

ابراهیم حسینی با بیان اینکه مشکل ارباب رجوع در راه آهن است، افزود: در گمرک نگهداری و ترانزیت کالا برای حجم بالا باید فراهم باشد ولی آنچه ارباب رجوع در تبادلات گسترده نیاز دارد فراهم نیست.

وی بیان کرد: گرچه ریل عریض ایجاد شده اما مشکلات همچنان پابرجاست و ما فقط صادرات کالا و واردات کالاهای اساسی از مرز اینچه برون انجام می‌دهیم.

مدیرکل راه آهن شمال شرق دو هم گفت: راه آهن قزاقستان ایران و ترکمنستان در سال ۹۳ افتتاح شد و این امر یک ظرفیت بزرگ برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود ولی آن گونه که باید به اهداف و ایده آل ها نرسیده‌ایم و در این خصوص نیاز به هم افزایی وجود دارد.

محسن اعتماد اظهار کرد: در چهار ماه ابتدایی سال ۹۹ راه آهن به دلیل شیوع کرونا بسته بود اما از ماه پنجم صادرات و واردات از سر گرفته شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: در هفت ماه سال ۱۳۹۹، ۲۸۴ هزار تن صادرات ریلی داشتیم که ۱۰۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

3602122

اعتماد عنوان کرد: در پنج ماه اخیر ۲۲ میلیارد تومان پروژه اجرا کردیم که شامل دو محوطه تخلیه و بارگیری، ایجاد ساختمان مرزبانی و پلیس راه آهن، ایجاد فضای محصور، ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبر نوری با ایستگاه اترک ترکمنستان و اتصال خط عریض است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: تکمیل زیرساخت‌های اینچه برون می‌تواند تا سه هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

وی بیان کرد: فاز اول ایجاد زیرساخت‌های پروژه راه آهن اینچه‌برون به ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شامل زیرسازی و روسازی خطوط ریلی، تعمیرات دیزل فنی و غیره است.

طبق گفته وی هنوز ۵۳۸ هکتار فاز اول به راه‌آهن واگذار نشده است.

به نظر می‌رسد دولت تمایلی برای بهره‌گیری از توان بخش خصوصی ندارد و خود هم اراده‌ای برای تکمیل این طرح ملی از خود نشان نمی‌دهد. تنها نتیجه این نوع عملکرد بی فایده ماندن هزینه بیت‌المال برای تکمیل راه آهن و توقف توسعه تجارت گلستان پشت سد راه آهن اینچه برون است.

منبع: مهر
ارسال نظر: