تدوین بسته سیاستی حفظ قدرت خرید کالای اساسی

کدخبر: 2375008

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم جهانی پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، موجب افزایش قیمتها در فروردین امسال شد، گفت: سیاست دولت برای حفظ قدرت خرید کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی است.

سید احسان خاندوزی تصریح کرد: اگرچه رفع تحریم می تواند به دولت در کنترل تورم کمک کند، اما برخلاف دیدگاه گذشتگان ما در دولت حل مشکلات معیشتی مردم را به رفع یا عدم رفع تحریم های ظالمانه بین المللی گره نزده ایم.

سوال مردم این است که با وجود تورم کاهشی گرانی داریم

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در خصوص ریشه اصلی گرانی های اخیر، با تأکید بر ضرورت تمایز قائل شدن بین دو مفهوم گرانی و تورم ، اظهار داشت: تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و گرانی به کاهش قدرت خرید مردم برای چند کالا اطلاق می‌شود، درحالی‌که مردم مفهوم گرانی و تورم را معادل یکدیگر دانسته و وقتی بحث کاهش نرخ تورم به میان می‌ آید، آن را نه تنها احساس نمی‌کنند حتی به آمار و ارقام ارائه شده نیز تردید می‌کنند. 

وی افزود: به همین دلیل با وجوداین‌که بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، در چند ماه اخیر تورم روندی کاهشی در پی گرفته (جز فروردین ۱۴۰۱)، همچنان دولت با این سوال از سمت مردم مواجه است که چرا قیمت اجناس گران شده است؟

خاندوزی با بیان اینکه تورم عمدتاً منشاء پولی داشته و دلیل عمده آن در میان مدت و بلندمدت به عوامل طرف هزینه و رشد نقدینگی باز می‌گردد، گفت: نرخ رشد بالای نقدینگی یک معضل ساختاری در کشور است که در طی زمان ایجاد شده و برطرف کردن کامل این معضل، پدیده‌ای زمان‌بر بوده و نیازمند برنامه جامع سیاست‌های پولی و ارزی است که عمدتاً بر عهده بانک مرکزی بوده و از سوی آن بانک در حال انجام است.

افزایش قیمت ها در کشورهای همسایه

وی همچنین به موضوع افزایش قیمت ها در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: به طور مثال در ترکیه روغن ۲۰۰ درصد و نان ۸۰ درصد گرانتر شده است.

خاندوزی همچنین به صفر شدن تعرفه واردات در برخی از آنها که سبب افزایش قاچاق صادراتی و در نهایت افزایش قیمتهای داخلی شده است ، اشاره کرد و افزود: افزایش تعرفه صادراتی برخی کالاها در واقع واکنش دولت به این موضوعات است و نسبت به ممنوعیت صادرات که دولتهای قبل اعمال می‌کردند بسیار برای تجار و صادرکنندگان بهتر است.

وزیر اقتصاد افزود: درباره افزایش هزینه تولید هم برخی نهاده‌ها در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشته‌اند که روی هزینه تمام شده موثرند.

بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی در حال جمع بندی است

وی همچنین بیان کرد: بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی نهایی است. 

موتور کسری بودجه را به نفع کاهش تورم کنترل کرده ایم

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در صورت تسهیل مناسبات خارجی، افزایش درآمدهای ارزی و برگشت پول‌های بلوکه شده کشور، بدیهی است مدیریت بازار ارز و کنترل تورم تسهیل خواهد شد. چون ما در داخل موتور کسری بودجه را به نفع کاهش تورم کنترل کرده‌ایم. همچنین با تأمین نیازهای ارزی صنایع کشور، زمینه‌های افزایش رشد اقتصادی میسر می‌شود، اما این به معنای گره خوردن رشد اقتصادی کشور به مساله تحریم‌های خارجی نیست و در هر صورت دولت با برنامه‌ریزی و اعمال سیاست‌های مناسب، به دنبال افزایش رشد اقتصادی و کنترل تورم است.

حصول رشد غیرتورمی در دستور کار

خاندوزی در پاسخ به این سؤال که مهمترین اقدمات دولت برای حل گرانی ها در مدت فعالیت خود چه بوده است؟ گفت: کنترل تورم و حصول رشد غیر تورمی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم است و از ابتدای شروع به کار دولت تلاش شده که در راستای دستیابی به این هدف گام برداشته شود. 

وی کاهش شتاب تورم در ماه‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی را موید این مطلب دانست و اظهار داشت: در واقع برای حل مشکلات ساختاری تورم لازم است مجموعه‌ای منسجم از سیاست‌های اقتصادی مدنظر قرار گیرد که در حال حاضر در بسته رشد پایدار غیرتورمی در حال تعقیب است. 

وزیر اقتصاد از جمله مهم ترین مولفه‌ها در این بسته را "مدیریت نقدینگی"، "استفاده از اوراق بدهی بجای استقراض از بانک مرکزی"، "استفاده از عملیات ریپو بانک مرکزی بجای سیاست‌گذاری پولی مستقیم"، "مدیریت واردات"، "تقویت زمینه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور"، "تنوع بخشی به مشتریان نفتی" و "کاهش تدریجی نرخ تامین مالی در اقتصاد" عنوان کرد.

وی همچنین از بسته «هوشمندسازی یارانه ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت در مورد ارز ترجیحی مشخص است، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آنیم که مزرعه اقتصاد ایران به جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه ها واقعا موجب حفظ پرداخت از جیب اقشار هدف شود. 

 

منبع: فارس
ارسال نظر: