مدیرعامل آبفا: پیش‌نویس قطع انشعاب مشترکان پرمصرف آماده شد

کدخبر: 922239

حمیدرضا جانباز افزود: مطالعه‌ جامع تأمین آب شرب کشور به شرکت مهندسی آب‌ و فاضلاب ابلاغ شده که در آن راهکارهای تأمین آب شرب شهرها طی ۲۵ سال آینده پیش‌بینی شد

به گزارش «نسیم» وی گفت: در زمان حاضر با رشد جمعیت در کلان‌شهرهایی همچون کرج، مشهد، شیراز و اطراف تهران مواجه هستیم که دارای رشدی معادل 4.5 تا 6 درصد است و امکان خدمت‌رسانی مستمر را در زمینه تامین و توزیع آب با مشکل مواجه کرده است .

جانباز با اشاره به ارایه یک میلیون و 380 هزار انشعاب آب در طول یک سال گذشته، ادامه داد: در بخش جمعیت شهری 0.58 درصد افزایش جمعیت زیرپوشش را شاهد هستیم که تعداد مشترکان آب را 6.5 درصد افزایش داده است .

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: حجم تولید آب برای شهرها در یک سال گذشته 5.6 میلیارد مترمکعب بود که نشانگر آن است که باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی جامعی صورت گیرد و از طرفی در طول این مدت نیز دو میلیون و 70 هزار انشعاب فاضلاب واگذار شده که نشانگر رشد 22 درصدی است .

وی افزود: جمعیت زیرپوشش روستایی در طول یک سال گذشته 1.9 درصد افزایش یافته و در این مدت 487 روستا و مجتمع به تعداد روستاهای زیرپوشش افزوده شده است و سال گذشته در بخش روستایی یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب تولید شده است .

جانباز با تاکید بر اینکه سهم وزارت نیرو برای تامین آب واحدهای مسکن مهر فعلا 100 میلیارد تومان خواهد بود، گفت: طی دستوری که وزیر نیرو صادر کرد، مقرر شده است مشترکانی که در سال‌های 90 و 91 حق انشعاب خود را پرداخت کرده‌اند و انشعاب آنها هنوز وصل نشده است، مشمول افزایش قیمت انشعاب قرار نگیرند .

جانباز درباره بحران آب در تابستان امسال با بیان اینکه در نشست‌های شورای‌عالی آب پیش‌بینی می‌کردیم در تابستان امسال با سختی‌هایی مواجه باشیم، گفت: این موضوع موجب شد در استان‌ها و شهرهایی که با بحران کم‌آبی مواجه بودند، موضوع را به‌دقت رصد کنیم و البته از همان‌جا مطرح شد که جیره‌بندی در دستورکار وزارت نیرو نیست و درصورتی که برنامه‌ریزی برای تامین آب داشته باشیم و از سوی دیگر آب به‌درستی مصرف شود، نیازی به جیره‌بندی نیست .

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 77 درصد جمعیت روستاهای کشور از شبکه آب شرب بهره‌‌مند هستند، گفت: به حدود 5700 تا 6500 روستای کشور به فراخور میزان بارش و در فصول مختلف، آب‌رسانی سیار انجام می‌شود که با روند کنونی و کمبود اعتبار در این بخش، به اهداف برنامه پنجم که پوشش 92 درصدی جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب هستند، نخواهیم رسید .

ارسال نظر: