"هزینه انتقال هرمتر مکعب آب بین دو تا هفت هزار تومان است"

کدخبر: 929294

نایب‌رئیس کمیته‌ملی توسعه پایدار محیط‌زیست کشور در گفتگو با «نسیم»، واردات آب از کشورهای همسایه را نیازمند انجام مطالعات زیست‌محیطی و استراتژیک و درعین حال داشتن صرفه‌ اقتصادی خواند

رضا مکنون،ادامه داد: انتقال آب باید حساب شده بوده و دارای تضمین جدی از سوی کشور مبداء باشد.

وی، روش مطلوب استفاده از منابع داخلی را گزینه مناسبی برای تامین آب بجای واردات آن دانست و اظهار داشت: متاسفانه،یک پنجم، یعنی 20 درصد آب شرب کشور، در داخل لوله ها هدر می رود.

به گفته وی،برای صرفه جویی درمنابع، باید این میزان هدر رفت حداقل به 10درصد کاهش یابد.

رئیس انجمن علوم و مهندسی منابع آب ایران، با اشاره به تصفیه و باز چرخانی فاضلاب کشور، تصریح کرد: 80 درصدمصرف آب شهری،در قالب فاضلاب رها می شود.

وی،با استناد به این رقم، ادامه داد: دو سوم آب مصرفی کشور هدر می رود.

نائب رئیس کمیته ملی توسعه پایدار محیط زیست کشور،بازچرخانی و تصفیه آب را یکی از راهکارهای مفید در قیاس با واردات آب برشمرد و افزود: باز چرخانی فاضلاب،فاقد ریسک سیاسی بوده ، منابع آب در اختیار و در داخل کشور بوده و می توان به نحو مطلوبی جلوی آلودگی محیط زیست را هم گرفت.

وی، درباره استفاده از آب مجازی، هم گفت: بهتر است بجای واردات آب در همان کشور مبداء در زمینه تولید محصولات کشاورزی در همان کشور اقدام کرده وسپس محصولات آب بر را وارد کشور کرد.

مکنون، توصیه کردکه درزمینه هزینه انتقال آب از دریاچه خزر، نیزمطالعات زیست محیطی جدی صورت پذیرد و افزود: هزینه سالانه انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه، سالانه 4 میلیارد دلار خواهد بود .

ارسال نظر: