ظرف دو هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک راه اندازی می شود

کدخبر: 2335850

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ظرف یکی دو هفته آینده قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اکبر صالحی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آماده ایم هر تصمیمی را که در چارچوب گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گرفته شود اجرایی کنیم، گفت: ظرف یکی دو هفته آینده قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه اندازی می‌شود.

وی افزود: امروز گزارش مبسوطی درباره گام سوم که درباره تحقیق و توسعه بوده است به نمایندگان ارایه کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث فنی مذاکرات برجام براساس توصیه‌هایی که شده بود ماهیت تحقیق و توسعه را حفظ کردیم و در تحقیقات هیچ چیزی را کنار نگذاشتیم؛ محدودیت‌های ما در حوزه زمان و عدد بود.

صالحی افزود: قبل از عملیاتی شدن برجام ما روی پنج شش سانتریفیوژ پیشرفته کار می‌کردیم و گفتیم روی همه این‌ها همچنان کار خواهیم کرد، اما اینکه در بحث انواع آزمایش‌ها روی چه تعداد سانتریفیوژ کار کنیم توافق صورت گرفت؛ برای مثال درباره سانتریفیوژ IR6 که سال ۸۶ فعالیت هایش آغاز شد حدود ۱۰ سال است که هنوز روی آن کار تحقیق و توسعه می‌کنیم چرا که حتی در پیشتازترین شرکت‌های جهان هم حدود ۸-۷ سال زمان می‌برد تا مرحله تحقیق و توسعه به تولید انبوه برسد.

وی همچنین تاکید کرد: ما در مذاکرات می‌دانستیم که برای به تولید انبوه رسیدن IR6 حدود ۸-۷ سال زمان نیاز است به همین دلیل این محدودیت زمانی را در برجام پذیرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به راه اندازی زنجیره‌های ۱۰ و ۲۰ تایی سانتریفیوژها گفت: ما در گام‌های کاهش تعهدات برجامی و در یک چالش سیاسی نشان دادیم می‌توانیم توانمندی مان را به اوج برسانیم و در دوسه هفته آینده یک زنجیره ۳۰ تایی را راه‌اندازی خواهیم کرد؛ این حرف برای ماشین‌های دیگری هم صادق است بنابراین تحقیق و توسعه پابرجاست و ما برای زمان و اعداد محدودیت قایل شدیم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که ظرف حداکثر یک ماه آینده قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ سو به ظرفیت ۵ هزار و ۶۰ سویی ما اضافه خواهد شد، افزود: این یعنی ۴۰ درصد به غنی سازی ما اضافه می‌شود.

رئیس سازمان اتمی همچنین گفت: تولید اورانیوم غنی شده بالای ۳ و نیم درصد بسیار بالا رفته و به روزی ۵ تا ۶ کیلو رسیده است؛ این یعنی ما به دوره قبل از برجام بازگشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های گام چهارم ایران در ادامه کاهش تعهدات برجامی افزود: صحبت در این باره زودهنگام است و در حوزه مسئولیت ما نیست، اما برای هر تصمیمی که گرفته شود آماده هستیم.

صالحی همچنین از راه اندازی قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک تا دو هفته آینده خبر داد.

وی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در نیروگاه هسته‌ای بوشهر صورت گرفته گفت: بتن‌ریزی‌ها در این نیروگاه در سطح وسیعی صورت گرفته و بزرگترین طرح صنعتی کشور به لحاظ حجم، اندازه و هزینه در بوشهر در حال انجام است و از صدا و سیما می‌خواهیم درباره این دستاوردها به مردم اطلاع رسانی کند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: