گزارش «نسیم آنلاین» از دوئل چهارجانبه در حلب؛

تغییر چهره متجاوزان در حلب؛ از تروریست‌های تکفیری به ارتش‌های خارجی

کدخبر: 2071389

مسئول اعلام مقاومت با بیان اینکه حامیان خارجی تکفیری‌ها از پیروزی بازوهای میدانی خود در نبرد حلب قطع امید کرده‌اند گفت: نقض تمامیت ارضی سوریه از سوی ارتش‌های خارجی این مدعا را ثابت می‌کند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»، مختصات جغرافیایی به همراه ویژگی‌های استراتژیک و ژئوپولوتیک حلب همواره یکی از مهمترین دلایل چشم طمع، دشمنان غربی و عربی به این منطقه در شمال سوریه بوده است. حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تکفیری‌ها که برای وارد کردن ضربه‌ای سنگین به دولت سوریه اشغال استان حلب را در اولویت خود قرار داده بودند از همان ابتدای بحران خاورمیانه هزاران تروریست را از طریق مرزهای ترکیه به سوی حلب روانه کردند. در شرایطی که سه سال پیش طی یک بازه زمانی کوتاه حدود 80 درصد از استان حلب تحت اشغال تروریست‌ها در آمده و نمودار حملات آن‌ها به این استان در حال رشد بود و با وجود آنکه تنها بخش‌های کوچکی از شهر و حومه آن در اختیار نیروهای ارتش سوریه، نیروهای محلی کرد و رزمندگان مقاومت باقی مانده بود از نیمه سال گذشته و با اجرای سلسله عملیات‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پشتیبانی روس‌ها، شاهد فصلی جدید در تاریخ اشغال و آزادسای حلب هستیم و این مهم تا جایی ادامه پیدا کرده که ورق معادلات در حلب کاملا به سمت ارتش و مقاومت تغیر کرده است. تغییرات حلب که از چهار ماه پیش شروع شده تاکنون هزاران تروریست تکفیری را در مناطق حلالی شکل که از شمال شهر شروع و تا جنوب غرب آن ادامه دارد در محاصره قرار داد و حلقه آن روز به روز تنگ‌تر می‌شود. محاصره هزاران تکفیری و تنگ شدن عرصه بر حامیان خارجی تروریست‌ها مناطق شمال سوریه با مرکزیت حلب را به زمین دوئلی چهارجانبه تبدیل کرده است؛ اکنون در شمال حلب ارتش سوریه، داعش، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) با حمایت ارتش آمریکا و نیروهای ارتش آزاد که در عملیات سپر فرات به رهبری ترکیه عمل می‌کنند اضلاع این دوئل چهارچانبه را شکل می‌دهند. اتاق فکر تروریسم تکفیری همزمان با سازماندهی این دوئل چهارجانبه، به دنبال برافراشتن آتش جنگ در حلب برای فک حصار عناصر مسلح داخلی است؛ به اعتقاد برخی ناظران بین‌الملل و بانگاهی گذرا به عملکرد القاعده در موضوع محاصره حلب می‌توان گفت این بسترسازی نه تنها برای فک حصار تروریست‌ها صورت می‌گیرد بلکه زمینه‌ساز جنگی تمام عیار برای چانه زنی‌های دیپلماتیک است.

خبرنگار « نسیم آنلاین » در سوریه در گفتگو با "وفیق الکاظم" از اعضای اعلام الحربی مقاومت در این کشور در خصوص علل حضور میدانی حامیان خارجی در شمال حلب اطلاعاتی کسب کرد که نشان می‌دهد حامیان منطقه‌ای و بین المللی تکفیری‌ها با مشاهده تحمیل شکست‌های متعدد در حوزه میدانی و عدم نتیجه‌گیری مناسب در عرصه دیپلماتیک خود به عرصه نبردهای سوریه ورود کرده‌اند تا بتوانند معادلات این کشور را به سوی تکفیری‌ها تغییر داده و پروژه سهم‌خواهی و تجزیه را به شکلی دیگر دنبال کنند.

به گفته وفیق الکاظم اگر نگاهی به شمال حلب داشته باشیم چهار بازیگر میدانی شامل جبهه مقاومت، داعش، کردها و ارتش آزاد در این منطقه حضور دارند که در واقع نمایندگان مقاومت، آمریکا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این منطقه هستند. کردها یا همان نیروهای (SDF) تحت فرماندهی ارتش آمریکا هستند، ارتش آزاد به شکل ادغامی با ترکیه اقدام به عملیات کرده و داعش در واقع همان بازوی سعودی‌ها و متحدان عربستان در حاشیه خلیج فارس هستند.

این مسئول اعلام مقاومت با بیان اینکه اگر بخواهیم مخاطب به تحلیل درستی از وضعیت حلب و سوریه برسد باید وضعیت شمال و داخل این شهر را در دو بخش جدا بررسی کنیم اظهار داشت: با تقسیم‌بندی نیروهای شمال حلب به این نتیجه رسیدیم که چهار ضلع مسلح حاضر در این منطقه چه کشورهایی هستند حال برای درک بهتر از وضعیت هر یک از این قوا باید هر کدام را در چند بخش بررسی کنیم.

وی ادامه داد: داعش علی‌رغم فشاری که این روزها تحمل می‌کند برای حفظ الباب به عنوان تنها و مهمترین زمین بازی خود در حلب بسیار با انگیزه است؛ در شرایط کنونی هیچ چیز مانند یک پیروزی ظاهری نمی‌تواند چاقوی تبلیغات داعش را تیز کرده و این گروه تروریستی را از مرگ تدریجی در اذهان جامعه جهانی نجات دهد. پس اگر تئوری قرار داشتن داعش و ترکیه را در یک جبهه در نظر نگیریم احتمالا داعش در الباب مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان خواهد داد.

وفیق الکاظم با اشاره به فعال شدن جبهه‌های دمشق، حماه و حلب گفت: در این مدت برخی رسانه‌ها و منابع مختلف را مشاهده کردم که از حضور ارتش در شمال حلب و عملیات برای الباب خبر می‌دهند. با توجه به فعال بودن جبهه این سه استان و همچنین برنامه عملیات‌های جاری ارتش در خطوط مذکور بسیار دور از ذهن است که در چنین وضعیتی ارتش بخواهد نگاهی عملیاتی به الباب داشته باشد. ارتش با همین توانی که در شمال حلب دارد خطوط خود را حفظ کرده و با توجه به وضعیت کنونی حلب مطمئنا پاکسازی و تثبیت خطوط در این شهر بر عملیات در الباب اولویت دارد. اما به هر حال حضور و عدم حضور ارتش سوریه در شمال به نظر فرماندهان و کارشناسان امر بستگی دارد و اگر نیاز باشد که الباب نیز در دستور کار قرار گیرد ارتش و مقاومت بدون هیچ مشکلی وارد می‌شود.

این مسئول اعلام با اشاره به اینکه ضلع سوم نیروهای حاضر در شمال حلب، نیروهای دموکراتیک سوریه هستند اظهار داشت: کردها که با حرکت نه چندان قابل پیش‌بینی ترکیه در ورود به کارزار سوریه اکنون با توقف پیشروی‌های برق آسای خود در شمال حلب رو برو هستند، تهدید اخیر اردوغان در خصوص آزاد سازی شهر منبج پس از تصرف شهر الباب را جدی گرفته‌اند و سیگنال‌های معناداری برای اردوغان ارسال کرده‌اند؛ در این رابطه رئیس شورای نظامی کردها در الباب "جمال ابوجمعه" صراحتا اعلام کرد این نیروها به هیچ نیرویی اجازه پیشروی به سمت الباب و منبج را نخواهند داد.

وی در ادامه گفت: چهارمین نیروی حاضر در شمال حلب تروریست‌های ارتش آزاد هستند که تحت حمایت ترک‌ها سلسله عملیات‌های خود را از جرابلس آغاز و در ادامه اشغالگری این نیروها به مناطقی در شمال حلب رسیده‌ است. آنکارا که با چند هدف عمده به دنبال نابودی کردها و اخراج آنها از مناطق شمال سوریه است در شرایط کنونی عملکرد آنها به جایی رسیده که هر لحظه می‌توان منتظر درگیری میان کردها و ارتش تروریستی آزاد با برند ترکیه بود البته این موضوع به سیاست‌های آمریکا به عنوان حامی دو طرف درگیر هم بستگی دارد.

وفیق الکاظم با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌های لفظی میان کردها با ترکیه و تروریست‌های متحد آنها گفت: در شرایطی که تهدید ترک‌ها و نیروهای هم‌پیمان تروریستی آنها از سوی کردهای شمال سوریه شدت گرفته است، "صبری السکران" از برجسته‌ترین فرماندهان تروریست‌های ارتش آزاد که در عملیات سپر فرات شرکت کرده است، اعلام می‌کند اهمیتی برای این تهدیدات قائل نیست و این نیروها عملیات خود را پس از فتح الباب متوجه شهر منبج خواهند کرد تا نیروهای دموکراتیک سوریه را از تمام روستاهای حومه شمالی حلب بیرون خواهند راند؛ در همین راستا هم بود که ارتش آزاد ۴۸ ساعت به نیروهای دموکراتیک سوریه مهلت داد تا روستای تل رفعت در حومه شمالی حلب را ترک کنند.

این مسئول اعلام مقاومت با بیان اینکه حضور میدانی حامیان خارجی تکفیری‌ها در شمال حلب خود گواه شکست پروژه تجزیه و نابودی سوریه است گفت: اینکه امروز می‌بینیم کشورهای خارجی خود اقدام به لشکرکشی به سوریه کرده‌اند جدا از مباحث تجاوز رسمی به حریم سرزمینی آن، بیان گر مسائل و نقاط ضعف بسیاری در جبهه دشمن است و نشان دهنده ناامیدی آنها از بازوهای اجرایی خود در سوریه شده و همین امر دولت‌های حامی تروریست‌ها را مجبور به ورود رسمی به سوریه کرده است.

وی در ادامه در خصوص اوضاع داخل حلب گفت: در کنار بررسی مسائل شمال حلب باید به وضعیت داخلی این شهر و همچنین جبهه جنوب‌غرب که خط تماس القاعده با ارتش و مقاومت است نیز پرداخت؛ در ادامه عملیات نیروهای ارتش و مقاومت، عناصر مسلح القاعده که به سفارش آمریکایی‌ها با صدها عنوان فعالیت می‌کنند در محاصره قرار گرفته و هر روزی که می‌گذرد به شرایط بحرانی آنها افزوده می‌شود.

وفیق الکاظم با بیان اینکه در ابتدای محاصره تکفیری‌ها در حلب نیروهای ارتش و مقاومت از دو جبهه داخل و خارج شهر مورد حمله قرار می‌گرفتند عنوان کرد: در روزهای ابتدایی که تکفیری‌ها در داخل حلب تحت محاصره قرار گرفتند به دلیل توان رزمی و لجستیکی بالا بدون وقفه در طول 24 ساعت به تبادل آتش می‌پرداختند اما در ادامه هرچه از محاصره گذشت تجهیزات و سازمان رزم آنها نیز تحلیل رفته است.

این مسئول اعلام با اشاره به عملیات روز گذشته القاعده در محورهای جنوب و غربی حلب گفت: شهر حلب و خطوط تماس ارتش و مقاومت از هفته گذشته شاهد حمله‌های متعددی از سوی القاعده در مناطق مختلف جنوب و غرب بود. این حمله‌ها که با هدف بازگشایی معبر به داخل و شکستن محاصره حلب انجام شده علاوه بر شکست، تلفات قابل توجهی را به تروریست‌ها تحمیل کرد.

وی در ادامه گفت: در طول اجرای حمله‌های متعدد تکفیری‌ها، رسانه‌های القاعده در سوریه و همچنین مفتی‌های این سازمان تروریستی از یک عملیات بزرگ برای شکست محاصره حلب خبر می‌دهند که به گفته این رسانه‌ها برای آن اقدام به تجمیع چند هزار نیرو در مناطق مشرف به جنوب غرب حلب از جمله خان طومان کرده‌اند. این خبرها در شرایطی منتشر می‌شود که القاعده درگیری‌هایی نسبتا سنگینی را از دو روز گذشته در جنوب و غرب حلب از چهار محور آغاز کرده است و بیش از پیش احتیاج به عقبه روانی برای نیروهای خود دارد. با این حال به دلیل درگیری جدی تروریست‌ها در سه جبهه جنوب و غرب حلب، شمال حماه و شمال حلب (عملیات سپر فرات) عملیات جدید القاعده قاعدتا نمی‌تواند مانند هجوم اواسط مرداد ماه آن‌ها پرفشار باشد.

وفیق الکاظم با اشاره به امتیاز جدید تکفیری‌ها نسبت به عملیات مرداد ماه اظهار داشت: تجهیز آنها به موشک های گراد (کاتیوشا) طبیعتا باعث تقویت آتش تهیه گروه‌های مسلح می‌شود؛ هفته گذشته این گروها، فرودگاه حلب را با کاتیوشا هدف قرار دادند و برخی منابع خبری از تجهیزات جدید مسلحین خبر می‌دهند که از سوی وزارت دفاع امریکا در اختیار آنها قرار گرفته است. البته بازار سیاه سلاح اروپای شرقی با منابع مالی عربستان همواره به روی این گروه‌ها باز بوده و هست و تقویت آن‌ها در مقاطع مختلف جای هیچ تعجبی ندارد.

این مسئول اعلام مقاومت با اشاره به محورهای عملیات القاعده در جنوب و غرب حلب گفت: بعد از شکست حملات تروریست‌ها به مناطق غربی و جنوبی حلب در محورهای الراشدین، معراته، خان العسل و جمعیت الزهرا، القاعده بیشتر توان خود را بر منطقه ضاحیه الاسد گذاشت و توانستند چند ساختمان را نیز اشغال کنند با این حال در ادامه درگیری‌ها نیروهای مقاومت و ارتش تسلط خود بر همه مناطق اشغال شده را باز پس گرفتند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: حتی اطلاعات هواشناسی در مورد بارندگی در حلب و عدم پوشش هوایی قبلا توسط آمریکا برای القاعده ارسال شده بود و تروریست‌ها دقیقا از معبر آزاد و امنی که سازمان ملل اصرار به ایجاد آن در حلب داشت حمله کردند. برخی منابع میدانی از آمادگی عناصر مسلح حلب شرقی (تحت محاصره) برای هجوم به منطقه العامریه همزمان با هجوم تروریست‌ها به مجتمع مسکونی ۳۰۰۰ واحد از جنوب‌غرب حلب خبر می‌دهند. در کل با وضعیت فعلی منطقه حلب و همچنین با سیال بودن محورهای عملکرد تروریست‌ها، کار برای القاعده و اتاق عملیات حلب بسیار سخت‌تر از زمانی است که آن‌ها در مرداد ماه، در معبر راموسه داشتند. نیروهای ارتش و مقاومت شاید در یعضی مناطق با آتش سنگین تکفیری‌ها روبه‌رو می‌شوند و شاید به دلیل تاکتیکی منطقه‌ای را نیز خالی کنند اما این بدان معنا نیست که مسلحین در عملکرد خود موفق بوده‌اند و این موضوع را می‌توان در مناطق ضاحیه الاسد، مجتمع 3000 و حتی مجتمع 1070 مشاهده کرد که نه تنها مواضع القاعده در آن‌ها تثبیت نشد بلکه مقاومت موفق شد با تاکتیکی خاص تلفات سنگینی را به دشمن تحمیل کند. امروز دیگر با مشاهده وضعیت حلب و اکثر مناطق سوریه و همچنین ورود بعضی از گروه‌های مسلح به طرح آشتی ملی تکفیری‌ها برای بقای خود می‌جنگند و ورود حامیان آنها به شکل امروزی در خاک سوریه نیز برای جلوگیری از مرگ محصول تکفیری خود و سقوط اهداف اشغالی‌شان است.

ارسال نظر: