سیدافقهی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

هنیه بهترین انتخاب "حماس" برای دفتر سیاسی بود/ انتخاب هنیه یعنی ایجاد گفتمان جدید متناسب با سند جدید حماس

کدخبر: 2097978

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: اعلام حماس مبنی بر اینکه دیگر شاخه‌ای از اخوان المسلمین نیست اما تفکرات اخوان را قبول دارد بدان معنی است که حماس به دنبال آشتی با دولت مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح است و برای تحقق این مهم به یک شخصیت گفتمانی چون هنیه نیاز دارد.

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » در خصوص انتخاب اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت: قبل از انتخاب هنیه به عنوان دبیر جدید سیاسی و جانشین مشعل، جنبش حماس اقدام به انتشار یک سندی کرد که خیلی بحث برانگیز بود و شاید حساسیت امروز نسبت به موضوع دفتر سیاسی حماس نیز از انتشار آن سند نشات میگیرد.

سید افقهی با اشاره به سند حماس و علل واکنش های مختلف نسبت به این سند گفت: در این سند که مدتی قبل از انتصاب هنیه به انتشار رسید چند بند حذف و اضافه شده بود که از جمله می‌توان به پذیرش تاسیس دولت ملی فلسطین در مرزهای 1967 اشاره داشت. موضوعی که واکنش های مختلفی را در پی داشت و در بعضی موارد نیز با مخالفت برخی تشکیلات های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی و سازمان فتح انتفاضه و همچنین حزب الله لبنان رو به رو شد. علت این انتقاد ها هم پذیرش مرزهای 1967 از سوی حماس بود که این رفتار سیاسی از سوی منتقدان به معنی رسمیت بخشی به اشغالگری سرزمین های اشغالی 1948 بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: مسئله دیگری که در این سند مورد توجه قرار گرفت حذف آن بندی که به نابودی رژیم صهیونیستی اشاره داشت بود. یکی از بندهای این سند که به نابودی رژِیم اشغالگر قدس اشاره داشت در سند جدید حذف شده و این در حالی بود که محتوای سایر بندهای این سند به مبارزه مسلحانه کماکان اشاره داشت.

وی با بیان اینکه مسئله سوم جداشدن تشکیلاتی و سازمانی حماس از اخوان المسلمین بوده است عنوان کرد: اینکه حماس اساسا عنوان کند دیگر شاخه ای از اخوان المسلمین نیست اما تفکرات اخوان را قبول دارد در واقع به این معنی است که حماس به دنبال راهی برای آشتی و برقراری ارتباط با دولت مصر است. بنابراین تشکیلات حماس برای تحقق چنین هدفی به یک چهره جدید و متناسب با گفتمان این سند احتیاج دارد. کسی که از اخوان بیرون آمده و تواند با یک ادبیات جدید با آنها صحبت کند.

سیدافقهی با بیان اینکه هنیه در کنار ویژگی گفتمانی از ویژگی های دیگری نیز برخوردار است تاکید کرد: گفتمانی ترین شخصیت حماس اسماعیل هنیه بود که انتخاب شد. در کنار این ویژگی حضور وی در داخل سرزمین های اشغالی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حضور هنیه در داخل یعنی دسترسی به جلسات و رایزنی‌ها و ملاقات‌ها که می‌تواند در کنار روابط خوبی که هنیه با کشورهای اطراف دارد اهداف حماس را محقق کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مردم فلسطین تحت فشار هستند و نیاز است برای کاهش این فشار با دولت مصر مذاکره شود تا گذرگاه رفح را برای مدت زمان بیشتری باز کند و در اختیار ساکنان فلسطیتی بگذارد.

وی با بیان اینکه در هر حال حماس یکی از بزرگترین تشکل‌های جهادی و مبارز فلسطینی است گفت: بد از سازمان فتح و ساف، حماس سومین تشکیلات فلسطینی از نظر جایگاه و وسعت است و طبیعی است که در جهت همراه سازی مردم غزه و طرفداران خود حرکت کند. انتقاد ها و تحلیل های مختلفی در قبال عملکرد حماس وجود دارد اما به حدی نیست که بخواهد حماس را فلج کند. در آخر برای بار دیگر می‌گویم که هنیه بهترین انتخاب حماس برای جایگزینی مشعل بود.

ارسال نظر: