۵ اقدام لازم برای مقابله با سیاست جدید امریکا

هدف ترامپ از «تروریست» اعلام کردن «سپاه» چیست؟

کدخبر: 2323139

دولت آمریکا دقیقا در سالروز قطع رابطه آمریکا با ایران در سال ۵۸ و در آستانه روز پاسدار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست به اصطلاح «تروریست» خود افزود و در صورت عدم اعتراض کنگره در بازه زمانی یک هفته، بصورت رسمی و حقوقی سپاه پاسداران انقلاب با برچسب،FTO از نظر آمریکای به عنوان یک سازمان تروریست خارجی در کنار ۶۷ سازمان دیگر تلقی خواهد شد.

نسیم انلاین؛ علیرضا فقیهی راد: دولت آمریکا دقیقا در سالروز قطع رابطه آمریکا با ایران در سال 58 و در آستانه روز پاسدار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست به اصطلاح «تروریست» خود افزود و در صورت عدم اعتراض کنگره در بازه زمانی یک هفته، بصورت رسمی و حقوقی سپاه پاسداران انقلاب با برچسب (Tag) ، FTO (Foreign Terrorist Organisation) از نظر آمریکای جنایتکار به عنوان یک سازمان تروریست خارجی در کنار 67 سازمان دیگر از جمله حزب الله لبنان، حماس، داعش، القاعده و... تلقی خواهد شد.

براساس قوانین آمریکا شرایط قرار گرفتن یک موجودیت و کشور در فهرست مذکور داشتن سه شرط است: اول؛ نهاد موردنظر خارجی باشد. دوم؛ باید سازمان مذکور در فعالیت‌های تروریستی مشارکت داشته یا قصد انجام اقدام تروریستی داشته باشد و درنهایت اقدامات سازمان مذکور منافع ملی آمریکا و امنیت شهروندان این کشور را تهدید کند.

اما مساله مهم این است که با قرارگرفتن سپاه در لیست سازمان های تروریستی آمریکا چه تبعات و نتایج واقعی خواهد داشت؟

بر این اساس، نهادهایی که در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌گیرند مشمول مجازات و عواقب مشخصی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها بلوکه و انسداد دارایی‌های آن‌ها در داخل آمریکا و جلوگیری از مبادلات مالی آن‌هاست. در این راستا کلیه اشخاصی که قصد کمک و نقض این قانون را داشته باشند مرتکب جرم فدرال شده و تحت تعقیب و مجازات مالی و حبس قرار می‌گیرند.

قانون کاتسا سپاه و تمام اعضا و زیرمجموعه‌هایش را مشمول تحریم کرده بود

باتوجه به اینکه آمریکا در قانون تحریم های کاتسا در سال 2017 سپاه پاسداران را با برچسب (Tag) ، SDGT ( Specially Designated Global Terrorist ) مشخص کرد، تمامی تحریم های مرتبط با گروه های تروریستی را شامل سپاه کرد و با قانون کاتسا سپاه پاسداران، تمامی اعضای آن و زیر مجموعه های وابسته به آن هم شامل تحریم آمریکا شدند و علاوه برآن هر نهاد و فردی با سپاه کار کند وارد لیست تحریمی آمریکا موسوم به ( SDN لیست) خواهد شد. لذا همانطور که آمد باتوجه به قانون کاتسا، قرارگرفتن سپاه در لیست سازمان های تروریستی آمریکا از جنبه اقتصادی و تحریمی تفاوتی با قبل نکرده است، چرا که پیش از این سپاه بصورت کامل ذیل تحریم های مربوط به گروه های تروریستی قرار گرفته بود.

بنظر می رسد بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های تعلیق شده و تشدید فشارهای اقتصادی و نتیجه نگرفتن آمریکا از این اهرم در تغییر رفتار ایران، آمریکا برای تدوام این راهبرد کلان خود عرصه های سیاسی، امنیتی و روانی را بیش از پیش جدی در دستور کار قرار داده است و در همین راستا می توان به تشکیل گروه ویژه اقدام ایران، اجلاس شکست خورده لهستان، سرمایه گذاری های عظیم در حوزه رسانه های فارسی زبان، تلاش برای تقویت گروه های ورشکسته اپوزیسیون، ایجاد اجماع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران و ایجاد خرابکاری های امنیتی و ترور در ایران اشاره کرد.

آمریکا در ادامه این راهبرد، مولفه های قدرت ایران از جمله سپاه را نشانه گرفته است، چراکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم تبدیل به بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی در منطقه شده است و هم تبدیل به الگویی برای سایر هسته های مقاومت در لبنان، سوریه و عراق و فلسطین شده است و از طرفی قدرت موشکی جمهوری اسلامی نیز بواسطه سازمان هوافضای سپاه نیروی بازدارنده ای تبدیل شده است که سالهاست خواب آمریکا و اذناب منطقه ای اش را پریشان کرده و همچنین وجه خدمت رسانی سپاه به مردم در داخل و دور زدن تحریم ها توسط مجموعه های وابسته به سپاه همگی باعث شده اند، آمریکا سعی کند با چنین اقداماتی که البته با پیوست های رسانه ای و جنگ روانی در داخل و بیرون مرزها اتفاق میفتد از سپاه مشروعیت زدایی کند و جمهوری اسلامی را وادار به تغییر رفتار در مسائل منطقه ای و موشکی کند.

اما فارغ از اینکه این اقدام احمقانه آمریکا در اوج خدمت رسانی سپاه به مردم سیل زده، هم به انسجام اجتماعی کشور کمک خواهد کرد و هم پشتوانه اجتماعی و جایگاه سپاه را در بین مردم و نظام بالاتر خواهد برد، دستگاه های مسئول در جمهوری اسلامی باید اقدامات پدافندی و البته بازدارنده واقعی و نه صرفا اکتفا به بیانیه و سخنرانی انجام بدهند.

ایران چه اقدامات متقابلی می‌تواند در برابر آمریکا انجام دهد؟

۱-مجلس شورای اسلامی باید با قید سه فوریت قانونی را تصویب کند و به موجب آن نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیر ایرانی که به هرنحوی با نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا مبادله مالی انجام می دهند تحریم سیاسی-اقتصادی کند و باید رسما مشخص کند که نهادها و افراد در منطقه بین همکاری اقتصادی با ایران و همکاری با نیروهای نظامی آمریکا باید یکی را انتخاب کنند. از آنجاییکه جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا از نفوذ قابل توجهی برخوردار است، این امر می تواند به انزوا و خروج آمریکا از منطقه بینجامد.

۲- قوه قضائیه همانطور که رهبرمعظم انقلاب در تیرماه سال 96 فرمودند باید از موضع حقوقی تمامی مصادیق تروریسم و نقض حقوق بشر توسط آمریکا را در محاکم قضایی بین المللی پیگیری و در افکار عمومی دنیا مطرح کند.

۳- مجمع تشخیص مصلحت نظام باید فورا در اولین جلسه خود به بازی FATF ،خاتمه بدهد و رد کنوانسیون های CFT و پالرمو را اعلام کند چراکه دیگر امروز کاملا منطق مخالفان تصویب FATF روشن شد که آمریکا از اهرم FATF هم چیزی جز ضربه زدن به سپاه که امروز تروریستی خوانده است، استفاده نخواهد کرد.

۴- دولت هم که این روزها مایه عبرت همه جهانیان در اعتماد به کدخدا شده است، باید قبل از سالگرد خروج آمریکا از برجام، از آن خارج شود، چراکه امروز اروپا نیز عملا در برجام نیست، و تنها ایران مانند زندانی که گرفتار زندان بانی به اسم اروپا شده است در برجام مانده است. و همچنین تمامی نیروهای ضدآمریکایی در جهان از ونزوئلا تا بقیه کشورها را تقویت کند و تجدیدنظر اساسی در جهت گیری دیپلماسی خود کند.

۵- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم باید ضمن تقویت حضور خود در منطقه غرب آسیا و تحکیم جبهه مقاومت تا جولان اشغالی، به توسعه توان موشکی بازدارنده خود بپردازد و کمک های مستشاری نظامی خود را نیروهای ضدآمریکایی در آمریکای لاتین گسترش دهد.

ارسال نظر: