سردار کاظمی: سپاه در عرصه تامین امنیت پرواز، اراده تهاجم را از دشمن سلب کرد

کدخبر: 962444

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با بیان اینکه از سال ۸۹ به بعد هیچ گونه اقدام به هواپیما ربایی نداشتیم گفت: داعش و گروه‌های تروریستی دیگر نتوانستند شکستی را در مجموعه حفاظتی ما ایجاد کنند

به گزارش «نسیم» به نقل از سپاه نیوز، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسن کاظمی جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در نشست خبری که امروز (3 دی‌ماه) در سی امین سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام‌(ره) مبنی بر تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در سالن کنفرانس روابط عمومی کل سپاه برگزار شد اظهار داشت: در یک برهه زمانی مربوط به سال 1363 در شرایط جنگ و تحریم‌های همه جانبه، با ربایش هواپیماها مواجه شدیم و این حرکت مذبوحانه دشمن فشار زیادی را بر روی نظام ایجاد کرد.

وی افزود: در آن حضرت امام (ره) با احضار فرمانده وقت سپاه تاکید کردند: که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در عرصه تامین امنیت فرودگاه ها و خطوط هوایی حاضر شود.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه تصریح کرد: از زمانی که سپاه مسئولیت امنیت پرواز وحفاظت هواپیمایی را بر عهده گرفت علیرغم مخالفت‌هایی که در ابتدا وجود داشت امام خمینی(ره) فراهم کردن امنیت فرودگاه ها و پروازها توسط سپاه را مورد تاکید قرار دادند.

وی با بیان اینکه با حضور سپاه در عرصه تامین امنیت پروازها میل به هواپیما ربایی از سوی دشمن تشدید شد تا آنها قدرت خود را به رخ بکشند گفت: تا سال 1389صد و سی مورد اقدام به هواپیما‌ ربایی داشتیم که از این بین 26 مورد منجر به درگیری در هوا و 13 مورد منجر به تیراندازی، کشته شدن هواپیما ربایان و خنثی کردن توطئه شد.

سردار کاظمی خاطر نشان کرد: امروز نیز اگر اقتدار سپاه در عرصه تامین امنیت پرواز و سایر عرصه‌های ماموریتی نباشد دشمنان برای آسیب رساندن به ما چنگ و دندان تیز کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تا سال 1367 با وجود برخی مخالفت هایی که حتی از سوی نخست وزیر وقت به منظور رفتن سپاه از فرودگاه ها صورت گرفت حضرت امام (ره) به وسیله مرقومه‌ای بر حضور سپاه در این عرصه صحه گذاشتند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه تصریح کرد: پس از رحلت امام (ره) نیز این موضوع دنبال شد و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از ماموریت سپاه در عرصه تامین امنیت پروازها اعلام رضایت کردند که رضایت فرمانده معظم کل قوا از این ماموریت، سند افتخاری بر سینه پاسداران است

وی در خصوص انتقال دانش و تجربیات سپاه حفاظت هواپیمایی به سایر کشورها نیز گفت: از برخی کشورهای دوست و حتی کشورهای بزرگ به منظور انتقال تجربیات و آموزش‌ها درخواست هایی داشته‌ایم.

سردار کاظمی با بیان اینکه بسیاری از شیوه‌ها، روش‌ها و اقدامات‌ را به دلیل شرایط خاص ماموریتی نمی‌توانیم بازگو کنیم گفت: به منظور قرار دادن گوشه‌ایی از مجاهدت های پاسداران در این عرصه سریال 26 قسمتی "آسمان من" به کارگردانی محمدرضا آهنج ساخته شده که حاوی اتفاقات و حوادثی است که در ماموریت‌های امنیت پرواز رخ می‌دهد و به زودی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

وی افزود: همچنین سرود ویژه‌ی ماموریت امنیت پرواز توسط فریدون بیگدلی خوانده شده که به زودی رونمایی می‌شود.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه به حضور خواهران در عرصه تامین امنیت پروازها نیز اشاره و تصریح کرد: به دلیل آنکه بخشی از تردد پایانه‌های فرودگاهی مربوط به خانم‌ها است به دلیل رعایت مسائل شرعی از خواهران در این عرصه استفاده می کنیم؛ ما خواهران پاسداری داریم که از توانمندی بسیار بالایی هم به لحاظ آمادگی جسمانی و آمادگی‌های تخصصی و تیر اندازی برخوردارند که ما در شرایط گوناگون از آنها استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ما امنیت را از روی زمین پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم عرصه در آسمان برای هواپیما‌ ربایان مهیا نشود.

سردار کاظمی خاطر نشان کرد: سپاه با حضورش در عرصه تامین امنیت پرواز اراده تهاجم را از دشمن سلب کرده و موجب ناکامی نقشه ها و توطئه ها در این خصوص شده است.

وی افزود: از این رو دشمنان عرصه های دیگر همچون ترور دانشمندان هسته ای را مورد آزمون قرار دادند که با ایفای نقش سپاه در این عرصه نیز دشمنان ناکام ماندند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با بیان اینکه فرودگاه ویترین کشورها است گفت: فرودگاه‌های کشور ما محلی برای ارزیابی است که تا پایان آذرماه سال جاری 15 میلیون 139 هزار 320 مسافر از پایانه های فرودگاهی ما تردد کردند که اگر تنها نیم درصد آنها از عملکرد ما در فرودگاه رضایت نداشتند با رقم بسیار بالایی مواجه می شدیم.

وی از عرصه امنیت پرواز به عنوان عرصه ای که هنوز باب شهادت در آن باز است یاد کرد و افزود: در سال جاری سه نفر از پرسنل امنیت پرواز ما در ماموریت ها به شهادت رسیدند که یک نفر در جت فالکون تست رادار در جزیره کیش و دو نفر نیز در هواپیمای آنتونوف 140 فرودگاه مهرآباد به شهادت رسیدند.

سردار کاظمی با بیان اینکه از سال 1389 به بعد هیچ گونه اقدام به هواپیما ربایی نداشتیم گفت: آخرین اقدام در سال 1389 و مربوط به پرواز سوریه بود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت پرواز ما یکپارچه است گفت: در تمامی فرودگاه‌ها اقدامات امنیتی به صورت یکسان انجام می شود اما در استان‌هایی که به عنوان استان های قرمز تعریف شده‌اند و خطر نفوذ در آنها وجود دارد در کنار سیستم یکپارچه اقدامات ویژه ای نیز صورت می‌گیرد.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه با بیان اینکه سپاه در عرصه تامین امنیت پرواز بر اساس تهدیدات خود را شکل داده و از هیچ کجا الگو نگرفته گفت: امروز ما در سطح آکادمیک دوره‌های حفاظتی و امنیتی رابرگزار می‌کنیم، متون آموزشی تا سطوح دکترا برای این ماموریت طراحی شده و برخی نیروهای ما در مقاطع بالای تحصیلی این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات ما در عرصه بین الملل برای همه مشهود است و سازمان های بین المللی آن را رصد می کنند اظهار داشت: سازمان های ایکائو و آیوسا در سال های اخیر سیستم امنیت پرواز ما را مورد بازرسی و تایید قرار دادند.

وی افزود: اخیرا از سوی سازمانLBA آلمان به عنوان یک سازمان امنیتی کنترل هوایی کشور آلمان مورد ارزیابی قرار گرفتیم و چند مورد جاسازی را در هواپیماهای ما انجام دادند تا هوشیاری ماموران ما را بسنجند که خوشبختانه در این ارزیابی‌ها موفق به کسب نمره ممتاز شدیم.

سردار کاظمی از تدوین برنامه ملی امنیت هوانوردی توسط سپاه حفاظت هواپیمایی خبر داد و گفت: این برنامه بهترین و جامع ترین برنامه به منظور بازرسی سازمان ایکائو است.

وی در خصوص اوضاع کشورهای همسایه نیز گفت: داعش و گروه‌های تروریستی دیگر به حمدالله نتوانستند شکستی را در مجموعه حفاظتی ما ایجاد کنند.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه خاطر نشان کرد: تغییر حالت امنیتی در ماموریت های ما از صفر به 100 در کمتر از یک دقیقه صورت می گیرد و آموزش ها اقدامات روانی و نامحسوس موفقیت ما را رقم می زند.

وی با اشاره به فتنه 88 خاطر نشان کرد: در سال 1388 و در زمان فتنه ما آمادگی مقابله با گسترش فتنه در تمامی عرصه ها را داشتیم که خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و راهپیمایی عظیم 9 دی بساط فتنه برچیده شد و علیرغم آمادگی کامل ما اتفاقی در حوزه حفاظت شخصیت ها و حفاظت فرودگاه ها رخ نداد.

جانشین فرماندهی حفاظت سپاه در پایان با اشاره به پروازهای روسای جمهور و مقامات عالیرتبه نیز گفت: روسای جمهور از هواپیماهای آشیانه که تحت حفاظت هستند استفاده می کنند اما شرایط امنیتی ما به گونه‌ای است که حتی اگر از هواپیماهای مسافربری معمولی نیز استفاده کنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد روسای قوا گاهی اوقات از این پروازها استفاده می‌کنند و تا کنون هیچ‌گونه مشکل امنیتی در خصوص هواپیمای رییس جمهور یا وزرا نداشته‌ایم.

ارسال نظر: