رضایی: آمریکا و عربستان تجزیه کشورها را در دستور کار خود دارند

کدخبر: 998059

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: طرحی برنامه‌ریزی شده برای تجزیه سوریه به ۲ بخش، عراق به ۳ بخش و یمن به مناطق شمالی و جنوبی وجود دارد/ آمریکا درصدد گسترش ناامنی در منطقه برای ۲۰ تا ۳۰ سال است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی اوضاع منطقه در جلسه این هفته مجمع گفت: امریکا و عربستان تجزیه کشورها را در دستور کار خود دارند.

رضایی افزود: بررسی اوضاع منطقه پیش از دستور جلسه این هفته بود و درباره اوضاع منطقه بحث و تبادل نظر شد.

وی اضافه کرد: طرحی برنامه‌ریزی شده برای تجزیه سوریه به دو بخش، عراق به سه بخش و یمن به مناطق شمالی و جنوبی وجود دارد.

رضایی با اشاره به سخنان معاون رئیس جمهور امریکا گفت: امریکا در صدد تقسیم عراق است و با بروز تحولات جدید سعی می‌کند ناامنی در این منطقه را برای 20 تا 30 سال گسترش دهد.

وی با اشاره به بروز اختلاف در هیئت حاکمه عربستان سعودی افزود: با وجود مخالفت مقرن و سعود الفیصل با جنگ با یمن و ارسال نامه رسمی به ملک سلمان، مشخص است که درباره جنگ با یمن، وحدت نظر وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تیم کنونی عربستان سعودی، تجزیه سوریه و یمن را بر عهده گرفته است و امریکا بدون ترکیه و عربستان، تجزیه عراق را پیگیری می‌کند.

رضایی افزود: در این جلسه، بحث هایی تحلیلی درباره اوضاع منطقه انجام شد اما جمع‌بندی خاصی نداشتیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان و طرح استمرار صلاحیت نمایندگان کنونی برای انتخابات آینده گفت: در این باره بحثی نداشتیم.

رضایی افزود: طرح استانی شدن انتخابات نیز ظاهراً به صورت استان و شهرستانی شدن انتخابات است و مردم باید به صورت شهرستانی و استانی نمایندگان خود را انتخاب کنند که اگر این گونه باشد به سیاست مجمع نزدیک‌تر است.

وی گفت: اگر طرح نمایندگان برای استانی شدن انتخابات صرف استان باشد با دیدگاه ما متفاوت است و اکنون نمی توان در این باره نظر صریح داد.

بررسی توسعه حمل و نقل ریلی در مجمع

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی در جلسه امروز مجمع خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده بحث سیاست های کلی برنامه ششم به پایان می رسد و تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد.

در حاشیه جلسه امروز مجمع در جمع خبرنگاران گفت: سیاست های کلی برنامه ششم باید تا آخر خرداد پایان یابد و برای تنظیم لایحه بودجه سال آینده به دولت ارسال شود، بنابراین جلسات فوق العاده مجمع به این منظور ادامه خواهد یافت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این جلسه بحث های مهمی در خصوص حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی مطرح شد.

رضایی افزود: امارات متحده عربی فقط از فرودگاه دوبی 20 میلیارد دلار درآمد دارد در حالی که فرودگاه نیمه تمام امام خمینی (ره) درآمد قابل توجهی ندارد.

وی گفت: در این جلسه بر توسعه حمل و نقل ریلی تأکید شد تا برای حمل و نقل کالا و مسافر از قطارهای سریع السیر استفاده و برنامه ریزی لازم در برنامه ششم انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اکنون محور تهران- مشهد میلیون ها مسافر دارد که به علت به کارگیری قطارهای قدیمی و کم سرعت ، مردم بیشتر از حمل و نقل جاده ای استفاده می کنند.

رضایی با اشاره به وجود قطارهایی با بیش از 500 کیلومتر سرعت در ساعت گفت: توسعه این بخش در محورهای تهران- مشهد و تهران- اصفهان- شیراز باید در اولویت توسعه حمل و نقل در برنامه ششم باشد.

وی همچنین با اشاره به وجود 2500 کیلومتر ساحل در کشور افزود: حمل و نقل دریایی آنچنان که باید و شاید توسعه نداشته و باید به آن توجه شود.

رضایی از نخبگان کشور خواست در زمینه تدوین سیاست های کلی انتخابات و به ویژه محیط زیست نظرات و پیشنهادهای خود را از طریق سایت مجمع ارائه کنند.

وی مسائلی مانند ریزگردها، کاهش آب های زیرزمینی و رو زمینی، خشک شدن دریاچه ها و آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران را از جمله مشکلات زیست محیطی دانست و گفت: امیدواریم نخبگان و دانشجویان رساله های دکتری و فوق لیسانس را که در این زمینه وجود دارد در اختیار مجمع قرار دهند تا حداکثر استفاده از آنها در تدوین سیاست های کلی محیط زیست انجام شود.

ارسال نظر: