تایید صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات امریکا سختگیرانه‌تر از ایران است

کدخبر: 2364392

کارشناس مسائل آمریکا گفت: با توجه به ساختار قدرت در آمریکا، نهادی به نام شورای نگهبان وجود ندارد، اما بحث بررسی صلاحیت‌ها در این کشور خیلی سخت‌تر از ایران انجام می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: با توجه به ساختار قدرت در آمریکا، نهادی به نام شورای نگهبان وجود ندارد، اما بحث بررسی صلاحیت‌ها در این کشور خیلی سخت‌تر از ایران انجام می‌شود.

دکتر فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی (وبینار) بررسی ساختار و فرآیند انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا عقبه حزبی دارند، گفت: در آمریکا اولین جایی که تایید صلاحیت یا رد صلاحیت می‌کند حزب هست، اگر بخواهید نماینده کنگره شوید باید به انتخابات درون حزبی راه پیدا کنید.

وی ادامه داد: با توجه به ساختار قدرت در آمریکا، نهادی به نام شورای نگهبان وجود ندارد، اما بحث بررسی صلاحیت‌ها در این کشور خیلی سخت‌تر از ایران انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در آمریکا در بحث رد صلاحیت افراد حزب و سیستم‌های سرمایه‌سالار دخیل هستند، اظهار داشت: سیستم آمریکا سرمایه‌سالار (کاپیتالیستی) است و کسانی تایید صلاحیت می‌شوند که سیستم سرمایه‌داری از آن‌ها حمایت کند، یا به عبارتی این سیستم بخواهد به آن کاندیدای مورد نظر کمک مالی انجام دهد.

دکتر ایزدی افزود: در پژوهشی که توسط اساتید علوم سیاسی انجام شده، ۹۴ درصد افراد پیروز در انتخابات آمریکا، فردی است که بیشترین هزینه را برای انتخابات کرده باشد.

وی به جایگاه شورای نگهبان در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: کشور بدون شورای نگهبان دچار هرج و مرج می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه سیستم انتخاباتی آمریکا دو حزبی و یک سیستم بسته است، گفت: ایران در حوزه مردم سالاری بسیار بالاتر از آمریکا قرار دارد.

ارسال نظر: