سرنوشت انتخابات آمریکا چه می شود؟

دیوان عالی آمریکا ترامپ را نجات خواهد داد؟

کدخبر: 2364661

اگر ترامپ ماجرا دعوای حقوقی خود را به دیوان عالی بکشاند، با دست برتر وارد خواهد شد و می تواند از اکثریت 6 قاضی منصوب جمهوریخواهان در برابر 3 قاضی منصوب دموکرات ها استفاده کند و نتایج را به گونه ای به نفع خود رقم بزند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: پس از یک دوره سخت و پر از هیاهو تبلیغات انتخاباتی در آمریکا این ساعات لحظه به لحظه آمار رای کاندیداها در ایالات باقی مانده در حال مخابره و اطلاع رسانی است. این دور از انتخابات 2020 آمریکا، به شدت دوقطبی شده و طرفداران دموکرات ها و جمهوری خواهان در حمایت خود از جوبایدن و دونالد ترامپ شدت به خرج می دهند و هر دو جریان از هر وسیله ای استفاده می کنند تا رقیب آنها رای نیاورد. به تعبیری در این دوره از انتخابات آمریکا، جمهوریخواهان جمهوریخواه تر و دموکرات ها دموکرات تر شده اند.

اما جدای از بررسی نهایی نتایج کاندیداها که باتوجه به قوانین بعضی ایالت ها چون پنسیلوانیا ممکن است با کمی تاخیر اعلام شود و همچنین ابهام های زیادی که پیرامون تقلب بوجود آمده است، به نظر می رسد جوبایدن پیشتاز انتخابات آمریکا باقی خواهد ماند.

درصورت رای آوری نهایی جوبایدن، محتمل ترین سناریو برای آینده انتخابات آمریکا، کشیده شدن اعتراضات کمپین ترامپ به دیوان عالی فدرال آمریکاست.

در همین راستا در میانه اعلام آرا ایالت های مختلف آمریکا، ترامپ در کاخ سفید به سخنرانی پرداخت و در حالی که در آرای الکترال و مردمی از رقیب دموکراتش عقب بود، مدعی پیروزی در انتخابات شد و گفت هر نتیجه‌ای غیر از این نتیجه، تقلب در انتخابات است و اگر لازم باشد پرونده را به دیوان عالی می‌کشاند. ترامپ همچنین گفت در ایالت‌های کلیدی از رقیب دموکرات خود پیشی گرفته است. او پا را از این هم فراتر گذاشت و با درخواست برای توقف شمارش آرا، تهدید کرد برای متوقف‌کردن شمارش آرا به دیوان عالی آمریکا رجوع می‌کند.

از سوی دیگر مدیر کمپین بایدن، اظهارات ترامپ را «شنیع، بی‌سابقه و نادرست» خواند و گفت اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آراء عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد.

پایگاه نشریه پالیتیکو نیز در گزارشی نوشت تهدید ترامپ درباره کشاندن مسئله انتخابات به دیوان عالی آمریکا، چیزی است که او همه بهار و تابستان را مشغول برنامه‌ریزی درباره آن بوده است. ترامپ ارتشی از وکلا را استخدام کرد تا آرای پستی را محدود کند. آن‌ها ده‌ها دادخواست تنظیم کرده‌اند. حالا ترامپ قصد دارد ارتش حقوقی خود را فعال کند. او به شکلی مبهم روز چهارشنبه گفت که از دیوان عالی درخواست خواهد کرد به کلِ رای‌گیری پایان دهد، اما مشخص نیست که چطور می‌خواهد این کار را بکند یا چه استدلال‌هایی می‌تواند جمع‌آوری کند.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. دیوان عالی آمریکا هشت قاضی و یک رئیس دارد. هرچند که هریک از این ۹ نفر، آرایی برابر دارند، اما در عمل پس از رئیس که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، قاضی ارشد، که بیشترین سابقه را در میان قضات دیوان عالی دارد، دارای بالاترین نفوذ است .

با انتصاب ایمی بارتِ محافظه‌کار که اخیرا توسط ترامپ انجام گرفت، ۶ قاضی دیوان عالی توسط روسای جمهور جمهوری‌خواه و ۳ قاضی توسط روسای جمهوری دموکرات به این سمت منصوب شده‌اند . لذا با این شرایط اگر ترامپ ماجرا دعوای حقوقی خود را به دیوان عالی بکشاند، با دست برتر وارد خواهد شد و می تواند از اکثریت 6 قاضی منصوب جمهوریخواهان در برابر 3 قاضی منصوب دموکرات ها استفاده کند و نتایج را به گونه ای به نفع خود رقم بزند.

پیش از این نیز چنین اتفاقی در تاریخ سیاسی آمریکا سابقه دارد، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا وقتی رقابت نزدیک میان جورج بوش جمهوریخواه و رقیب او ال گور در ایالت فلوریدا محل اختلاف و بحث شد، بوش کار را به دیوان عالی کشاند، قضات دیوان عالی هم 5 به 4 به نفع جمهوریخواهان و بوش بودند و نهایتا با رای دیوان عالی جورج بوش توانست با پیروزی در این ایالت و تصاحب آرای الکترال فلوریدا پیروز انتخابات شود و رئیس جمهور آمریکا گردد.

حال باید منتظر ماند و دید ماجرای انتخابات سال 2000 در انتخابات 2020 و ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید تکرار می شود یا خیر.

ارسال نظر: