انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و استاندارد دوگانه جریان آزاد اطلاعات!

کدخبر: 2364696

توئیتر و رسانه های جریان اصلی در آمریکا نشان دادند اگر جایی مانند فتنه 88 لازم باشد یا در خدمت اقدامات تروریستی گروهک منافقین کاملا به اصطلاح آزاداندیشانه عمل می کنند اما در چنین مواردی که خلاف منافع آنها باشد حتی با رئیس جمهور وقت آمریکا نیز اینگونه برخورد می کنند.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: انتخابات 2020 آمریکا حواشی زیادی تاکنون داشته که در جای خود قابل تامل و بررسی هستند. اما یکی از موارد که که نشانگر استانداردهای دوگانه آمریکا و رسانه های جریان اصلی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان است و همچنین موجب عیان شدن دو رویی جریان مدعی اصلاحات است، رفتار شبکه های اجتماعی چون توئیتر و فیس بوک و واکنش ها نسبت به آن بود.

آنچنان که توئیتر برخلاف ادعاهای خود که مدعی جریان آزاد اطلاعات است و اکانت های گروهک های تروریستی چون منافقین را هیچگاه مسدود و محدود نمی کرد، اکنون وارد عرصه شده و فورا اکانت هایی که راجع انتخابات 2020 آمریکا ادعاها و شبهاتی طرح می کنند را مسدود می کند.

توئیتر حتی به رئیس جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ هم رحم نمی کند و بی‌درنگ روی توئیت ترامپ مبنی بر عدم شمارش آرا پس از روز انتخابات لیبل هشدار گمراه‌کننده بودن گذاشت. توئیتر حساب مشاور سابق ترامپ، استیو بنن را مسدود می کند. پیش از آغاز شمارش آرا نیز رسما اعلام می کند جز هفت رسانه هیچ رسانه و اکانتی حق ندارد نتایج انتخابات آمریکا را اعلام کند.

اینستاگرام در ذیل پست‌های ترامپ از پیروزی بایدن خبر می‌دهد.

اما همین توئیتر در سال 88 با ادعای دفاع از جریان آزاد اطلاعات رفتاری کاملا متفاوت در مواجه با ایران پی گرفت. هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود به نام انتخاب های سخت ماجرا را اینگونه شرح می دهد: «توئیتر(در سال88) قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره ای برای مدت زمان کوتاهی خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقا نیمه روز در تهران بود.

برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه به نام "کوهن" که جوانی 27 ساله بود، انتخاب شد. در آوریل همان سال او طی سفری به بغداد با "جک دورسی" یکی از بنیانگذاران و مدیران توئیتر، ملاقاتی داشت. به همین دلیل او بلافاصله تلاش کرد تا ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود ساختن خدمات توئیتر در آن بازه زمانی چه ضربه ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می کند.

در نتیجه همین گفتگوها، توئیتر برنامه تعمیرات خود را تا نیمه شب بعد به تعویق انداخت. این شرکت در توضیح علت این کار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرد نوشت: "به نظر می رسد در حال حاضر توئیتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا می کند". با این حال دولت ایران ثابت کرد در استفاده از این فناوری ها به نفع اهداف خود، مهارت فوق العاده ای دارد.»

ماجرای انتخابات آمریکا و این مدل مواجه تا جایی رسیده که شبکه های رسمی تلویزیونی آمریکا وسط صحبت های ترامپ، به دلیل اظهارات او ، حرفهایش را قطع می کنند. و جالب ماجرا آنجاست که اصلاح طلبان و منتظران ایرانی بایدن در اینجا از رویه توئیتر و ایجاد محدودیت های رسانه ای حمایت می کنند و در آن سو اگر جوبایدن اعلام پیروزی زودهنگام می کند و یا توئیت های شبهه ناک قبل از اعلام نهایی نتایج می کند و با سکوت توئیتر و رسانه های جریان اصلی روبرو می شود، اصلاح طلبان هم ساکت می مانند.

توئیتر و رسانه های جریان اصلی در آمریکا نشان دادند اگر جایی مانند فتنه 88 لازم باشد یا در خدمت اقدامات تروریستی گروهک منافقین کاملا به اصطلاح آزاداندیشانه عمل می کنند اما در چنین مواردی که خلاف منافع آنها باشد حتی با رئیس جمهور وقت آمریکا نیز اینگونه برخورد می کنند.

ارسال نظر: