۸ شرط مهم برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس

کدخبر: 2377686
خبرنگار:

داوطلبان مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام در انتخابات باید 8 شرط را داشته باشند.

انتخابات مجلس دوازدهم از دیروز وارد مرحله جدیدی شده و رنگ و بوی رقابتی بیشتری به خود گرفته است. طبق اصلاحاتی که به تازگی در قانون انتخابات مجلس ایجاد شده، مرحله جدیدی به نام «پیش ثبت‌نام» برای نامزدی در انتخابات مجلس ایجاد شده که طی آن داوطلبان نمایندگی باید اطلاعات هویتی و برخی از مدارک مورد نیاز را در سامانه اعلام شده از طرف وزارت کشور به نشانی https://keshvar.moi.ir بارگذاری کنند. داوطلبان نمایندگی مجلس به خاطر داشته باشند که انجام مرحله پیش ثبت‌نام الزامی است. زمان انجام پیش ثبت‌نام نیز از ساعت  از ساعت ۸ تا ۱۸ هر روز تا ۲۲ مرداد است.

اما داوطلبان انتخابات مجلس باید چه شرایطی داشته باشند؟ در این مطلب مروری داریم بر ۸ شرط مهم برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی.

image_2023-08-06_18-01-20

۱. داوطلبان باید در هنگام ثبت نام حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال تمام سن داشته باشند.

۲. حداقل مدرک قابل قبول داوطلبان کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن است. هر دورۀ نمایندگی مجلس معادل یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود. مدارک تحصیلی ایثارگران نیز یک مقطع بالاتر محسوب می‌شود.

۳. دارا بودن کارت پایان خدمت دوره ضرورت(سربازی) یا معافیت قانونی دائم برای مردان الزامی است.

۴. چنانچه شخصی دارای برخی از مشاغل بوده و قصد ثبت نام در انتخابات مجلس را داشته باشد باید استعفا کرده و حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام گواهی رسمی موافقت با استعفا را داشته باشد. فهرست این مشاغل در اطلاعیه‌های ۱ تا ۳ ستاد انتخابات کشور منتشر شده است.

۵. داوطلب نمایندگی مجلس باید ۵ سال سابقه مدیریت در بخش دولتی، عمومی، خصوصی یا مدرک تحصیلی دکتری یا معادل حوزوی آن را داشته باشد.

۶. منظور از محکومیت موثر کیفری مجازاتی است که قانون در دادگاه کیفری برای مجرم تعیین کرده و در سابقه او نیز ثبت خواهد شد و به عنوان سوء پیشینه در نظر گرفته می‌شود. محکوم از برخی حقوق اجتماعی از جمله شرکت در انتخابات مجلس محروم می‌گردد.

۷. اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را دارند و از آن اعراض نکرده‌اند و اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را کسب کرده‌اند از داوطلبی انتخابات محروم هستند. 

۸. اتباع ایرانی که اقامت دائم کشور دیگری را دارند و اشخاص غیر ایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند در صورت احراز، از داوطلبی انتخابات محروم خواهند شد.

ارسال نظر: