گاز هم مانند برق گران می‌شود؟

کدخبر: 2374013

با توجه به پیش‌بینی کمبود گاز در زمستان، رفتار مسئولان خبر از افزایش قیمت گاز در این مقطع سال می دهد.

با سرد شدن تدریجی هوا، زمزمه‌ها درباره کمبود گاز بالا می‌گیرد و حالا شرکت ملی گاز قصد دارد با افزایش تعرفه گاز مشترکان خانگی که «الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند» مصرف گاز را کنترل کند. سناریویی مشابه با آنچه در مورد قیمت برق اتفاق افتاد و مشترکان همزمان گرما، خاموشی و افزایش قیمت را تجربه کردند؛ بر اساس گزارش‌ها قیمت برق برخی از مشترکان خانگی تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

سناریوی گران شدن قیمت گاز، با حرف‌های وزیر نفت قوت می‌گیرد که گفته بود در فصل روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسر گاز خواهیم داشت و چند روز پیش نیز اعلام کرد «بدون شک  قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف افزایش پیدا می‌کند.» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز نیز ادعا کرده «مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ دو برابر شده است. 

در شرایطی که صادرات گاز به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان حتی در ماه‌های سرد سال ادامه دارد و صنایعی مانند فولادسازی و پتروشیمی از رانت‌های کلان انرژی بهره می‌برند، مسئولان می‌کوشند بار کمبود گاز را هم‌چون مصرف برق به دوش مردم انداخته و به این بهانه در مسیر آزادسازی قیمت‌ها گام بردارند. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، گران شدن بی‌سروصدای قیمت برق برای جبران کسری بودجه دولت است. امری که در مورد افزایش قیمت گاز خانگی نیز می‌تواند صادق باشد.

سال گذشته و در اوج آلودگی هوای شهرهای مختلف کشور در اثر سوزاندن غیرقانونی مازوت در نیروگاه‌ها، عیسی کلانتری به مردم گفت یا مصرف برق را کم کنید یا مازوت می‌سوزانیم. بیژن زنگنه وزیر نفت نیز گفت مصرف بالای گاز به این دلیل است که مردم پنجره‌ها را باز می‌گذارند تا کرونا از خانه خارج شود؛ او از مردم خواست در خانه لباس گرم بپوشند تا نیازی به مصرف گاز نداشته باشند.

منبع: میدان
ارسال نظر: