گزارش نسیم آنلاین از جان باختن کودکان در هوتک‌های سیستان و بلوچستان:

هوتک‌ها همچنان جان می‌ستانند؛ عضو شورای پلان: مسئولان حساسیتی به مشکلات هوتک ها ندارند

کدخبر: 2364734

جان باختن کودکان در هوتک‌های استان سیستان و بلوچستان تبدیل به خبری روتین در رسانه‌های کشور شده است. کودکانی که یا به شوق بازی و یا برای رفع تشنگی اسیر این هوتک‌ها می‌شوند.

نسیم آنلاین : خبری کوتاه و دلخراش، کودکی دیگر در سیستان و بلوچستان، در یکی از هوتک‌های بخش پلان چابهار غرق شد. محمد کودک چهار ساله، هنگام عبور از کنار هوتک، پایش سُر خورد و در گودال عمیق آب افتاد و جان داد. دیگر آمارشان هم از دستمان در رفته است، که این چندمین کودکی است که فقط همین امسال غرق می‌شود. گویا غرق شدن این کودکان معصوم تبدیل به یک خبر روتین شده است؛ بچه‌هایی که به اندازه فرزندان مسئولان حق حیات و حق بهره مندی از مواهب زندگی را دارند. اما با بی تفاوتی از کنارمرگ دلخراششان عبور می‌کنند. و نمی‌خواهند بشنوند که چه بر این مردم می‌گذرد. جان کودکان سیستان و بلوچستان هر روز و هر لحظه با خطراتی تهدید میشود که شبیه فیلم های سینمایی مخوف است. از درگیری با تمساح گرفته تا غرق شدن در رودخانه و هوتک. که به کابوس تمام حیات این مردم تبدیل شده است. کابوسی که انگار برای هیچ مسئولی مهم نیست، و گرنه برای این خونهای معصوم قدمی بر می‌داشتند. حفر هوتک از سر ناچاری مردمان این دیار است که از آب آشامیدنی بی بهره اند. کار سختی نیست، فقط کافیست یک درصد از توجهی که مسئولان به تهران و اعیان نشینانش دارند به این دیار داشته باشند، و آب آشامیدنی، که ابتدایی ترین حق حیات یک جامعه است را در اختیارشان بگذارند تا دیگر کسی حداقل برای آب و بخاطر آب جان ندهد.

هوتک یا هوتگ(گودال حفر شده برای ذخیره آب) منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام و توسعه کشاورزی و دامداری در شهرستان های دشتیاری، پلان، پیرسهراب، تلنگ، باهوکلات، عورکی و منطقه سندها، دلگانها و کلانی ها استان سیستان و بلوچستان است.

هوتک که در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است، سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه های متداول تامین آب محسوب می‌شود. به دلیل عدم دسترسی مردم منطقه به آب آشامیدنی هوتک‌ها تبدیل به محل تامین آب مردم شده‌ که این امر باعث به خطر افتادن جان مردم و مخصوصا کودکانی که برای آوردن آب به این هوتک‌ها مراجعه می‌کنند می شود. از طرف دیگر کودکان علاوه بر مسئله آب برای بازی هم به اطراف این هوتک‌ها مراجعه می کنند که این امر هم باعث خطراتی برای مردم می‌شود.

غرق شدن کودکان در آب رودخانه یا هوتگ‌ها دو دلیل مهم دارد، یکی نبود امکانات تفریحی که این کودکان را به آب تنی در این مناطق خطرناک می‌کشاند. این مشکل تا به امروز با بی تفاوتی مسئولان محلی و کشوری مواجه شده بنابراین همچنان باید منتظر اخبار تلخ از هوتک های سیستان باشیم. این درحالیست که چابهار هر روز محل رفت و آمد مسئولین ارشد و بلند پایه ای است که برای حل همین معضلات توسط مردم انتخاب شده اند. اما دریغ از اینکه سری به دشتیاری و پلان بزنند. معلوم نیست تا کی باید تراژدی مرگ اطفال دشتیاری و پلان و ... تکرار شود و صدایی از هیچ صاحب منصبی درنیاید؟ حتی دریغ از یک ابراز تاسف؛ یا یک وعده ساده سرخرمن! علی اکبر بشکار، 6 ساله اهل روستای سند مراد نیز هفته گذشته در هوتگ این روستا غرق شد و جان باخت. به گفته رئیس شورای روستای سند مراد، این کودک ظهر امروز برای بازی و سرگرمی از خانه بیرون می‌رود تا اینکه مادر علی اکبر متوجه می شود فرزندش در روستا نیست. همه مردم روستا برای یافتن این کودک بسیج می شوند و پس از ساعت ها جستجو، پیکر بی جان این کودک در هوتگ اطراف روستا یافت می شود.

مسئولان فقط به دنبال منافع خود هستند و کاری به مشکلات مردم ندارند شه بخش گرگیج عضو شورای عالی استان و شورای بخش پلان در گفتگو با نسیم آنلاین با تایید خبر فوت اینکودک ۴ساله و اینکه او برای بازی کردن به نزدیکی این هوتک رفته بود گفت: روستایی که این پسر بچه در آن ساکن بود به آب دسترسی داشت بنابراین مسئله عدم دسترسی به آب نبود بلکه او برای بازی کردی به سمت این هوتک رفته بود که متاسفانه باعث مرگ علی اکبر شد. اما اگر امکانات تفریحی و یک پارک ساده در این منطقه وجود داشت قطعا پسر بچه ای همانند علی اکبر با ۶ سال سن به سمت این هوتک نمی رفت تا این اتفاق تلخ رخ دهد. وی با بیان اینکه این هوتک‌ها برای مردم منطقه دارای مزیت هایی در حوزه کشاورزی و دامداری است بیان داشت: با این حال عدم حصار بندی و سازماندهی آن ها باعث شده که افرادی که برای بازی یا استفاده از آب آن یا شستن لباس به نزدیک این هوتک ها بورند دچار سانحه شوند در حالی که در این زمینه بخش های مختلف کشور از جمله معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری مسئولیت دارند تا این هوتک ها را سازماندهی کنند از طرف دیگر با گسترش دسترسی به آب لوله کشی به همه روستاها و بخش های جنوب استان مانع این اتفاقات تلخ شوند. این عضو شورای شهر بخش پلان با انتقاد از رویکرد مسئولان گفت: ما در مقاط نزدیک به هم شاهد حضور هیات های مختلفی از مسئولان کشور در استان سیستان و بلوچستان هستیم. در همین هفته های اخیر مسسولانی برای بازید وارد استان شدند اما متاسفانه این اقدامات به نتیجه خاصی منتهی نمی شود و احساس ما این است که مسئولان حساسیت لازم را ندارند. چرا که اگر حساسیت لازم را داشتند این هوتک ها سازماندهی می شود و هزینه زیادی هم لازم نیست.

ارسال نظر: