ازدواج با افرادی که هنوز از روابط گذشته خود التیام نیافته اند از نظر روانشناسی خانواده چه عوارضی دارد؟

کدخبر: 2369261

یکی از آسیب رسان ترین رابطه هایی که در مشاوره قبل ازدواج به آن توجه می شود ، ازدواج با افرادی می باشد که از رابطه قبلی خود هنوز التیام نیافته اند . بسیاری از افراد در گذشته خود روابطی دارند که بسیاری از احساسات در آن حل و فصل نشده باقی می ماند ، اما گاهی اوقات این احساسات حل نشده بسیار شدید و کوبنده هستند و چنانچه با فرد دیگری نیز وارد رابطه شوند ، تمامی احساسات گذشته را وارد رابطه جدید کرده و چیزی جز یاس و نا امیدی به طرف مقابل خود نمی دهند .

نسیم آنلاین: یکی از آسیب رسان ترین رابطه هایی که در مشاوره قبل ازدواج به آن توجه می شود ، ازدواج با افرادی می باشد که از رابطه قبلی خود هنوز التیام نیافته اند . بسیاری از افراد در گذشته خود روابطی دارند که بسیاری از احساسات در آن حل و فصل نشده باقی می ماند ، اما گاهی اوقات این احساسات حل نشده بسیار شدید و کوبنده هستند و چنانچه با فرد دیگری نیز وارد رابطه شوند ، تمامی احساسات گذشته را وارد رابطه جدید کرده و چیزی جز یاس و نا امیدی به طرف مقابل خود نمی دهند . 

66

از نشانه های بارز در افرادی که هنوز در رابطه قبلی گرفتار هستند می توان به مورد اشاره نمود : 1- احساس خشم و عصبانیت نسبت به فرد گذشته ، 2 – احساس گناه و مسئولیت در قبال فرد گذشته ، 3- احساس رنجش و ضربه عاطفی که در رابطه گذشته احساس کرده . این سه حالت از شایع ترین نشانه هایی می باشد که افرادی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند و در طرف مقابل می بینند باید به آن توجه ویژه ای کنند زیرا این ها نقاط ضعف مهلک در یک رابطه می باشد که در قسمت های بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

داشتن احساس خشم و انزجار نسبت به فرد یا رابطه قبلی

55

دکتر محمد رضا تابع جماعت متخصص مشاور ازدواج و خانواده به دختر و پسری که تصمیم به ازدواج با یکدیگر دارند ، پیشنهاد می کنند ، از یکدیگر بپرسند ، احساسات فرد نسبت به دوست یا نامزد قبلی وی چه می باشد .  چنانچه فرد واکنش های شدیدی از جمله عصبانیت یا دادن نسبت های زشت به فرد قبلی ، عنوان کرد باید بیشتر به ادامه این رابطه فکر کرد . افرادی که در احساس خشم رفع نشده و مقصر دانستن دیگران ، باقی مانده اند ، معمولا این احساس خود را بر روی فرد جدیدی که به زندگی آنها وارد می شود فرافکنی می کنند و نمی توانند رابطه ای سالم تشکیل دهند . هر چقدر فرد خشم و عصبانیت بیشتری را با خود حمل کند ، احتمال آن که بتواند در رابطه جدید محبت و عشق بیشتری را بدهد ، کمتر خواهد بود . البته باید توجه داشت که این نقطه ضعف ، با گذر زمان و کمک گرفتن از روانشناس متخصص قابل حل می باشد و فرد می تواند پس از گذر از مرحله خشم ، رابطه سالمی را آغاز کند .

داشتن احساس گناه یا مسئولیت نسبت به فرد یا رابطه قبلی

اگر با فردی ارتباط دارید که هنوز با فردی که در رابطه قبلی داشته تماس دارد یا نسبت به وی احساس نگرانی می کند یا اجازه می دهد نگرانی برای او در رابطه ای که شما دارید تاثیر بگذارد ، باید بدانید با فردی هستید که هنوز گذشته خود را رها نکرده . این حالت معمولا در روابطی رخ می دهد که هنوز فرد به طور کامل از رابطه قبلی خود خارج نشده است و همچنان در سوگ از دست دادن رابطه قبلی است و  هنوز خود را با شرایط جدید زندگی اش تطبیق نداده . طی تحقیقاتی که در روانشناسی خانواده انجام شده ، این مسئله باعث ایجاد روابط مثلثی خواهد شد که فرد قبلی یکی از راس های این مثلث و شما راس دیگر آن هستید . در این شرایط فرد در زندگی جدیدش با خاطرات فرد قبلی زندگی می کند و چالش های زیادی برای رابطه جدید ایجاد می کند .

داشتن احساس رنجش ، شوک روحی و ضربه عاطفی نسبت به فرد یا رابطه قبلی

44

التیام یافتن از آسیبی که فرد در رابطه قبلی دیده ، بسیار ضروری می باشد . زیرا این امکان وجود دارد که فرد جدید تبدیل به ناجی شود که بخواهد رنج و غم طرف مقابل را بهبود بخشد . در روابط این چنینی دکتر نسرین باقری متخصص خانواده و ازدواج معتقد هستند که الگوی منفی از همان ابتدا شروع خواهد شد و این رابطه به سرانجام مناسبی نخواهد رسید . در این شرایط بهترین انتخاب این است که فرد آسیب دیده مهلت دهیم تا التیام یافته سپس وارد ارتباطی جدیدی شود . این افراد معمولا با کمک یک روانشناس و مشاور می توانند با ضربه ای که به آنها وارد شده رو به رو گشته و بر آن فائق آیند .

آیا جستجو در روابط گذشته ، کار صحیحی می باشد ؟

نگرانی در رابطه با روابط گذشته در بین زنان و مردان تفاوت زیادی دارد ، زنان بیشتر نگران روابط احساسی که مرد در گذشته داشته اند هستند و مردان بیشتر نگران روابط جنسی . تمایل به بررسی گذشته فردی که می خواهید با او ازدواج کنید ، امری کاملا شخصی می باشد اما یک اثر ثابت در آن وجود دارد ، آن هم این که فراموش کردن گذشته ناخوشایند امری نا ممکن است . افرادی که برای ازدواج به مطب روانشناسی انتخاب نو مراجعه می کنند مورد این سوال قرار می گیرند که با کنجکاوی درباره گذشته یکدیگر به دنبال چه چیزی هستند ؟ و چنانچه درباره رابطه عاطفی و یا جنسی یکدیگر آگاهی پیدا کنند ، این مسئله چه تاثیری بر آنها دارد ؟

متخصصین معتقد هستند زمانی گذشته فرد در رابطه مورد اهمیت است که تاثیری بر زندگی مشترک زوجین داشته باشد . به عنوان مثال ، زن یا مردی که الگوی تعهد را در گذشته نداشته اند و درکی از آن ندارند ، در زندگی مشترک نیز نسبت به رفتار متعهدانه آگاهی نخواهند داشت . بررسی افراد با کمک مشاور روانشناس و تمرینات و پیشنهاداتی که این متخصصین به افراد ارائه می دهند می تواند کمک کند تا زوجین زندگی جدید و متمایز با گذشته خود را آغاز نموده که موفقیت آمیز باشد .

برای رهایی از افکاری که ما را به سمت گذشته همسرمان سوق می دهد چه کنیم؟

  • رها کنید : با هدایت ذهن از گذشته به سمت مسائل روزمره و اهداف آینده می توان کمک زیادی به رها کردن افکاری که مربوط به گذشته است ، کرد . در واقع پرت کردن حواس از افکار منفی می تواند آرامش را به فرد بازگرداند .
  • نترسید : یکی از احساساتی که باعث می شود افراد به سمت فکر کردن به گذشته طرف مقابل کشیده شوند ، ترس است ، ترس از دست دادن ، ترس کافی نبودن . در این شرایط فرد باید درک کند که اتفاقاتی که در گذشته رخ داده ، ربطی به زمان حال ندارد و تهدیدی برای زندگی وی محسوب نمی شود .
  • تحلیل نکنید : تحلیل گذشته و آگاهی از جزئیاتی که اتفاق افتاده به جز ایجاد احساسات منفی سودی ندارد ، به همین علت بهترین کار این است که پس از مطلع شدن از گذشته طرف مقابل درباره آن از کنجکاوی بیشتر و تحلیل بپرهیزیم .
  • تخلیه احساسات: داشت احساساتی همچون ، غم ، خشم و عصبانیت پس از آگاهی از گذشته یکدیگر ، امری طبیعی است و فرو خوردن این احساسات باعث می شود تا فشار زیادی را متحمل شویم که بر رابطه ما تاثیر بگذارد . کمی فاصله گرفتن برای پردازش احساسات و تخلیه آن به شکل مناسب ، می تواند به افراد کمک کند تا با تعادل بیشتری زندگی خود را ادامه دهند .
  • پذیرش حقیقت: پذیرش در همه بخشهای زندگی به افراد کمک می کند . در تمامی ازدواج های موفق، زن و شوهر هر دو اتفاقات گذشته یکدیگر را می‌ پذیرند و برای بهبود روابط خود تمام سعی خود را کرده و بر روی صمیمیت و تفاهم تمرکز می کنند.
  • روی باورهای خود کار کنید : هنگامی که دائما خودتان را درگیر گذشته دیگری می کنید اعتماد به نفس و آرامش خودتان را از دست می دهید . گاهی لازم است افراد بر روی باورهای خود که باید کل گذشته یکدیگر را بدانند کار کنند و آسیبها و مزایای آن را برای خود مشخص کنند.

 

 

ارسال نظر: