قدیمی ترین کارخانه های فولادی ایران + ظرفیت تولید

کدخبر: 2376305

تقاضا برای محصولات فولادی با کیفیت بالا باعث رشد قابل توجهی در کارخانه های فولاد ایران در سال های اخیر شده است.

در این تصویر نمایی از کارخانه های قدیمی فولاد ایران را مشاهده می کنید.

 

مجموعه آهن آلات گرفت قیمت محصولات فولادی تولیدکنندگان مختلف را به صورت لحظه ای در اختیار شما قرار می دهد. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به قدیمی ترین تولیدکنندگان فولاد ایران بیاندازیم. با ما همراه باشید.

"قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید."

تاریخچه صنعت فولاد به قرن هفدهم باز می گردد، زمانی که اولین کوره بلند مدرن در سوئد ساخته شد. با این حال، تا قرن نوزدهم بود که صنعت فولاد با توسعه فرآیند بسمر، که امکان تولید انبوه فولاد را فراهم کرد، واقعاً رونق گرفت. در اواخر دهه 1800 و اوایل دهه 1900، کارخانه های فولاد در سراسر جهان شروع به رشد کردند. یکی از معروف ترین آنها شرکت فولاد کارنگی بود که توسط اندرو کارنگی در ایالات متحده تاسیس شد. شرکت کارنگی به دلیل یکپارچگی عمودی خود شناخته شده بود، به این معنی که مالک تمام جنبه های فرآیند تولید فولاد، از معادن سنگ آهن گرفته تا کارخانه های فولاد بود.

امروزه صنعت فولاد همچنان بخش مهمی از اقتصاد جهانی است و کارخانه های فولاد در سرتاسر جهان مستقر هستند. با این حال، صنعت بسیار پیشرفته‌تر و خودکارتر شده است و روبات‌ها و سیستم‌های کامپیوتری نقش مهمی را در فرآیند ساخت فولاد بازی می‌کنند. علاوه بر این، در حال حاضر تاکید بیشتری بر پایداری و کاهش اثرات زیست محیطی تولید فولاد وجود دارد.

قدیمی ترین کارخانه های فولاد ایران

ایران، سابقه طولانی در تولید فولاد دارد و شواهدی مبنی بر ساخت آهن و فولاد به هزاره اول قبل از میلاد می رسد. اما اولین کارخانه فولادسازی مدرن در ایران در اوایل قرن بیستم تأسیس شد. در اینجا تعدادی از قدیمی ترین کارخانه های فولاد ایران را مشاهده می کنید:

  • شرکت فولاد مبارکه: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه است که در مبارکه استان اصفهان واقع شده است. این شرکت در سال 1962 به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد و از آن زمان تاکنون چندین بار توسعه و نوسازی شده است.
  • شرکت ذوب آهن اصفهان: شرکت ذوب آهن اصفهان که با نام اسکو نیز شناخته می شود، یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران است که در اصفهان واقع شده است. این شرکت در سال 1971 با کمک شرکت های آلمانی و اتریشی تأسیس شد و در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات فولادی از جمله بیلت، میلگرد و مفتول را تولید می کند.
  • شرکت فولاد خوزستان: شرکت فولاد خوزستان در اهواز واقع در استان خوزستان است و در سال 1352 با همکاری یک شرکت فرانسوی تاسیس شد. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است و محصولات متنوعی از جمله کلاف نورد گرم، کلاف نورد سرد و محصولات روکش دار تولید می کند.
  • گروه صنعتی ملی فولاد ایران: گروه ملی صنعتی فولاد ایران که با نام INSIG نیز شناخته می شود، در شهر اهواز واقع شده است و در سال 1351 تاسیس شده است.
  • شرکت آهن و فولاد ارفع: شرکت آهن و فولاد ارفع واقع در شهر یزد است که در سال 1353 تاسیس شد و تولید کننده انواع محصولات فولادی از جمله بیلت، بلوم و کلاف گرم می باشد.

در این تصویر نمایی از کارخانه های فولادی ایران را مشاهده می کنید.

 

شایان ذکر است که برخی از این کارخانه های فولادی ممکن است از زمان تاسیس خود تحت نوسازی یا نوسازی قابل توجهی قرار گرفته باشند و به شکل اولیه خود کار نکنند.

جایگاه کارخانه های فولاد ایران در جهان

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد در سال 2020، ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. این کشور در سال 2020 حدود 27 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که حدود 1.5 درصد از کل تولید فولاد جهان را تشکیل می داد.

صنعت فولاد ایران بیشتر تحت سلطه بخش خصوصی است و چندین شرکت فولادی بزرگ و متوسط در کشور فعالیت می کنند. از جمله شرکت های بزرگ فولاد ایران می توان به شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد.

  • شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در جهان است. این کشور ظرفیت تولید سالانه حدود 10 میلیون تن فولاد خام را دارد و طیف گسترده ای از محصولات فولادی از جمله کلاف نورد گرم، کلاف نورد سرد و محصولات پوشش داده شده را تولید می کند.
  • شرکت ذوب آهن اصفهان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران است که ظرفیت تولید سالانه حدود 3 میلیون متریک تن فولاد خام را دارد. این شرکت طیف وسیعی از محصولات فولادی بلند و مسطح از جمله میلگرد و کلاف نورد گرم را تولید می کند.
  • شرکت فولاد خوزستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران با ظرفیت تولید سالانه حدود 4 میلیون متریک تن فولاد خام است. تخصص این شرکت در تولید محصولات بلند فولادی از جمله بیلت، میلگرد و مفتول می باشد.
  • شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ایران با ظرفیت تولید سالانه حدود یک میلیون متریک تن فولاد خام است. این شرکت طیف وسیعی از محصولات فولادی آلیاژی از جمله انواع میلگرد و بیلت ها را تولید می کند.

در مجموع، صنعت فولاد ایران در سال های اخیر به طور پیوسته در حال رشد بوده است و کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد کشور به طور فزاینده ای بر صادرات محصولات خود به بازارهای سراسر جهان متمرکز شده اند.

"کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، در پیشرفت صنعت فولاد کشور تاثیر زیادی داشته‌اند. در ایران، به‌دلیل داشتن منابع معدنی فراوان، کارخانه‌های متعددی در حوزه فولاد احداث شده و محصولات متنوع فولادی را تولید می‌کنند. کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد ممکن است از صفرتاصد مراحل تولید یک محصول را انجام دهند یا اینکه ممکن است برای تولید مقاطع فولادی مورد نظر خود، مواد اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد، کشور ایران در سال 2021، بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت، که این موفقیت را مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است."

سخن پایانی

همانطور که این مقاله را در مورد کارخانه های فولاد ایران به پایان می رسانیم، شناخت اهمیت این صنعت برای اقتصاد کشور و مردم آن مهم است. تولید فولاد یکی از محرک های اصلی رشد اقتصادی ایران، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و تامین مواد اولیه ضروری برای بخش های مختلف بوده است.

صنعت فولاد ایران با وجود مواجهه با چالش‌های متعدد از جمله تحریم‌ها و عدم دسترسی به فناوری و تجهیزات مدرن، انعطاف‌پذیری و رقابت‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داده است. این کشور نه تنها توانسته است نیاز داخلی خود را برای فولاد تامین کند، بلکه به عنوان صادرکننده اصلی این کالا به سایر کشورها نیز ظاهر شده است.

از آنجایی که ایران همچنان در مسیر چالش‌های اقتصادی و سیاسی حرکت می‌کند، صنعت فولاد همچنان جزء مهم برنامه توسعه کشور است. کارخانه‌های فولاد ایران با سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های درست، پتانسیل رشد اقتصادی، ایجاد شغل و ارتقای سطح زندگی مردم ایران را دارند.

 

 

ارسال نظر: